|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A hatalom az Istené
Mózes első könyve 11. fejezet 1-9.
Bábel tornya
1Az egész földnek egy nyelve
és egyféle beszéde volt.
2Amikor útnak indultak
keletről, Sineár földjén egy völgyre találtak, és ott letelepedtek.
3Azt mondták egymásnak:
Gyertek, vessünk téglát, és égessük ki jól! És a tégla lett az építőkövük,
a földi szurok pedig a habarcsuk.
4Azután ezt mondták: Gyertek,
építsünk magunknak várost és tornyot, amelynek teteje az égig érjen; és
szerezzünk magunknak nevet, hogy el ne széledjünk az egész föld színén. 5Az Úr pedig leszállt,
hogy lássa azt a várost és tornyot, amelyet az emberek építettek.
6Akkor ezt mondta az Úr: Most
még egy nép ez, és mindnyájuknak egy a nyelve. De ez csak a kezdete annak,
amit tenni akarnak. És most semmi sem gátolja őket, hogy véghezvigyék
mindazt, amit elterveznek.
7Menjünk csak le és zavarjuk
ott össze a nyelvüket, hogy ne értsék egymás nyelvét!
8Így szélesztette szét őket
onnan az Úr az egész föld színére, és abbahagyták a város építését. 9. Ezért nevezték azt
Bábelnek, mert ott zavarta össze az Úr az egész föld nyelvét, és onnan
szélesztette szét őket az Úr az egész föld színére.
Imádkozzunk!
Urunk Istenünk, mennyei Édesatyánk!
Sokszor még azok sem értik meg egymást, akik ugyanazt a nyelvet beszélik.
Az utóbbi években ezt különösen is érezhettük mi, magyarok, így március 15-éhez
közeledve. Megvalljuk, hogy mi is úgy élünk, mint Bábel tornyának építői az
ítélet után: szétszóratva és összezavarva. Bűnbánattal kell belátnunk, hogy
a mi nyomorúságunkat is engedetlenségünk okozza. Segíts, hogy ne régi vagy
új bálványok után szaladgáljunk, hanem egyedül a Te akaratodat keressük!
Köszönjük, hogy erre van lehetőségünk! Köszönjük, hogy nem hagysz bennünket
egyedül! Újra és újra szólsz, kínálod
szeretetedet, vezetésedet. Köszönjük a felénk nyújtott kezet,
köszönjük, hogy Tőled várhatunk megoldást egyéni és közösségi gondjainkra
egyaránt! Urunk, szeretnénk Tőled tanulni, szeretnénk Téged követni, ezért
vagyunk itt. Kérünk, áraszd ki ránk Lelkedet, adj nekünk világos látást! Segíts,
hogy megértsük, és komolyan vegyük akaratodat! Áldd meg
istentiszteletünket, segíts bennünket, hogy a megértett Ige életté
válhasson!
Ámen!
Adj
minékünk megújult szívet
És új
indulatot,
Tehozzád
mindenekben hívet,
És szent
akaratot.
Újítsd
meg rajtunk a te képed,
Mely áll
szent életben,
Hogy
lehessünk választott néped,
Élvén
szeretetben.
Kegyelmed
s áldásod újítsad
Te szent
egyházadon:
Közelebbről
azt szaporítsad
Itt lévő
nyájadon.
Gátold
hazánkban áradását
A sok
gonoszságnak,
Fordítsd
el eshető romlását
Nemzetnek,
országnak.
285.
dicséret 4. és 6. verse
Ézsaiás könyve 14:3-17.
3Amikor majd nyugalomra
fordítja az Úr fájdalmaidat, nyugtalanságodat és azt a kemény szolgálatot,
amelyet végezned kellett, 4ezt a gúnydalt fogod énekelni a
babiloni királyról: Vége van a sanyargatónak, vége van az erőszaknak!
5Összetörte az Úr a
gonoszság vesszejét, a zsarnokság botját.
6Aki népeket vert dühében
szüntelen veréssel, aki nemzeteket taposott haragjában, most azt üldözik
kíméletlenül.
7Megnyugodott, csendes az
egész föld, ujjongásba törtek ki az emberek.
8Még a ciprusok is így
örülnek, meg a Libánon cédrusai: Mióta elterültél, nem jön favágó ellenünk!
9Megrendült ott lent a
holtak hazája, látva jöttödet. Felkölti miattad az árnyakat, a föld összes
hatalmasait, fölkelti trónjukról a nemzetek királyait.
10Rákezdik mindnyájan, és ezt
mondják neked: Te is erőtlen lettél, mint mi, hozzánk hasonlóvá lettél!
11Sírba omlott gőgöd,
lantjaid zengése! Férgek a derékaljad, pondrók a takaród!
12Leestél az égről, fényes
hajnalcsillag! Lehulltál a földre, népek legyőzője!
13Pedig ezt mondtad magadban:
Fölmegyek az égbe, Isten csillagai fölé emelem trónomat, odaülök az istenek
hegyére a messze északon.
14Fölmegyek a felhők
csúcsára, hasonló leszek a Felségeshez!
15De a sírba kell leszállnod,
a gödör mélyébe.
16Akik csak meglátnak,
bámulnak, elgondolkoznak rajtad: Ettől az embertől reszketett a föld, ettől
remegtek az országok?
17Ez az, aki pusztává tette a
világot, lerombolta a városokat, és nem engedte haza a foglyokat?
Szeretett Testvérek!
Talán még emlékezünk konfirmációi előkészítőnkre vagy
más gyülekezeti alkalmainkra, amikor is ezt a kérdést föltettük, hogy
hogyan hallhatjuk meg Isten szavát. Erre kettős választ lehet és kell adnunk: egyik oldalról az általános
kijelentés, másik oldalról pedig az
úgynevezett különös kijelentés. Az általános kijelentéshez – a minden néphez, mindenkihez minden
időben szóló isteni kijelentéshez – három dolgot szoktunk sorolni. Vajon
tudjuk-e ezt a hármat? A természet, hiszen a teremtett mindenség rendje által is
„beszél” az Isten; a történelem, hiszen ott is fölismerhető
keze nyoma; és a lelkiismeret. Ez a három. Ma, nemzeti
ünnepünk előző napján, amikor Ézsaiás könyve 14. fejezete a napi Ige, akkor
most különösképpen figyeljünk arra, ahogyan az Isten a történelem által szól és beszél, akar tanítani és figyelmeztetni
bennünket.
Ez a szakasz, amit Ézsaiás könyvéből az előbb
olvastunk, ez a szakasz – így írja a magyar rövid kis tartalmi cím, hogy – „gúnydal
a babilóniai király bukásáról”. Igen, itt egy olyan kifejezés van, amit nem
tudunk teljesen magyarra lefordítani egy szóval. Mert lefordítható:
„példabeszéd”, de itt egy sajátos nyelvű példabeszéd van. Más helyen
egyszerűen így fordítjuk, hogy példabeszéd, és ez is az, azonban inkább azt
mondhatnánk, ez egy ironikus halott-sirató. Lehet, hogy ha nem hallottuk volna Mózes első könyvéből az előbb
a Bábel-tornya történetét,
akkor is sokunknak eszünkbe jutott volna a Bábel története. Ott is van egy
ilyen ironikus mozzanat. Jertek,
fogjunk össze, ne széledjünk szét a Földön – ugye, az isteni parancs az
az: töltsétek be az egész Földet
szaporodva. Nem, összefogunk, magunknak nevet szerzünk, égig érő
tornyot építünk – az ókori ember számára a magasság az az Isten lakóhelye –,
mi olyan tornyot építünk, olyan nevet szerzünk magunknak… Erre a történetben
mit olvasunk? És azt mondja az Úr Isten: ‘megyek már közelebb, le kell
hajolnom, hol van ez a rettenetesen nagy torony, mert nem látszik’. Ez a
finom irónia, amikor mi eget akaró, eget ostromló nagy akarattal elkezdünk
valamit a magunk önistenítésében, akkor az Úr Isten kénytelen mosolyogni és
kénytelen távcsövet elővenni: nézzük már meg, hol van ez a rettenetesen
nagy dolog, amit annyira istenít az ember, és amitől annyira el vagyunk
szállva önmagunktól.
Hát bizony, egy ilyen ironikus halott-sirató, műfaját
nézve, a most Ézsaiás könyvéből fölolvasott bibliai szakasz.
Nézzük egy kicsit sorba, mit is olvastunk. Először is
észre kell vennünk, hogy a gonoszság eszközévé torzulhat a pásztorbot. Nagyon szép kifejezéssel beszél itt a próféta, amikor azt mondja,
hogy pásztorbot. A pásztoréletből veszi a képet, ahogyan a pásztor az ő
nyáját vezeti, tereli, óvja, védi, és ehhez használja botját. A pásztornak
hatalma van nyája fölött, ezzel így vezeti, terelgeti, és itt ez a
kifejezés, hogy „pásztorbot”, ez a világi hatalom kifejezéseként szerepel
most. Ahogyan a hatalom – ahogy a Róma 13-ban ezt olvashatjuk –, a hatalom,
mint olyan, az Istentől van; nem a hatalmaskodás a hatalom. Mint olyan, Istentől van, ahogy a pásztor kezében ott van a
pásztorbot, hogy tereljen, védjen, óvjon. Igen, a hatalom szükséges a
bűneset utáni világban, hogy valamelyest a gonoszt fékezze, a jókat
jutalmazza, ahogy Pál apostol írja. Igen ám, csak nagyon hamar hatalmaskodássá torzul. Nagyon hamar a pásztorbotot más célra kezdik használni.
Nem védeni, óvni, hanem: zsarnokként, dühében verte a népeket – olvastuk az
előbb. Babilónia eltaposta a környező kis népeket, vagyis a hatalmat
egészen gonosz célra használta, a pásztorbotot gonosz célra, a nyáj
tönkretételére használta. Igen, a gonoszság eszközévé torzulhat a hatalom,
a pásztorbot, ahogy itt nagyon szép kifejezéssel olvastuk.
Aztán ennek a gonoszságnak látjuk egy másik, megint
nagyon szép kifejezésben megfogalmazott szomorú következményét,
nevezetesen, hogy a Libánon cédrusait, ciprusait irtották, pusztították. A cédrus
nagyon értékes volt abban az időben – ma is -, és nagyon keresett
építőanyag, díszítőanyag volt. A hatalmas cédrusokat a gazdagok, a hatalmon
lévők a maguk javára vágatták ki, palotáikat hogy építsék, díszítsék,
olyannyira, hogy – ahogy ma mondanánk – kizsákmányolták, tönkretették a
természetet, a hegyoldalt letakarították, és tudjuk, hogy akkor, ha nem
lassulhat le az eső, akkor bizony ebből gyorshalál-víz is lesz. Igen, a
cédrusokat pusztították a maguk céljaira, akár még hadi célra is, az erdő
fáit irtották, mert a maguk hatalmát akarták vele hirdetni, luxuscélokat
akartak kiszolgálni mindezekkel. Emlékezzünk arra, hogy az egyik korábbi fejezetben,
a 10. fejezetben egyértelműen így hangzik, azt mondja az Úr: „Asszíria haragom botja”; és újra
visszajön a pásztorbot képe, kifejezése, zsákmányra, de ő pusztítani akar. Isten nem védi az Ő
engedetlen népét vég nélkül, hanem az ugrásra kész Asszíriának engedi és
eltapossa őket. Eltapossa, és ez az ítélet egy részleges ítélet lesz Izráel
fölött, majd később Júda fölött is, hiszen ez a maroknyi nép nagyhatalmak
szorításában élt évszázadokon keresztül: Asszír, Babilon Birodalom illetve
Egyiptom szorításában. És ez a maroknyi nép újra és újra szövetségeseket
keresett. Nem Istenben bízott, nem az Isten ígéreteiben, hanem a szövetségesekben:
ha Asszíria lépett föl fenyegetőleg, akkor Egyiptomhoz rohantak szövetséget
kötni, ha Egyiptom erősödött meg, akkor rohantak Asszíriához szövetséget
kötni. Újra és újra végigvonul a történetükben, a próféták újra és újra
szólnak, keményen ellenzik mindezt.
Nos, a gonoszság eszközévé torzult a pásztorbot.
Embereket eltipró, népeket eltipró cselekedetekről beszél itt a fölolvasott
bibliai szakasz. Babilon ilyen értelemben jelkép is. A konkrét üzenet is
megvan, a konkrét történelmi szituáció is megvan, de jelkép is, ahogy Bábel
is, jelképpé is vált. Jelkép is, a világi önteltség, az elbizakodottság
kifejezője, az embertelenséget jelképező, a hatalommal visszaélők képét
mondja a Babilon. Isten ellen szegül – egyértelműen, szándékosan –, és ez a
lelkület mindig jelen van a világban. Ma is jelen van, jelen van a mi
világunkban is ez a babiloni, ez az önmagát dicsőíteni akaró magatartás:
Isten nélkül megoldunk mindent, istenné leszünk! Csakhogy teremteni nem
tud, csak pusztítani az ilyen hatalom. Életet adni nem tud, csak elvenni
tud az ilyen hatalom.
Babilon – látnunk kell, hogy ez az öntelt, önistenítő
istenellenes lelkület húzódik meg minden bűn mélyén ma is, minden
nemzetnél. Babilon? Nem kell megbotránkoznunk azon, hogy egy sajátos műfajt
használ itt a Szentírás, amikor is gúnydalnak – kicsit erős kifejezéssel
gúnydalnak – fordítjuk, mondjuk valójában egy ironikus hangvételű
halottsirató ez. Ezen nem kell megbotránkoznunk, van az Írásban – az előbb
az égig érő toronynál utaltam rá –, van az Írásban ilyen, amikor az Isten úgymond
kénytelen mosolyogni a mi „rettenetes nagy”, önistenítő, pici dolgainkon.
Itt is valami hasonlóval találkozunk. Ez nem a káröröm hangja – ne keverjük
össze, az más. Ez nem a káröröm hangja itt, bár úgy első olvasásra mintha
úgy érezné és látná az ember, és akkor úgy megbotránkozhatunk: ilyen is van
a Bibliában? Ez nem a káröröm hangja, hanem az Isten győzelmében való megnyugvás
hangja. Az Isten Úr a
népek fölött.
Még az önistenítő hatalmak fölött is – ez ennek a hangja. A káröröm,
az más. Ugyanakkor miért állíthatjuk ezt? Azért, mert ezek a mondatok,
amiket itt olvastunk, ezek a nemzeteket vádoló szavak, ezek Izráelnek
szólnak. Ezt Babilónia nem hallotta, ezek Izráelnek szólnak biztatásul: láss már messzebb, ne csak azt vedd
észre, ami körülötted van, lássátok már meg, hogy mi hova fog vezetni, a
nagy önistenítésből mekkora bukás lesz! Ezért nem káröröm, hanem ez a
hitnek a szava, az Isten győzelmében való megnyugvás szava: biztos vagyok
benne, hogy az Úré a hatalom és a végső szó. Nos: a történelem által is akar bennünket tanítani az
Isten. A történelemben benne van a
mi emberi gonoszságunk is, hiszen ezt látjuk itt, egyik oldalról, de a
történelem által is tanítani akar bennünket az Isten.
Van egy nagyon szép kifejezés, egy fordulat ebben a
bibliai szakaszunkban: „Elgondolkoznak
rajtad” – ezt olvastuk az előbbi szakaszban, és figyeljük meg, hogy hogyan
mondja el hármas tagolásban. Beszél arról, hogy az égben, beszél arról, hogy a holtak hazájában és
beszél arról, hogy itt, a földön.
Elgondolkoznak. A 12-13-14-es
versekben olvasunk arról, hogy arról beszél az önmagától elszállt,
önistenítő hatalom, hogy hasonló
leszek a felséges Istenhez, az égbe emelem a trónomat, mindent uralni fogok.
És ez az önmagát istenítő, mindent eltaposni akaró földi hatalom, gonosz
szándék – ezt olvassuk: „leestél
fényes hajnalcsillag, népek legyőzője”. Az önistenítő, nagy fölemelkedésből
iszonyatos bukás szokott lenni, akár egy ember, egy személy életében, akár
egy nép, akár egy világbirodalom életében. Elgondolkoznak rajtad. Elgondolkozunk mi a történelem
eseményein, vagy csak tanultuk, meg részben elszenvedjük, amiben benne
élünk?
Leestél,
önmagadat fényező csillag. Ez az ég. Aztán 9, 11-es versekben olvasunk arról, hogy
a holtak fölriadnak, úgymond a
korábban elhalt uralkodók, kis és nagy királyok fölriadnak, mert meg kell
érkezni az önmagát dicsőítő nagy valakinek is oda, a holtak hazájába. Meg
kell érkeznie, a halál legyőzi: „sírba
omlott gőgöd…”. Megrendülnek az egykori diktátorok is: Te is ide
jutottál? Ennyi a nagy önistenítés? Ennyi a nagy hatalom, amitől mindenki
rettegett? Népeket eltipró hatalom, „te
is erőtlen lettél, mint mi?” „Elgondolkoznak rajtad” – mondja itt az
Ige. Mennyire gondolkozunk el, és mennyire jut eszünkbe, amikor szembetaláljuk
magunkat életünkben hatalmaskodással, esetleg diktatórikus elképzelésekkel,
és már-már nagyon rettegnénk: ő is oda fog jutni. A sírba fog omlani a gőg,
lantjaid zengése, az öndicsőítő egész berendezés oda fog hullani. Ennyi.
A harmadik terület a föld. Egykor népeket verte, taposta zsarnokként – olvassuk róla -, és
ekkor jön a kérdés, a kijózanító kérdés: ettől az embertől reszketett a
föld és az országok, ettől az embertől?! Hát te is olyan
vagy, mint mi! A halál téged is legyőzött, pedig a fél világ rettegett
tőled. Elgondolkoznak rajtad – egy kicsit merjünk így is nemzeti ünnepet
ünnepelni. Merjünk egy kicsit úgy is, hogy az Ige fényében látjuk a
történelmet, nem egyszerűen a történelmi eseményeket felelevenítjük. Az is
hasznos, de sokkal többet jelent, ha hívő emberként látjuk az emberi
történelmet. Elgondolkoznak rajtad – mindenhol. Fönt, lent, itt, bárhol. Bizony,
ironikus hangvétel ez. Egy halottsirató lenne, de nem a halott érdemeit
magasztalják, hanem ez az ítélet szava.
Fogalmazzuk meg igazán a magunk számára a fontos,
bátorító üzenetet: Isten a nemzetek Ura. Bárki bárhogyan hatalmaskodik. Bárki bárhogyan próbálja önmagát
isteníteni. A hatalom az Istené. Ő egy darabig engedi, tűri még a mi gonoszságunkat, kicsi és nagy
gazemberségeinket, de övé a hatalom. Először is önmagunk számára kell
megfogalmaznunk, hogy az Isten bennünket tisztít, hiszen Izráel fölött egy
részleges ítélet is volt, hogy az asszír csapatok megjelentek. De tudnunk
kell, hogy amikor tisztít bennünket az Úr, akkor is velünk van. Nagyon
közel van. Akkor is az Ő kezében vagyunk, amikor megfenyít bennünket,
hiszen amikor megfenyítjük a gyermeket, hát akkor szeretjük igazán, mert
féltjük, hogy nehogy még nagyobb baja történjen. Az Úr akkor is velünk van,
amikor nekünk kell átmenetileg elszenvedni olykor kisebb-nagyobb emberi
gazemberségeket. Amikor úgy gondoljuk, hogy övék a világ, akkor jusson
eszünkbe: ettől az embertől rettegnek?
Isten a nemzetek Ura – ez azt is jelenti, hogy ne csak a pillanatnyi
hatalmasokat lássuk, ne csak a pillanatnyi erőviszonyokat lássuk, hanem az
Urat lássuk – ez a hívő ember kiváltsága. Ez az Isten népének a kiváltsága,
ez egy egészen másmilyen történelemszemlélet, hogyha az Urat látjuk, bár
némelyek már-már az égig emelnék magukat, és akár nemzeteket taposnak el –
ahogy itt olvastuk. Isten a nemzetek Ura, és ez egy nagyon érdekes
gondolat, ami itt megszólal szintén: a foglyok hazaengedése. Hiszen
Babilóniába vitték el a nép egy részét fogolyként, és eljön az idő, amikor
a hatalom hazaengedi. Nem a foglyok vívták ki a függetlenségüket, hanem
hazaengedi. Sőt Ezsdrás, Nehémiás könyvéből emlékezhetünk arra, hogy még
támogatják is őket. A jeruzsálemi templom újjáépítéséhez a királyi erdőből
fát kell adni – mondja majd a következő uralkodó, bár az elődje nem akart a
népeknek szabadságot adni. Igen, van olyan, amikor ti gonoszt gondoltatok
ellenem, de az Isten terve… mert
Isten a nemzetek Ura. A foglyokat nem akarták hazaengedni, kis idő múlva
támogatással engedik haza őket. Isten a nemzetek Ura – ebből az is
következik számunkra, amit Jézus így fogalmazott meg, hogy a szelídek öröklik a földet. Jönnek
hatalmasok, úgy néz ki, hogy övék minden, retteg tőlük sok ember, és
bukásuk nagy lesz, a szelídek pedig megmaradnak, ők öröklik a földet. És
amikor Jézus erről beszél, akkor Ő már az örökkévalóság távlatáról is
beszél.
Isten a nemzetek Ura. Meg kell tanulnunk, értenünk
azt is, hogy ez reménységet, erőt ad a mára, éppen aktuális helyzetünkben.
Reménységet, erőt ad, mert az emberi gonoszság sötét felhői fölé emel,
hiszen néha átéljük azt, hogy hatalmas, sötét felhők vannak, de tudjuk,
hogy süt a nap. Az Isten Igéje tud bennünket az emberi gonoszság sötét
felhői fölé emelni, hogy biztosak legyünk benne: a felhők el fognak menni,
az Úr elsöpri őket, mert az Ő szeretete és kegyelme ragyog akkor is, amikor
emberi gonoszságunk felhőként eltakarná azt. A gőg és az emberi gonoszság
elleni küzdelemben az Úr az oldalunkon áll, ez ezt is jelenti. Isten a
nemzetek Ura azt is jelenti, hogy mindent átgondolva énekelhetünk a
hatalmáról, mert ez az ironikus hangvételű halottsirató, ez valójában az
Isten hatalmáról szól. Arról az Úrról szól, aki egy darabig engedi, aztán
azt mondja, hogy: elég. Elég volt az önistenítésből, elég volt az emberi
gonoszság sokasodásából, elég volt! Akár özönvíz, akár zűrzavar – amit az
önistenítés mindig maga után von, mint ott Bábel tornyánál, akár másképpen,
de az Isten hatalma nyilvánvaló lesz.
Isten a nemzetek Ura. Bízzunk az ő hatalmában, és
álljunk ellene a gonosznak, és cselekedjük a jót! Ennek van jövője, és erre
hivattunk el. Ámen!
Úr lesz a Jézus mindenütt,
Hol csak a napnak fénye süt,
Úr lesz a messze tengerig,
Hol a hold nem fogy s nem telik.
Őneki mondjunk bő imát,
Díszítsük azzal homlokát,
Jó illat légyen szent neve,
Minden napnak dicsérete.
Országok, népek és nyelvek,
Ő dicsőségét zengjétek,
Gyermekek hangja hirdesse:
Áldott a Jézus szent neve!
Ő királysága bő áldás,
Ott van a felszabadulás,
Fáradtak ott megnyugszanak,
Ínségesek megáldatnak.
Minden teremtés dicsérje,
A király Krisztust tisztelje;
Angyali ének zengjen fenn,
S mind e föld mondja rá: Ámen.
398. dicséret
Magasztalunk
Istenünk
teremtő hatalmadért, gondviselő szeretetedért, Krisztusban fölkínált
bűnbocsátó kegyelmedért, az örök élet bizonyosságáért! De bocsásd meg
nekünk, hogy bár szájunkkal valljuk hatalmadat, mégis gyakran féltünk az
emberek zsarnokoskodásaitól! Bocsásd meg nekünk, hogy gyakran tudunk Téged
dicsőítő éneket énekelni, mégis olykor elvtelenül kiszolgáltuk a hatalom
torz igényeit! Bocsásd meg nekünk, hogy bár hittel vallottunk Téged Úrnak,
mégis olykor a reménytelenség, a félelem lett úrrá rajtunk! Bocsásd meg
nekünk, hogy néha elfelejtjük, hogy nemzetünk és egyházunk közösségéhez
való tartozás által akarsz bennünket is erősíteni! Segíts, hogy őseink
szabadság- és hazaszeretete bátorító példa legyen számunkra! Segíts Urunk,
hogy mindig lássuk hatalmadat, és hitünk erőforrás legyen a hűségre, a jó
cselekvésére, a Te akaratod teljesítésére! Segíts, hogy ez a hit erő
legyen, hogy ne féljünk a zsarnok pillanatnyi hatalmától! Segíts, hogy
különböző nemzetek fiaiként élve együtt keressük a Te akaratodat, és
törvényed szerint éljünk békében! Urunk, erősíts bennünket, mert szükségünk
van, hogy hitben megerősödjünk, és így jó reménységgel építsük a Te
országodat! Könyörgünk azokért, akik pillanatnyi körülményeik miatt kicsit
reményt vesztettekké lettek. Kérünk mindazokért, akik testi erőtlenséggel
viaskodnak. Könyörgünk gyászolókért. Kérünk mindazokért, akik az élet napi
gondjai közepette nehezen látják a jövőt, csak felhőket látnak. Kérünk,
segíts bennünket, hogy tudjunk bátorítólag melléjük állni és Rád mutatni!
Könyörgünk hitvallástételre, konfirmációra készülő felnőttekért és
fiatalokért! Kérünk gyülekezetünk megújulásáért és nemzetünk erkölcsi
felemelkedéséért! Urunk, odaszánjuk magunkat, hogy ne csupán Tőled kérjük
mindezt, hanem mi magunk is munkáljuk a hit engedelmes cselekedetei által!
Ámen!
„Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy,
Szenteltessék meg a Te neved:
Jöjjön el a Te országod;
Legyen meg a Te akaratod,
Amint a mennyben, úgy a földön is.
Mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma.
És bocsásd meg vétkeinket,
Miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek;
És ne vígy minket kísértésbe,
De szabadíts meg a gonosztól.
Mert Tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség
Mindörökké. Ámen.”
„A reménység Istene pedig töltsön be titeket a hitben
teljes örömmel és békességgel, hogy bővölködjetek a reménységben a
Szentlélek által.” Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|