|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Isten igazsága
Lekció Zsoltárok
106.
„Dicsérjétek az
URat! Adjatok hálát az ÚRnak, mert jó, mert örökké tart szeretete!
Ki tudná
elmondani, milyen hatalmas az ÚR, ki beszélhetné el minden dicső tettét?
Boldogok, akik
megtartják a törvényt, akiknek tettei mindenkor igazak.
Gondolj rám,
URam, amikor megkegyelmezel népednek, gondoskodj rólam, amikor
megszabadítod!
Hadd láthassam
választottaid jólétét, örülhessek néped örömének, és dicsőíthesselek
örökségeddel együtt!
Vétkeztünk
őseinkkel együtt, bűnt, gonoszságot követtünk el.
Őseink
Egyiptomban nem értették meg csodáidat, nem gondoltak nagy szeretetedre,
hanem engedetlenek voltak a tengernél, a Vörös-tengernél.
De az ÚR
megszabadította őket nevéért, hogy megismertesse hatalmát.
Megdorgálta a
Vörös-tengert, és az kiszáradt, átvezette őket a mély vizen, akár a
pusztában.
Megszabadította
őket gyűlölőik kezéből, megváltotta az ellenség kezéből.
Üldözőiket víz
borította el, egy sem maradt meg közülük.
Akkor hittek
ígéreteiben, és dicséretet énekeltek.
De csakhamar
megfeledkeztek tetteiről, nem bíztak tervében.
Sóvárgás fogta
el őket a pusztában, próbára tették Istent a sivatagban.
Teljesítette
ugyan kérésüket, de csömört támasztott bennük.
Féltékenyek
lettek a táborban Mózesre, és Áronra, az ÚR szent emberére.
Megnyílt a
föld, és elnyelte Dátánt, eltemette Abirám csoportját.
Tűz gyulladt ki
csoportjukban, láng pusztította el a bűnösöket.
Borjút
készítettek a Hóreb-hegynél, leborultak a bálványszobor előtt.
Fölcserélték
dicsőséges Istenüket növényevő bika képmásával.
Megfeledkeztek
szabadító Istenükről, aki hatalmas dolgokat vitt véghez Egyiptomban,
csodákat Hám földjén, félelmes dolgokat a Vörös-tengernél.
Elhatározta,
hogy elpusztítja őket, de választottja, Mózes, közbelépett nála, és
elfordította pusztító haragját.
Megvetették a
kívánatos földet, nem hittek ígéretének,
hanem
zúgolódtak sátraikban, nem hallgattak az ÚR szavára.
Ezért rájuk
emelte kezét, és elhullottak a pusztában, utódaikat a pogányok közé
juttatta, és szétszórta országaikba.
Azután odaszegődtek
Baal-Peórhoz, és holt bálványoknak szóló áldozatokból ettek.
Ingerelték
tetteikkel az URat, ezért csapás szakadt rájuk.
De előállt
Fineás, végrehajtotta az ítéletet, és megszűnt a csapás.
Igaz tettnek
számít ez neki nemzedékről nemzedékre mindörökké.
Meríbá vizeinél
is felháborították, Mózes is rosszul járt miattuk, mert elkeserítették
lelkét, és meggondolatlanul beszélt.
Nem
pusztították ki a népeket sem, pedig meghagyta nekik az ÚR.
Sőt
összekeveredtek a pogányokkal, és eltanulták tetteiket.
Bálványaikat
tisztelték, amelyek csapdába ejtették őket.
Feláldozták
fiaikat és leányaikat a szellemeknek.
Ártatlan vért
ontottak, fiaik és leányaik vérét, akiket a kánaáni bálványoknak áldoztak,
vérontással gyalázták meg az országot.
Beszennyezték
magukat cselekedeteikkel, erkölcstelen tetteikkel.
Ezért haragra
gerjedt népe ellen az ÚR, és megutálta örökségét.
Pogányok kezébe
adta őket, gyűlölőik uralkodtak rajtuk.
Sanyargatták
őket ellenségeik, és meg kellett alázkodniuk előttük.
Sokszor
megmentette őket, de ők önfejűen engedetlenek maradtak, és mélyre
süllyedtek bűneik miatt.
Mégis rájuk
tekintett nyomorúságukban, meghallgatta esedezésüket.
Visszaemlékezett
a velük kötött szövetségre, nagy szeretettel megkönyörült rajtuk.
Irgalmasságra
indította mindazokat, akik fogságba vitték őket.
Segíts meg
minket, URunk, Istenünk, és gyűjts össze a népek közül, hogy hálát
adhassunk szent nevednek, és dicsőítve magasztalhassunk téged!
Áldott az ÚR,
Izráel Istene öröktől fogva mindörökké! Az egész nép mondja: Ámen!
Dicsérjétek az URat!”
Textus: Római levél 3.
fejezet 22-26.
22Isten pedig ezt az igazságát most nyilvánvalóvá tette
a Krisztusban való hit által minden hívőnek. Mert nincs különbség: 23mindenki
vétkezett, és híjával van az Isten dicsőségének.
24Ezért Isten ingyen igazítja meg őket kegyelméből,
miután megváltotta őket a Krisztus Jézus által.
25Mert az Isten őt rendelte engesztelő áldozatul
azoknak, akik az ő vérében hisznek, hogy igazságát megmutassa. Isten
ugyanis az előbb elkövetett bűnöket elnézte 26türelme idején,
hogy e mostani időben mutassa meg igazságát: mert ahogyan ő igaz, igazzá
teszi azt is, aki Jézusban hisz.
Kedves Testvéreim!
Egy egész történelem áll előttünk a 106. zsoltár
soraiban. Izrael története, az egyiptomi időktől kezdve a pusztai vándorláson
keresztül. Események, amelyek úgy épülnek egymásra, mint egy sinus-görbe,
mint a hullámzó tenger: egyszer fent – egyszer lent: Istennel, Isten ellen.
Hullámzó történelem ez, az emberi és az isteni párbeszéde. Engedetlen ősök,
akik nem hallgattak Isten szavára a Vörös-tengernél, lázadók, mert éhesek
voltak a pusztában, féltékenyek Mózesre és Áronra. Majd imádták az
aranyborjút, szándékosan elfelejtve, hogy a Mindenható kiszabadította őket
az egyiptomi rabszolgaságból. Sátraikban zúgolódva visszautasítják az
Ígéret Földjét. Bálványokat imádnak, gyermekeiket is feláldozzák. Istent
elfeledve élnek, majd szükségükben visszatérnek az Úrhoz, de Isten tettei
után újra eltávolodnak.
Sokszor állítják párhuzamba az izraeliták történelmét
a magyar történelemmel. A mi történelmünk is értelmezhető hasonlóképpen: az
Isten áldásairól és az ember hűtlenségéről, felejtéséről beszél Himnuszunk
is. Tovább menve, ha mi is készítenénk egy ilyen számadást eddigi személyes
életünkről, vajon nem egy hasonló sinus-görbét rajzolhatnánk-e? Hányszor
válaszoltunk engedetlenséggel az áldásra, elfordulással az odafordulásra!
Közömbösséggel az Isten szeretetére. S vannak idők, amikor újra Istenhez
fordulunk. Amikor már semmiképpen sem megy egyedül, nélküle. Segítségért
kiáltunk és vissza-visszaemlékezünk arra, hogy hogyan cselekedett Ő
korábban az életünkben, ebből merítve erőt a továbblépéshez. Ilyen fent és
lent az életünk, ragaszkodunk Istenhez, majd megfáradunk és eltávolodunk.
Ebből a változó, ide-oda forduló életből hozott
váltságot az Isten. Mert Ő tudta, hogy mindenki bűnös, „nincs különbség, mindenki vétkezett”- ahogyan Pál mondja. Mert
Isten türelmes és a bűnöket elnézte, a vétkekre váltságot szerzett. Igazzá
teszi az embert, ha hisz a Jézus Krisztusban, akit ő engesztelő áldozatul
szerzett. S fontos, hogy itt figyeljünk a megfogalmazásra: „Isten őt rendelte engesztelő
áldozatul”. A mártíromság akár zsidó, akár kora keresztyén
elképzeléseire ha gondolunk, egész más koncepcióval találkozunk. A mártír
feláldozza önmagát, magát adja másokért, saját lényéről, életéről mond le,
azért, hogy másoknak szerezzen vele valamit. Másokat előtérbe helyez,
önmagát leghátulra állítja. Az egyén a közösségért, az egy a sokért
szenved. Kész elviselni a szenvedést, a halált, másokért, a közösségért,
egy jobb jövő lehetőségéért.
Jézus Krisztus mindezt vállalta, és végig is ment a
szenvedés útján másokért. De ami itt még ennél is több, az az, hogy nemcsak
Jézus, hanem maga az Atya rendelése áll előttünk. Jézus úgy engesztelte ki
az Atyát, hogy az Atya már előtte akarta ezt a kiengesztelést, akarta a
megbocsátást. Nem az ember indult meg az Isten felé, még csak nem is Jézus,
hanem az Isten döntése volt ez, ő nyúlt az ember után a megbocsátásban is.
Még fel sem ismertük bűneinket, még bocsánatért sem esedeztünk, amikor az
Atya elkészítette a megbocsátást. Ahogyan Pál mondja két fejezettel később:
„Krisztus már akkor meghalt értünk,
amikor bűnösök voltunk.” Az Atya már akkor megbocsátotta a bűneinket,
amikor még el sem követtük azokat. Ez a megelőlegező kegyelem és szeretet
az, ami minden más mártíromságot felülmúl, Krisztus kereszthalálában az
Isten akar megbocsátani, és az Isten szenved. „Ki tudná elmondani, milyen hatalmas az Úr, ki beszélhetné el
minden dicső tettét?” - kérdezi a zsoltáros. Ez a megbocsátó szeretet
kísérte az izraelieket a pusztában is. A szörnyű bűnök, hálátlan
elfordulások ellenére is Isten rájuk tekintett és meghallgatta őket.
Bármeddig is jutottak, idegen istenekig, bálványimádásig, saját gyermekeik
feláldozásáig – Isten ugyanaz maradt és újra és újra megkönyörült rajtuk
nagy szeretetével. Erről a szeretetről vall a zsoltáros és Pál apostol is.
De erről a szeretetről vallunk mi is. Hiszen mindannyian tudnánk beszélni
róla. Mai istentiszteletünk is annak záloga, hogy számítunk az Istennek,
mert itt lehetünk, és Ő szól hozzánk. Mi dicsőíthetjük őt, és ő válaszol.
Velünk lesz, fogja a kezünket és vezet bennünket az úton, amíg tart földi
pályánk. Vezet minket, hogy hozzá érkezzünk meg, hogy eljöjjön az az idő,
amikor színről-színre fogjuk őt látni. Ebből az ismeretből megerősödve,
gyertek, adjunk hálát és könyörögjünk!
Mennyei Atyánk,
aki ma is az vagy, aki voltál…
Köszönjük, hogy te nem változol, és könyörületed nem
múlik el. Köszönjük, hogy életünkben olyan sokszor odahajoltál hozzánk,
felemeltél bennünket. Hogy bűneink ellenére sem hagytál el minket, hanem
már életünk kezdete előtt elkészítetted a megbocsátást. Köszönjük, hogy
szenvedtél értünk. Pedig mi ezt milyen sokszor semmibe vesszük tetteinkkel,
szavainkkal, gondolatainkkal. Úgy élünk, mint akik nincsenek megváltva:
félünk, reménytelenek vagyunk, vagy éppen elbizakodottak és vakmerőek.
Bocsásd meg nekünk, és bocsásd meg többi bűneinket is. Valljuk, Atyánk,
hogy Jézus Krisztus a mi Urunk, hogy általa van lehetőségünk az életre.
Hálát adunk áldozatáért most is, és kérünk Krisztuson keresztül tekints ránk,
és bocsásd meg bűneinket.
Légy velünk, Istenünk. Kísérd gondolatainkat, és te
fegyelmezd azokat. Kísérd szavainkat, hogy tükrözzék az evangéliumot.
Kísérd lépteinket, hogy a te utadon maradjanak lábaink. Kérünk, add
áldásodat ránk, Urunk. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|