|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Jézus vagy Barabbás?
Textus: Lukács 23, 13-25
13Ekkor Pilátus összehívta a főpapokat, a
vezetőket és a népet, 14és így szólt hozzájuk: "Ezt az embert
elém hoztátok azzal, hogy a népet félrevezeti. Íme, én előttetek vallattam
ki, és nem találtam ebben az emberben egyet sem azok közül a bűnök közül,
amelyekkel vádoljátok. 15De még Heródes sem, mert visszaküldte hozzánk.
Láthatjátok, hogy semmi halált érdemlő dolgot nem követett el: 16megfenyítem tehát, és
elbocsátom." 17(Ünnepenként pedig szabadon kellett neki
bocsátania egy foglyot.)
18Erre valamennyien felkiáltottak: "Ezt öld
meg! Barabbást pedig bocsásd el nekünk!" 19Ez utóbbi a városban történt
lázadásért és gyilkosságért volt börtönbe vetve. 20Pilátus ismét szólt hozzájuk,
mert szerette volna szabadon bocsátani Jézust. 21De ezek kiáltoztak:
"Feszítsd meg, feszítsd meg őt!" 22Ő azonban harmadszor is
odafordult hozzájuk: "De hát mi rosszat tett ez? Nem találtam benne
semmiféle halált érdemlő bűnt: megfenyítem tehát, és
elbocsátom." 23De azok hangos kiáltásokkal sürgették és követelték,
hogy feszítsék meg. És kiáltozásuk győzött. 24Pilátus ekkor úgy döntött,
hogy legyen meg, amit kívánnak: 25szabadon bocsátotta azt, akit kértek, aki
lázadásért és gyilkosságért volt börtönbe vetve; Jézust pedig
kiszolgáltatta akaratuknak.
Kedves Testvéreim!
Bizonyára már mindannyian álltunk olyan választási
helyzet előtt, amikor nem volt egyszerű a döntés. Talán rossz és még
rosszabb között kellett választani, vagy a bőség zavara miatt hezitáltunk.
Talán nem voltunk elég tájékozottak a felelős döntéshez, vagy túl
tájékozottak voltunk, ezért ment nehezen a döntés. Hosszú dilemmázás,
őrlődés, mérlegelés. Sokszor így izzadjuk ki jó vagy rossz döntéseinket.
A most felolvasott jelenet a passió-történetből nem
ilyen. Egy választási helyzetről van szó, ahol a helyes döntés egészen
világos és egyértelmű. Jézus vagy Barabbás?
Nem valószínű, hogy ez volt Pilátus helytartói
praxisának legnehezebb döntése. Egyrészről senki nem vitatja, és Lukács is
erősen hangsúlyozza a tényt, hogy Barabbás lázadás és gyilkosság miatt
kerül szembe a törvénnyel. Akár halált érdemlő bűnösségéhez nem fér kétség.
Másrészt Pilátus kellő körültekintéssel megbizonyosodik arról is, hogy
Jézus ártatlan, és semmi halált érdemlő dolgot nem követett el. Az
evangélium tanulsága szerint még Heródessel is konzultál ez ügyben, és
ugyanarra jutnak: Jézus ártatlan és ártalmatlan, a főpapok kérése
egyszerűen túlzás. Nem mint hívő emberek állítják ezt, hanem mint bírói
tisztüket gyakorló politikusok, népi vezetők, akik objektív módon
közelítenek az ügyhöz. A döntés tehát egyszerű, ahogyan Pilátus is
megfogalmazza: „Nem
találtam benne semmiféle halált érdemlő bűnt”.
Miért lesz mégis sokkal bonyolultabb a döntés? Miért
nem lehet itt lezárni, és engedni a józanésznek? Miért nem úgy végződnek az
események, ahogyan mindenki várná?
1.
A passiónak ez az epizódja, amikor dönteni kell Jézus
és Barabbás között, a még megváltatlan emberiség magatartását mutatja be,
ill. azokét, akik ma sem fogadják el a megváltás tényét. A Krisztus-események
vége felé járunk már, de még a váltsághalál és a feltámadás előtt. Ahogyan
egyházatyák és reformátorok is többen megfogalmazták, a „nem tudok nem
vétkezni” állapota ez, amelyben éppen úgy viselkedik az ember, ahogyan
ebben a történetben.
Nem tudok nem vétkezni, nem tudok jól dönteni. Nem
akarom meglátni a nyilvánvaló különbséget jó és rossz között. Egy zavart
állapot ez, melyben az ember nemhogy nem ismeri fel az Isten Fiát, de
odaáll a gyilkos mellé. Összezavarodott érzékek, melyek összekeverik a
gyilkost az ártatlannal, a hamisat az igazzal, a bűnöst a szenttel. „A nagy
bűnöst elereszték, A szentet fára függeszték” – ahogyan egyik énekünk
mondja.
Talán sokan látták a Passió c. filmet, melyben a
rendező úgy ábrázolja Barabbást, mint valami fékezhetetlen őrültet.
Rendezői túlzásnak tekinthetjük ezt a jellemábrázolást, de valójában Lukács
tudósításában is egyértelmű, sőt nagyon is hangsúlyos, hogy Barabbás nem
való emberek közé, veszélyes a társadalomra. Kétszer is elhangzik ezen a
rövid szakaszon belül, hogy: lázadásért és gyilkosságért volt börtönbe vetve. Szemben
Jézussal, aki szeretetről tanít és betegeket gyógyít. Az evangéliumi
eseményekből mostanra már egészen nyilvánvalóvá vált, hogy elközelített az
Isten Országa, és ezt még a kiűzött ördögök is belátják, akik így kiáltanak
fel: „Te vagy az Isten Fia”. De a
megzavarodott ember Barabbást akarja.
Pilátus, aki felismeri Jézus ártatlanságát, háromszor
is próbálkozik észérvekkel meggyőzni a sokaságot, hogy nem bizonyítható
ennek az embernek a bűnössége, a vádakat ejteni kell, de minden hiába. A nép
egyre hangosabb, egyre vehemensebb, míg végül Pilátus is meghasonlik
önmagával. Megdöbbentő, hogy egy teljesen világos helyzetben nem tudja
érvényre juttatni az igazságot, inkább ellentmond magának, inkább
félretolja igazságérzetét, inkább ő is nemet mond Jézusra, és elengedi
Barabbást. Azt olvassuk „És
kiáltozásuk győzött.” Mi az, ami győz tehát? Nem a józanész, nem az
emberség, nem az igazság. Győz a megzavarodott ember kiáltozása. Mert az
Istentől eltávolodott ember már nem hallja a halk és szelíd hangot, csak
saját ordítását.
„Pilátus ekkor úgy döntött, hogy legyen meg, amit
kívánnak: szabadon bocsátotta azt, akit kértek, aki lázadásért és
gyilkosságért volt börtönbe vetve; Jézust pedig kiszolgáltatta akaratuknak.”
A megváltatlan világ
zavartságának és fonákságának csúcspontja ez. A bűnös ember szabadon
garázdálkodik, az Isten pedig ki van szolgáltatva neki. A halált érdemlő
ember, halálra küldi az Isten Fiát.
2.
De tudjuk, hogy a bűn által megzavarodott ember rossz
szándéka, és hibás döntései ellenére az Isten megváltó terve tökéletesen
végbemegy. Senki és semmi nem tudta keresztülhúzni. Sem a sokaság, sem a
főpapok, sem Pilátus. Sőt az Isten számol az ember bűn által megzavart
látásával és hibás döntéseivel, és felkínálja a bűnbocsánatot. Mi már így egy
megváltott világ, megváltott gyermekeiként tekintünk a nagyhét és a húsvét
eseményeire.
Mit jelent ez a megváltozott helyzet? Az óegyház nagy
teológusa Augustinus és az ő nyomán Kálvin is így fogalmaz, hogy ez már a
„képes vagyok nem vétkezni” állapota. Ne tévesszük össze, nem a bűntelenség
állapotáról van itt szó, és nem is arról, hogy soha nem hibázunk. A „képes
vagyok nem vétkezni” azt jelenti, hogy a Krisztusban újjászületett ember
egy új akarat, egy új hatalom irányítása alatt élhet.
A Heidelbergi Káté is foglalkozik ezzel, és a 8.
kérdés-feleletében ezt így fogalmazza meg. „Annyira megromlottunk-e, hogy a
jóra egyáltalán alkalmatlanok vagyunk, minden gonoszra pedig hajlandók?
Igen – mondja a válasz, hacsak a Szentlélek újjá nem szül bennünket.” Krisztus
vezetése alatt tehát, mint Lélek által újjászületett ember „képes vagyok
nem vétkezni”, képes vagyok a jót választani, jól dönteni, képes vagyok
igent mondani Jézusra, törekedhetek igazságra és szentségre.
Az összezavarodott ember, aki már nem érzékeli a
különbséget, bűnös és szent, újra megkapta az esélyt, hogy válasszon. Nemet
lehet mondani a bűnre, a bennük élő Barabbásra, a világ harsogására, és
igent lehet mondani Jézusra.
Az Ószövetségben ezt olvassuk: „előtökbe adtam az életet és a halált, az áldást
és az átkot. Válaszd hát az életet, hogy élhess te és utódaid is!” Ez a választási lehetőség vált egészen konkréttá Jézusban, ha
őt választom, az életet választom, ha mellette döntök, akkor Isten mellett
döntök. Mi már meghoztuk ezt a döntést, és jó volt hallani és látni,
amikor múlt vasárnap tanúi lehettünk, hogy ma is vannak, akik igent
mondanak Krisztusra.
De az Ige minket is figyelmeztet és emlékeztet. Mert
tudjuk jól magunkról, hogy számtalanszor előfordul, hogy mindezek ellenére
Barabbást választanánk. Előfordul, hogy minket is meggyőz mindenféle hangos
kiáltozás, ahelyett, hogy Isten szavára figyelnénk. Előfordul, hogy mi is
megzavarodunk, érzéketlenné válunk a szentre, az igazra. Mi is okai vagyunk
a kereszthalálnak. Ezért van szükségünk állandó bűnvallásra, ahogyan ezeken
az előkészítő alkalmakon is tesszük. Mert bár tudjuk, hogy megváltottak
vagyunk, mert bár Krisztust tartjuk egyedüli Urunknak, mégis bűnbocsánatra
szorulunk.
És az úrvacsora, amelyre készülünk, éppen erre
emlékezteti az embert. Az egyszerre megváltott és egyszerre bűnös ember,
nemet mond mindarra, amire a nagypénteki tömeg igent mondott, és igent mond
mindarra, ami végül ott a kereszten történt.
Ezt idézi fel bennünk az Ige: „Az Úrnak halálát hirdessétek, amíg visszajön.” Ezt idézi fel
bennünk a kenyér és a bor. Ahogyan törik a kenyér, úgy tört meg a Krisztus
teste értem, ahogyan folyik a bor, úgy folyt Krisztus vére értem.
Kedves Testvéreim!
Vizsgáljuk meg azért magunkat, hogy Krisztus
követőiként, mi hogyan választunk ma. Hogyan hozzuk meg döntéseinket. Jézus
vagy Barabbás? Igazság vagy hazugság, egyenes vagy görbe, szentség vagy
zavartság. Vizsgáljuk meg életünket, mert sokféle választás és döntés előtt
állhatunk még. Mit engedünk élni és mit öldöklünk meg. Engedjük, hogy Jézus
munkálja bennünk a jó döntéseket, és száműzzük mindazt életünkből, ami
Barabbásra emlékeztet.
Karinthy egyik novellájában
eljátszik a gondolattal, hogy Jézus feltámadása után újra megjelenik
Pilátusnál, hogy kérdezze meg újra, hogy most húsvét után kit
választanának. Pilátus pedig gondolkodott, aztán vállat vont, és kiállván a
tornác szélére, csodálkozva nézett végig a sokaságon és szólt:
- Hát kit bocsássak el már
most, Barabbást, vagy a názáretit?
És akkor ő intett nekik.
És ekkor zúgás támadt, és
mint a mennydörgés, zengett fel a sokaság.
És a sokaság ezt kiáltotta:
„Barabbást!”
És rémülten néztek egymásra,
mert külön-külön mindegyik ezt kiáltotta: „A názáretit!”
A Mester pedig halovány lett,
és megfordulván végignézett rajtuk. Pilátus pedig zavartan lesütötte az ő
szemeit és mondá neki: „Te látod...”
Kedves Testvéreim!
Még jelen van a bűn a világban, de már megbocsátattak
a bűneink. Még sok minden a régi, de már részei vagyunk valami újnak. Még
képes vagyok vétkezni, de már képes vagyok nem vétkezni. Válasszuk az
életet, válasszuk Jézust. ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|