|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Szilárd alap kell!
Lekció: Lukács
szerinti evangélium 19. fejezet 28-40.
28Miután ezeket elmondta, továbbhaladt
Jeruzsálem felé.
29Amikor közel ért Betfagéhoz és Betániához, az
Olajfák hegyénél elküldött tanítványai közül kettőt, és ezt mondta
nekik:
30”Menjetek a szemben fekvő faluba, és amikor
beértek, találtok egy megkötött szamárcsikót, amelyen még nem ült ember:
oldjátok el, és vezessétek ide. 31Ha pedig valaki megkérdezi tőletek: Miért
oldjátok el? - mondjátok ezt: Az Úrnak van szüksége rá.”
32Ekkor a küldöttek elmentek, és mindent úgy
találtak, ahogyan megmondta nekik.
33Miközben eloldották a szamárcsikót, gazdái ezt
kérdezték tőlük: „Miért oldjátok el a szamárcsikót?” 34Ők így feleltek: „Mert az
Úrnak van szüksége rá.”
35Azután elvezették azt Jézushoz, felsőruhájukat
ráterítették a szamárcsikóra, és felültették rá Jézust.
36Amint ment tovább, az emberek az útra
terítették felsőruhájukat.
37Mikor pedig már közeledett az Olaj-fák
hegyének lejtőjéhez, a tanítványok egész sokasága örvendezve fennhangon dicsérni
kezdte Istent mindazokért a csodákért, amelyeket láttak, 38és ezt kiáltották: „Áldott, a
király, aki az Úr nevében jön! A mennyben békesség, és dicsőség a
magasságban!”
39A sokaságból néhány farizeus ezt mondta neki: „Mester,
utasítsd rendre tanítványaidat!”
40De ő így válaszolt: „Mondom nektek, ha ezek
elhallgatnak, a kövek fognak kiáltani.”
Imádkozzunk!
Mennyei Atyánk! Milyen jó
csodákat látni, és örvendezni fennhangon. Jézus életének ezen az egyetlen
diadalmas mozzanatában az egész természet örül. A fák zöldbe öltöztek,
virágaik csodálatos illata betöltötte a levegőt, új élet reménye és öröm
lelkesítette az embereket. Ma is átérezhetjük ezt az örömöt, ha Isten
különös kegyelmét megtapasztaljuk. Ott Jeruzsálemben sok ember dicsőítette
Jézus nevét, mert irgalmasságot cselekedett velük. Ma is velünk van
irgalmas szeretete, Ő igaz és mindenható. Ezért hálás a szívünk. Bocsásd
meg Urunk, ha ez az ujjongás csak ritkán tölti be lelkünket. Gyakran csak a
nehézségekre figyelünk, és nem látjuk az áldásokat. Pedig, ahogy egy híres
író megfogalmazta: „Mennyi áldást áraszt Isten az emberekre, és mégis
gyötrik magukat fölöslegesen, ahelyett, hogy élnének boldogan.” Ha
megszilárdítjuk életünket Istenben, akkor ma is örülhetünk a kisgyermek
keresztelésének, a felnőttek konfirmációjának, és egyéni életünk
eseményeinek. Kérünk Urunk, áldd meg ezt a napot, életünket, az Ige
magyarázóját, hogy átjárjon bennünket is a Tőled kapott szent örvendezés.
Ámen!
Az 512. dicséret 1. és 2. versét énekeljük:
Szólj, szólj hozzám, Uram, mert szolgád hallja
szódat,
Így mondom, mert magam rég annak érezem.
Hadd járjak utadon, hadd várjam égi jódat,
Hű szívvel szüntelen, hű szívvel szüntelen.
Adj lelkedből erőt, hogy értsem és szeressem
Elrendelt utamat, s minden parancsodat.
Egy vágyat hagyj nekem, hogy halljam és kövessem,
Szent igazságodat, szent igazságodat.
Textus: Ézsaiás könyve 28. fejezet 3-5. és 9-18.
3Lábbal tiporják majd Efraim részegeinek büszke
koszorúját, 4és úgy jár majd hervadó
virága, mely ékesen díszíti a termékeny völgyre néző hegycsúcson, mint a
korai füge gyümölcsérés előtt: ha meglátja valaki, alig veszi kezébe, máris
lenyeli. 5Azon a napon a Seregek URa
lesz népe maradékának díszes koszorúja, ékes koronája.
9Kit akar ez a tudományára tanítani? Kivel akarja
a kijelentést megértetni? Akiket most választottak el az anyatejtől? Akiket
most vettek le az anyamellről? 10Ez a parancs, az a parancs, ez a szabály, az a
szabály, itt egy kicsi, ott egy kicsi! 11Ezért dadogó ajakkal és
idegen nyelven fog beszélni ezzel a néppel az, 12aki ezt mondta nekik: Itt van
a nyugalom, adjatok nyugalmat a fáradtaknak! Itt van a felüdülés! De nem
akartak rá hallgatni. 13Azért nekik ez lesz az ÚR igéje: Ez a parancs,
az a parancs, ez a szabály, az a szabály, itt egy kicsi, ott egy kicsi!
Jártukban hadd essenek hanyatt, törjék össze magukat, essenek csapdába!
14Ezért halljátok az ÚR igéjét,
ti csúfolódó emberek, akik uralkodtok ezen a népen Jeruzsálemben! 15Ti ezt mondtátok: Szövetséget
kötöttünk a halállal, és egyezségre léptünk a holtak hazájával. Ha jön az
elsöprő áradat, nem ér el bennünket, mert a hazugság lesz az oltalmunk, a
hamisság a rejtekhelyünk. 16Ezért így szól az én Uram, az ÚR: A Sionra egy
követ teszek le alapul, szilárd követ, drága sarokkövet alapul. Aki hisz, az
nem menekül el! 17A törvényt zsinórmértékké teszem, és az
igazságot mércévé. Jégeső söpri el az oltalmazó hazugságot, és víz árasztja
el a rejtekhelyet. 18Felbomlik a halállal kötött szövetségetek, és
nem marad meg egyezségetek a holtak hazájával. Ha megjön az ostorozó
áradat, elborít benneteket!
Szeretett Testvérek! Valahol
az általános iskolában a történelem órán, úgy gondolom, ma is megtanítják a
bölcsességet: „A történelem az élet tanító mestere.” Úgy látom néhányan
mások is tanulták ezt. És ebben valóban sok igazság van, de mégis fel kell
tennünk a kérdést: Valójában? Tudniillik tanulunk az életből? Tanulunk a
már megtörtént dolgokból? Tanulunk a történelemből? Mert aki nem tanul
belőle, mondja egy másik bölcsesség, az arra ítéltetik, hogy újra átélje
ugyanazt.
A felolvasott bibliai
szakaszunk röviden arról szól, hogy Efraim, vagyis Szamária, vezetői
részegségig tobzódnak. Minden nagyon szép, minden nagyon jó – nekik.
Koszorúkat raknak virágból a fejükre, nagy ünnepi dorbézolásokat rendeznek.
Közben az Úr küldi a prófétát, jön a prófétai figyelmeztetés. Azonban ezt a
figyelmeztetést, az Úr szavát, ők elutasítják. Sőt! Megsértődnek. Ilyeneket
olvastunk itt, idézve ezektől: 9Kit akar ez a tudományára tanítani? Kivel akarja a
kijelentést megértetni? Akiket most választottak el az anyatejtől?” Kisgyereknek
néz bennünket? Pedig a kisgyereknél is butábban viselkedtek ezek a vezetők.
De föl vannak háborodva, hogy jön az üzenet, hogy megszólal a prófétai
üzenet, amely figyelmeztetné, tanítaná őket. Ezen ők megsértődnek. És akkor
azt mondja az Úr, ha nem értitek az egyértelmű, szép, figyelmeztető szót,
akkor majd dadogó ajakkal, idegen nyelvvel foglak… magyarul, majd jönnek az
asszírok! Azokat a szavakat nem nagyon fogjátok érteni, a nyelvüket nem
értitek, de majd ők megtanítanak titeket. Ha nem tanultok a történelemből,
ha nem tanultok az aktuális figyelmeztető szóból, akkor bizony szokatlan
dolog lesz. Az Úristen saját népét is megfenyíti. Mert az Isten
szeretetéről, türelméről mindig szerettek hallani az emberek. Napjainkban
is. De az Isten szentségéről, igazságáról, és hogy a bűnnek következménye
van és büntetése, ezt nem nagyon szeretjük hallani. Nos, ha nem akarjátok
meghallani az egyértelmű, időben jött figyelmeztetést, majd jönnek az
asszír csapatok, és kapkodjátok a fejeteket, és menekülnétek majd. Az
Úristen nyugalmat akart adni, de így olvassuk: „nem hallgattak rá”. Aztán azt is meg kell értenünk a
felolvasott bibliai szakaszból, hogy a vezetők vétkei az egész közösségre
kihatnak. A vezetők vétkeit az egész közösség megszenvedi. S akkor kezdjük
mindjárt a legkisebb, a család közösségével. Mert a családot is kell
vezetni. Vagy gondoljunk egy-egy kisebb-nagyobb településre. Vagy egy
népre, gyülekezetre, egyházra. Igen, nagyon komolyan kell vennünk, hogy a
közélet és a magánélet nem különíthető el – mint ahogy nagyon sokszor
szeretnénk. Én azt csinálok, amit akarok, s közben, úgymond közfeladatot
látok el. Ez nem válhat szét. Nem lehet kétféle mércével mérni. Azonban,
amikor ezt kimondjuk, nagyon gyorsan mellé kell tenni: milyen alapon várjuk
el a világtól, a világi vezetőktől, ha nálunk sincs mindig minden rendben. Hiszen itt az Isten népe
közösségében nem volt minden rendben, és meg fogja szenvedni az egész nép.
Sorstársak vagyunk. Az egybeszerkesztettség révén. Az Egyiptommal kötött
szövetséget itt, a felolvasott bibliai szakaszunk, a halál szövetségének nevezi. A halál szövetségének. És újra és
újra Szamária, vagyis az északi országrész vezetői az Egyiptommal kötött
szövetségben, az ő praktikáikban bíztak. És jön a figyelmeztetés, hogy ez
egy veszedelmes út, ez az engedetlenség útja. A hűtlen diplomáciát, pedig
itt egyszerűen oltalmazó hazugságnak
nevezi a bibliai szöveg. Hiszen ilyeneket olvastunk: „Ti ezt mondtátok: Szövetséget kötöttünk
a halállal, és egyezségre léptünk a holtak hazájával.” Vagyis, a
legnagyobb ellenséggel is szövetségben vagyunk, a legerősebbel is kiálltok
ellenünk. Jönnek majd az asszírok és lesöpörnek titeket. „Ha jön az elsöprő
áradat, nem ér el bennünket, mert a hazugság lesz az oltalmunk…” – dicsekedtek az akkoriak. Igen, a hűtlen diplomácia:
Istent kizárjuk a dolgainkból, majd mi magunk ügyeskedünk, kötünk
mindenféle szövetséget, lepapírozzuk a dolgot. Legalábbis ott látszólag,
mintha rendben lenne. Igen ám, csak arról beszél itt nagyon szépen az Írás,
hogy ahogyan egy váratlan felhőszakadás következtében zúdul le a völgybe a
vízözön, így fog mindent elsöpörni, amit biztosra gondoltatok. Ez
kétségbeejtő helyzet. És kétségbeejtő különösképpen azért, mert nem
tanulunk a történelemből. Sokszor még a saját történetünkből sem, amit már
egyszer átéltünk, még abból sem. Nem csupán az atyáink, vagy a sokkal
korábban élt nemzedék történetéből. Azonban van itt biztató üzenet is. És
igazán a biztató üzenetre szeretném a hangsúlyt helyezni. A biztató üzenet,
hogy van maradék. Az
erkölcstelen vezetés ugyan tönkre tehet sok mindent, de teljesen nem tudja
megrontani az Isten népét. Lesz maradék! Az ószövetségen végig vonul, hogy
lesz maradék, mert van az Istennek terve. Az emberi gazság, az emberi igazságtalanság,
sok mindent tönkretehet. Sokakat eltántoríthat Istentől, de maradék mindig
lesz, egy maradék, egy kicsi közösség, amely felismeri az Urat, és egyedül
az Úr védelmében és oldalmában bízik. Ez itt a biztató. Nagyon szép
kifejezésekkel mondja itt el ez a bibliai szakaszunk, amit lefordítva
valamelyest tudunk érzékeltetni. Szamária városa egy kisebb hegytetőn van.
És a várost körbevevő kőfalak, lentről a völgytől úgy néznek ki, mintha a
hegy tetején egy koszorú lenne. Gondoljunk a várfalakra. Nos, itt
biztonságban érzik magukat. Másik oldalról a tobzódó emberek nagy lakomákat
csapva virágkoszorút tettek a fejükre, és el voltak szállva önmaguktól. Nos,
ez az egyik képanyag, ami a valóságot írja le, és erre mondja azt itt az Ige,
hogy ez mind elhervad, a fejetekről is a virág, még a városfalak is,
amikben bíztatok. Le fogják rombolni, nem védenek meg titeket, hiszen
Istentelen életmódot folytattok, de egyedül az Úr lesz az igazi koszorú. És
itt jön a másik kép, az Úr lesz az igazi korona. Nem az, amit magunknak
csinálunk, és amitől el vagyunk telve. „Azon a napon a Seregek URa lesz népe maradékának díszes
koszorúja, ékes koronája.” Ez a biztató üzenet. Mi csinálhatunk
magunknak nagy falakat és szövetségeket, nagy ünnepségekben magunkat
feldíszíthetjük, az ítélet elsöprő áradata el fogja mindezt sodorni. De aki
az Úrban bízik, az Úr lesz az ő koszorúja, koronája. Bizony láthatjuk a
bátorító szót, amely azután úgy folytatódik, azt mondja az Úr: „Sionban egy követ
teszek le alapul, szilárd követ, drága sarokkövet alapul”– egy sarokkövet. Ezt hallottuk már a közelmúltban,
olvashattuk Ézsaiás könyvében, korábbi fejezetben is. És virágvasárnapon
különösképpen hangsúlyos lehet számunkra, ez a mai ószövetségi igeszakasz,
hogy Isten egy követ tesz le, egy
szilárd sarokkövet. Ahogy a korabeli építkezésnél a sarokra kellett a
legnagyobb követ kiválasztani, mert az tartott mindent, és majd arra
építeni. Nem véletlen beszél erről majd az Újszövetség több helyen, az evangélium,
vagy éppen Péter apostol is. Isten munkája az, hogy egy követ, egy szilárd
követ, alapot fog készíteni, mert amire mi építettünk kishitűségünkben vagy
kimondott engedetlenségünkben, azt elsöpri a történelem ítélete. És
valószínűleg ez a hűséges maradék. Egyik oldalról ez a kő, aztán, ahogy
szépen tovább gondoljuk az egészet, ennek az Istenhez hűséges maradéknak,
kisebbségnek, ennek a hitvallása: „Aki hisz, az nem menekül el!”. Nem bízik elvakult
emberi ötletekben, és nem is szalad el, miközben látja, hogy nagyon nagy
baj van. Aki hisz, az nem menekül el. Ez a hívő ember hitvallása lehet ma
is. Aki hisz az Úrban, nem menekül el, bár nagy bajok vannak, válság van,
gondok vannak, óriási kihívás és feladat van. Nem menekül el a divatos
eszmeáramlatokkal szemben, amelyek nagyon hamar megbuknak, nagy lufik és
kipukkannak. Nos, ezzel szemben az Úrban bízik. És e hűséges maradékból jön
majd el a Messiás, ha a történelmileg nézzük a bibliai üzenetet. Hiszen
Ézsaiás próféta által már Jézus virágvasárnapi bevonulása előtt kb. 700
évvel megszólalt ez az üzenet. A hűséges maradék az Úrban bízik, és ebből a
hűséges maradékból jön test szerint a Messiás. Ezért nem véletlen, hogy az Újszövetség,
ezt a próféciát, hogy „sarokkövet
helyezek el Sionban”, az Isten népe közösségében, a választott népe
közösségében, nos, ezt a próféciát Krisztusra vonatkozó próféciának
tekintette. Így idézi az Újszövetség, és így kapcsolódik a mai ószövetségi Igénk,
a mai újszövetségi eseményhez, Jézus virágvasárnapi bevonulásához. És így
emlékezhetünk vissza a közelmúltban a gonosz szőlőművesekről szóló bibliai
szakaszunkra is. A sarokkőt, a szőlőmunkások ugyan megvetették: nem, ez nekünk
nem kell! Mi minden másban bízunk, abban nem, akit az Úr ad nekünk. De az
Úr sarokkővé tette.
Aki Benne hisz? Fogalmazzuk meg akkor, mit is jelent ez a hit? Hinni: egy bizonyos magatartást
jelent. Nem egyszerűen elhinni valamit. Egy magatartást: aki hisz, az nem menekül el. Pedig
katasztrofális helyzet volt már ott akkor. Az asszír csapatok ott topognak
a csöppnyi kis ország határán, ugrásra készen a rabló-hadjáratban. Izráel
népe ugye már kettészakadva él. A kis ország is még szétaprózódva, még két
kisebb részben él. Nagyon veszedelmes a helyzet. Belső kemény szociális
feszültségek vannak. Hinni, az egy magatartás, nem egy elmélet. Ez a
magatartás azt jelenti: nem menekülök el! Nem szaladok el a kihívás, a
feladatok, a nehézség elől. Nem egyszerűen hiszem az Isten létét, mint
ahogy sokan ma is, ebben a tévhitben ringatják magukat: Hiszem én az Isten
létét, csak nem élek úgy. Az életemből az ellenkezője látszik. Nos, itt az
az üzenet, ha hívő emberek vagyunk, akkor nem szaladunk el a bajok, a
problémák, a kihívások, a nehézségek elől. Ez egy magatartás. Ha hívő
emberek vagyunk, nem kapkodunk. Nem magunk akarunk nagy városfalakat
építeni, hogy majdnem úgy néz ki a hegytetőn, mintha egy korona lenne a
hegyen. Nagyon szép ez. Ezekből a falakból itt-ott egy keveset még ma is a
turista megkereshetne. Csak nem védte meg a népet. Azt a népet, amely
elhagyta az Urát, Istenét. A hit az azt is jelenti, hogy nyugodt
biztonsággal és bizonyossággal várom, hogy az Úr a megígért szabadítást
megtegye. Nem tétlenül! Mert várni, az nem tétlenség. Várni, az nagy
figyelmet igényel, hogy amikor eljön a pillanat, hogy konkrétan cselekednem
kell, akkor ugrásra kész legyek. Várni, az nagy erőbedobást jelent, de
nyugalommal, minden kapkodás nélkül. És ugyanakkor ebben az Úrra való
várakozásban megtagadni minden más felénk zúduló divatos eszmeáramlatot. Megtagadni
minden Isten akaratával ellentétes dolgot. Vagyis van mit csinálni. Aki
benne hisz, mai zűrzavaros, célt tévesztett, értéktévesztett világunkban, a
Krisztus-hit szilárd alapján állva cselekedjünk hitből, és mutassuk föl, hogy
van reménység. Ámen
SZENTELTESSÉK
MEG TE NEVED,
Azaz:
mivelünk azt tegyed,
Hogy
igazán megismerjünk
Téged,
féljünk és tiszteljünk,
Szemlélvén
nagy bölcs munkáid
S
minden tökéletességid.
Gondolatunk
és beszédünk,
Sőt
a mi egész életünk
Úgy
folyjon s úgy tündököljék,
Hogy
mindenek megismerjék.
Hogy
te vagy, szent Isten, Atyánk,
Fiaidnak
te vagy példánk.
483.dícséret 4. és 5. vers
Bocsásd meg
Istenünk,
hogy nehezen tanulunk a teremtett mindenség, a természet nagyszerű
rendjéből. Bocsásd meg nekünk, hogy a történelemből sem sokat tanulunk,
csak megtanulunk eseményeket. Bocsásd meg, hogy saját életünk korábbi
történeteiből is nehezen tanulunk. És bocsásd meg nekünk, hogy írott
kijelentésed a Szentírás is nehezen taníthat bennünket. Mert elméletben
ugyan rábólintunk, de a gyakorlatban kevés jó gyümölcsöt termünk.
Magasztalunk, hogy minden emberi gyarlóság ellenére is van maradék. Van
mindig néped, aki keresi, és igyekszik cselekedni akaratodat. És
magasztalunk Urunk, hogy megmented, megtartod népedet, egyházadat.
Magasztalunk, hogy biztos, szilárd követ adtál Jézusban, hitünknek,
életünknek és közösségünknek. Olyan alapot adtál, akire épülhet a mi életünk,
akiben bízhatunk. És magasztalunk, hogy a Krisztusba vetett hit által lehet
erőnk megmaradni a helyünkön, fölvállalni a feladatokat, küzdeni a nemesért,
a jóért, a tisztáért, és nem elmenekülni. Segíts, hogy a divatos,
ideiglenes eszmeáramlatok között, merjünk megmaradni a Krisztus-hitben. És
segíts bennünket, hogy hitünk cselekedetté, magatartássá váljon a
hétköznapokban. Így könyörgünk mindazokért, akik a második
istentiszteletünkön felnőttként hitvallást tesznek, konfirmálnak. Így
könyörgünk gyülekezetünk egészéért, használd föl életüket, hogy
megmaradjanak ők is a Te néped közösségében. Használd fel gyülekezeti
közösségünk egészét, hogy a mi életünk bizonyságtétele jellé legyen, feléd
mutató jellé ebben a világban. Segíts, hogy életünk fokozatos
megszentelődése az élet értelmét keresőket, feléd irányítsa és vezesse.
Könyörgünk Urunk ünnepre készülődésünkben, áldd és szenteld meg lelki
felkészülésünket és ünneplésünket, hogy hitben megerősödve, örömmel megtelt
szívvel cselekedjük a Te akaratodat egész nemzetünk javára. Ámen!
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|