| Vissza az igehirdetésekhez | Vissza a főoldalra |

 

Mit hiszel Jézus hatalmáról?

 

 

 

Lekció: Jelenések könyve 5. fejezet

 

És láttam a trónuson ülő jobb kezében egy könyvet, belül és kívül teleírva, hét pecséttel lepecsételve; és láttam egy erős angyalt, aki hatalmas hangon hirdette: „Ki méltó arra, hogy felnyissa a könyvet, és feltörje pecsétjeit?”

De sem a mennyben, sem a földön, sem a föld alatt nem tudta senki felnyitni a könyvet, sem beletekinteni abba.

És nagyon sírtam, mert senki sem bizonyult méltónak arra, hogy felnyissa a könyvet, és hogy beletekintsen.

Ekkor a vének közül egy így szólt hozzám: „Ne sírj! Íme, győzött az oroszlán Júda törzséből, a Dávid utóda, és felnyitja a könyvet és hét pecsétjét”.

És láttam, hogy a trónus és a négy élőlény közelében, a vének között, ott áll a Bárány: olyan volt, mint akit megöltek; hét szarva volt, és hét szeme: az Isten hét lelke az, akiket elküldött az egész földre.

A Bárány odament, és átvette a könyvet a trónuson ülő jobb kezéből; és amikor átvette a könyvet, a négy élőlény és a huszonnégy vén leborult a Bárány előtt - mindegyiknél hárfa volt és aranycsésze, tele füstölőszerrel: a szentek imádságai ezek -, és új éneket énekeltek ekképpen: „Méltó vagy arra, hogy átvedd a könyvet, és feltörd annak pecsétjeit, mert megölettél és véreddel vásároltad meg őket Istennek minden törzsből és nyelvből, minden nemzetből és népből; és királysággá és papokká tetted őket a mi Istenünknek, és uralkodni fognak a földön.”

És láttam, és sok angyal hangját hallottam a trónus, az élőlények és a vének körül, számuk tízezerszer tízezer és ezerszer ezer volt; és így szóltak hatalmas hangon: „Méltó a megöletett Bárány, hogy övé legyen az erő és a gazdagság, a bölcsesség és a hatalom, a tisztesség, a dicsőség és az áldás!”

És hallottam, hogy minden teremtmény, a mennyben és a földön, a föld alatt és a tengerben, és minden, ami ezekben van, ezt mondta: „A királyi széken ülőé és a Bárányé az áldás és a tisztesség, a dicsőség és a hatalom örökkön-örökké?”

A négy élőlény így szólt: „Ámen!” És a vének leborultak, és imádták őt.

 

 

Textus:  Lukács 5. fejezet 17-26.

 

17Amikor az egyik napon tanított, és ott ültek a farizeusok és törvénytudók, akik Galilea és Júdea különböző falvaiból, továbbá Jeruzsálemből jöttek, az Úr ereje gyógyításra indította őt.

18És íme, férfiak ágyon hoztak egy béna embert, és igyekeztek bevinni és letenni eléje.

19Mivel a sokaság miatt nem találták módját, hogyan vigyék be, felmentek a háztetőre, és a cseréptetőn át eresztették le ágyastól Jézus elé a középre.

20Ő pedig látva hitüket, így szólt: "Ember, megbocsáttattak a te bűneid."

21Erre az írástudók és a farizeusok elkezdtek tanakodni: "Kicsoda ez, aki így káromolja az Istent? Ki bocsáthat meg bűnöket az egy Istenen kívül?"

22Jézus átlátta gondolataikat, és így válaszolt nekik: "Miről tanakodtok szívetekben?

23Mi könnyebb: ezt mondani: Megbocsáttattak a te bűneid, - vagy pedig ezt mondani: Kelj fel és járj?

24Azért pedig, hogy megtudjátok: van hatalma az Emberfiának bűnöket megbocsátani a földön: Neked mondom, - így szólt a bénához, - kelj fel, vedd az ágyadat, és menj haza!"

25Ez pedig szemük láttára azonnal felkelt; fogta ágyát, amelyen feküdt, és Istent dicsőítve hazament.

26Ámulat fogta el mindnyájukat, és dicsőítették az Istent, megteltek félelemmel, és ezt mondták: "Hihetetlen dolgokat láttunk ma!"

 

 

 

Kedves Testvéreim!

 

Lukács korának gyülekezete, s talán maga az evangélista is, felteszi magának az alapvető kérdést: Mit hiszünk Jézus Krisztus hatalmáról?

Az első fejezetek, vagyis a Jézus működésének kezdetét bemutató történetek, Jézus galileai munkásságának eseményei többek között ezt a kérdést is igyekszenek megválaszolni: Mit hiszel Jézus Krisztus hatalmáról?

 

A felolvasott gyógyítási történetben először Jézus hatalmának az eredetéről és forrásáról van szó. A történet nagyon hamar leszögezi a tényt: „az Úr ereje gyógyításra indította” Jézust.

A sokaság tehát az Úr erejét látja működésbe lépni egy emberen keresztül. Ezzel önmagában nem emelkedik ki Jézus a szent emberek, isteni küldöttek, csodatévők közül. Az első gyülekezetek, amelyek olvasták ezt a történetet ismertek ilyen embereket. Az Írásokat ismerő zsidó ember így tekintett például az Isten ereje, vagy Lelke által működő prófétákra, uralkodókra, bírákra. Jézust éppen ezért sokan egynek tartják a próféták közül. De ha a kor gyülekezetének görög kultúrájú részére gondolunk, ők is sok legendás csodatévőről, úgynevezett isteni emberről tudtak, akik közé Jézus is könnyen besorolható volt.

A történetünk azonban ennél tovább megy, hiszen Jézus is több mint isteni erővel felruházott csodadoktor. Mert nem csupán arról van szó, hogy Jézus az Úr ereje által tesz csodát, nem annyiról van szó, hogy Jézus hatalma Istentől jövő hatalom, hanem arról, hogy Jézus hatalma, Isten hatalma, vagyis Jézus Krisztus Isten maga.

Ez már nem áll minden vitán felül. Ezt már nem tudja mindenki elfogadni. Így jelennek meg a történetben Jézus ellenfelei. Lukácsnál most tűnnek fel először a farizeusok és törvénytudók, akik aztán több ízben szembekerülnek Jézus személyével és tanításával. A jeruzsálemi vallási vezetők ott ülnek, amikor Jézus tanít. Hallgatják Jézust, de valamin fennakadnak. Érdekes, hogy nem azon, hogy Jézus csodát tesz. Ilyet már láttak, az Isten képes felhatalmazni embereket a gyógyításra. Hanem azon akadnak fenn, hogy Jézus olyan hatalmat tulajdonít magának, amely csak az egy Istennek van. Ez már az ő olvasatukban istenkáromlás. Egy ember sem teheti magát egyenlővé Istennel. „Ki bocsáthat meg bűnöket az egy Istenen kívül?” Kinek van hatalma, joga erre JHVH-n kívül?

A bűnbocsánat kérdésében elválik a csodatévő isteni emberek, az Isten ereje és Lelke által nagy tetteket véghezvivő szentek csoportja magától az Istentől. "Ember, megbocsáttattak a te bűneid.” – mondja Jézus, és ezzel egyértelmű kijelentést tesz magáról, mint Istenről.

 

Mit hiszel tehát Jézus hatalmáról? A kérdés végig ott van az evangéliumban. Az itt megjelenő zsidó vallási vezetők Jézus életének utolsó szakaszában egészen konkrétan is felteszik a kérdést: „Mondd meg nekünk, milyen hatalommal cselekszed ezeket, vagy ki adta neked ezt a hatalmat?” De végül, ahogy itt sem, nem ismerik el Jézus bűnbocsátó hatalmát, vagyis nem ismerik el, amit még a tisztátalan lelkek is fennhangon kiáltottak: „Te vagy az Isten Fia”. Mert a vallási ellenfelek, vagy a szkeptikus szem- és fültanúk talán szeretnének csak annyit hinni, hogy Jézus egy Isten erejével felruházott csodatévő ember. De az evangélium ennél többről tesz bizonyságot: van hatalma az Emberfiának bűnöket megbocsátani a földön.” Lukácsnak és kora gyülekezetének állást kellett foglalnia ebben a kérdésben. Sok hitvita és egyetemes zsinatok témája lett aztán ugyanez a kérdés, és ma is megosztja a világot, hogy: Mit hiszel Jézusról és az ő hatalmáról?

A farizeusoknak igazuk van abban, hogy csak az Isten bocsáthat meg bűnöket, sőt abban is, hogy egy ember sem teheti magát ily módon egyenlővé Istennel. De nem számolnak azzal, hogy Istennek viszont hatalmában van emberi formában, testet öltve megjelenni a világban, ahogyan ezt a karácsonyi történetből is megérthettük. Az evangélium üzenete világos: Jézus Krisztus az élő Isten maga, akinek van hatalma bűnöket megbocsátani a földön.

 

Vannak, akik felismerik ezt, és hiszik ezt, és ez a hit áldást, gyógyulást, sőt végső soron üdvösséget hoz életükben. Példa erre történetünkben a bénát Jézushoz hozó férfiak hite. Jézus látja ezt a hitet. Nem csodahajhászást, nem az utolsó fűszálba kapaszkodó kétségbeesett próbálkozást, hanem Istenbe vetett hitet lát, amikor hozzáviszik a bénát. Az evangélista is Jézus Krisztusra és az ő hatalmára építő hitet láttat, amikor a történetben bemutatja, az akadályokat nem ismerő elszántságot, a tetőbontást, amivel a férfiak nagy erőfeszítések révén viszik Jézushoz béna társukat. Jézus Isten-voltának felismeréséről tanúskodik ez a hit, amit rajtunk is számon kér az evangélium. Mit hiszünk tehát Jézus Krisztus hatalmáról? Jézus hatalma, az Isten hatalma, mert Jézus személyében az Isten maga jelent meg.

 

De a történet nem csak Jézus hatalmának eredetéről és forrásáról szól, hanem a hatásáról is. Jézus hatalma változást hozó hatalom. Látható, fizikai és belső, lelki változások egyaránt történnek e hatalom nyomán. Történetünkben a „mit hiszel Jézus hatalmáról” kérdésfelvetés egy gyógyítási csoda segítségével kerül megválaszolásra. Látható változás történik, hiszen az Isten bűnbocsátó hatalmát Jézusban megtapasztaló béna ember egészségesen tér haza. Az Isten hatalmának kézzelfogható, látható, valóságosan megtapasztalható következményei vannak. Szemük láttára azonnal felkelt; fogta ágyát…, és … hazament.” Márk evangéliumában azt a reakciót olvassuk, hogy: „Ilyet még sohasem láttunk.” De most mégis láthatóvá vált az Isten hatalma.

Lukács evangéliumának ebben a szakaszában sorra olvassuk azokat a történeteket, melyekben Jézus hatalma konkrétan megtapasztalható, mindenki számára egyértelmű változást hoz. Jézus sorra teszi a csodákat, az isteni hatalom jeleit: ördögöket űz ki, leprások tisztulnak meg, vagy tegnap hallhattuk a csodálatos halfogás történetét is. Bénák járnak, vakok látnak, szakadoznak a halászhálók, mert Jézus hatalma látványos változásokat hoz. Ezt a változást nevezi a Szentírás az Isten Országa elközelítésének.

 

A változás sokszor megdöbbentő és felfoghatatlan: „Hihetetlen dolgokat láttunk ma!” Vagy ahogyan az eredeti szöveg mondja „paradox” dolgokat láttunk, azaz olyat, amely nem illeszthető be az emberi logikába.

 

Erről szólt a nemrég felelevenített karácsonyi történet is, amikor paradox, vagyis emberi értelem számára felfoghatatlan, mégis látható, megtapasztalható esemény ment végbe, az Ige testetöltésével. Paradoxon az Isten Országa is, amely egy már jelen lévő és megtapasztalható folyamat, de egyben egy még ki nem teljesedett és még nem birtokolható valóság. Paradoxon, vagyis ellentmondásos, és emberi logika számára érthetetlen, hogy Jézus egyszerre valóságos Isten és valóságos ember, de az Isten tervébe ez is belefér, sőt szükséges, hogy így legyen. Jézus hatalma változást hozó hatalom, amely túlmutat az ember lehetőségein, átlép az emberi korlátokon és határokon, és így gyógyulást és üdvösséget hoz a világ számára.

 

Így mehetnek végbe a látható a fizikai változásokon túl, más belső változások is. „Megbocsáttattak a te bűneid!”– micsoda minőségi változás ez. Nem ugyanaz vagyok többé, mert az Isten megbocsátott nekem. A Heidelbergi Káté „Ember megváltásáról” szóló része is rámutat arra, hogy mivel Krisztus valóságos Isten, és van hatalma bűnöket megbocsátani a földön, a legnagyobb változást hozhatta a világ folyásában, és az ember lehetőségeiben.

Ezt is átéli a meggyógyult férfi. A Jézus hatalmát saját bőrén megtapasztaló ember Istent dicsőítve tér haza, magával viszi háláját, Isten- tapasztalatát.

De a sokaság, a szemtanúk is megváltoznak. Ámulat fogta el őket, aztán megteltek félelemmel és ők is dicsőítették az Istent.

Az Isten hatalma változást hozó hatalom, hiszen ha megnyilvánul, akkor semmi nem marad olyan, mint volt. Megváltoznak a körülmények, megváltozhatnak életek, mert az Istennek van hatalma erre.

 

Kedves Testvéreim!

A hallott Ige fényében tegyük fel a kérdést most már mi magunk is így az év első napján: Mit hiszünk Jézus hatalmáról? Milyen hatalomban bízva, milyen hatalom irányítása alatt képzeljük el a 2010-es esztendőt?

 

Szükséges, hogy mindenek előtt megerősödjünk abban a hitvallásban, hogy Jézus Krisztus Isten, az ő hatalma Isten hatalma, az ő közelsége, Isten közelsége, az Ő személye Isten személye.

Ha hiányzik ez a bizonyosságunk, akkor attól fosztjuk meg magunkat és jövőnket, aki minden hatalom birtokosa mennyen és földön. Ha biztos kézben szeretnénk látni a közeljövőnket, benne a 2010-es esztendőt, és a távoli jövőnket és üdvösségünket, akkor bízzuk azt a győztes Bárányra, akiről a Jelenések könyvéből olvastunk. Aki úgy jelenik meg, mint, aki az Istennel egyenlő, akié a hatalom örökkön-örökké, akinek a nevére minden térd meghajol, akinek van hatalma bűnöket megbocsátani a földön, váltságot szerezni a világ számára.

Kedves Testvéreim, erre a Krisztusra bízhatjuk a 2010-es esztendőt is, mindennapjainkat, mindenkori jövőnket. A hétpecsétes könyv, Isten végidőkre vonatkozó terve a Báránynak adatott. Jövőnk az értünk született és kereszthalált halt Krisztus kezében van. Annak a Krisztusnak, akinek van hatalma bűnöket megbocsátani a földön, akinek adatott minden hatalom mennyen és földön, akinek van hatalma változást hozni életünkben, jövőnkben.

Legyen példa előttünk a bénát Jézushoz vivő férfiak hite. Mert az ilyen hittel nagy dolgokat vihetünk véghez a közös cél érdekében. Jellemezze a gyülekezetünket a kreatív hit, az akadályokat leküzdeni tudó hit. Krisztushit, amelyben társakat, testvéreket talál az ember, és Jézushoz segít másokat.

 

Másodszor pedig, építve a szilárd meggyőződésre, hogy Jézus Krisztus az élő Isten maga, erősödjünk meg abban a reménységben, hogy az Ő hatalma, ma is képest változást hozni. A tegnapi nap az Ige fényében is mérlegeltük az elmúlt esztendő eredményeit és eredménytelenségeit, kihasznált és kihasználatlan lehetőségeit. Hisszük-e, hogy Jézus ma is képes változást hozni életutakban és családtörténetekben. Jézus hatalma tud változást hozni nemzetünk sorsában, mert járóvá teszi a bénát, mert Isten hatalmával bocsát meg bűnöket. Talán várunk politikai változást, gazdasági változást, erkölcsi változást a következő évtől. De akárhogy is legyen, olyan változásokért könyörögjünk, amelyeket Jézus Krisztus hatalma munkál.

Erősödjünk meg abban a reménységben, hogy Krisztus hatalma tud változást hozni gyülekezetünk életében is, ha kell erősödést, ha kell gyógyulást. Tud bocsánatot adni bűneinkre, tévedéseinkre, mulasztásainkra.

Békés és boldog új évünk és jövőnk garanciája csak a bűnöket megbocsátó krisztusi hatalom lehet. Legyen személyes és gyülekezeti életünk Istent dicsőítő élet. Mert akik életüket Jézus hatalmára bízzák, akik megtapasztalják azt, hogy hihetetlen dolgok és változások mennek végbe hit által, azok nem szűnhetnek meg Istent dicsőíteni.

 

Végezetül hadd osszam meg a Kedves Testvérekkel Dietrich Bonhoeffer német mártírlelkipásztor egyik verses bizonyságtételét. Ő egy kegyetlen világban, a 2. világháború gonosz erőinek és ördögi hatalmainak tombolása közepette, de bízva Krisztus mindenek felett álló hatalmában írja a következőket, és így tekint hittel és reménységgel a jövőbe: 

 

„Áldó hatalmak oltalmába rejtve

Csak várjuk békén mindazt, ami jő.

Mert Isten őriz híven reggel, este,

Ő hű lesz, bármit hozzon a jövő.

 

Ha gyötri, bántja szívünket a régi,

És múlt napoknak terhe ránk szakad,

Megrettent lelkünk vigaszodat kéri,

Mit nékünk szerzett, Atyánk, szent Fiad.

 

És ha az úton örömöt adsz nékünk,

Ha szép napod ragyogva ránk nevet,

Biztasson, intsen sok nehéz emlékünk,

Hogy életünket szenteljük neked!


A csend köröttünk mélyen szerteárad.

Hadd halljuk azt a tiszta éneket,

Amely betölti rejtett, szép világod,

Hol téged dicsér minden gyermeked!”

 

ÁMEN

 

Áldás:

 

Az Úr legyen előtted,
hogy a jó utat mutassa neked.
Az Úr legyen melletted,
hogy téged karjába zárjon és megvédjen.
Az Úr legyen mögötted,
hogy megvédjen a Gonosz cselvetésétől.
Az Úr legyen alattad,
hogy felfogjon, ha leesel.
Az Úr legyen tebenned,
hogy megvigasztaljon, ha szomorú vagy.
Az Úr legyen körülötted,
hogy megvédjen, ha mások rád rontanak
Az Úr legyen fölötted,
hogy megáldjon téged.
Így áldjon meg téged a jóságos Isten,
ma, holnap és minden időben.


Ámen.

 

| Vissza az igehirdetésekhez | Vissza a főoldalra |