|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Üdvözítő módszer helyett üdvözítő Úr
Lekció: Hóseás 6.
fejezet 1-6.
1Jöjjetek, térjünk meg az ÚRhoz, mert ő megsebez, de
meg is gyógyít, megver, de be is kötöz bennünket.
2Két nap múltán életre kelt, harmadnapra föltámaszt
bennünket, és élünk majd előtte.
3Ismerjük hát meg, törekedjünk megismerni az URat!
Eljövetele biztos, mint a hajnalhasadás, eljön hozzánk, mint az őszi eső,
mint a tavaszi eső, mely megáztatja a földet.
4Mit csináljak veled, Efraim? Mit csináljak veled,
Júda? Hűségetek csak olyan, mint a reggeli felhő, vagy mint a korán tűnő
harmat.
3Ezért a próféták által ostoroztam őket, beszédeimmel
gyilkoltam őket: ítéletem napvilágra jön.
6Mert szeretetet kívánok, és nem áldozatot, Isten
ismeretét, és nem égőáldozatokat.
Imádkozzunk:
Köszönjük Édesatyánk, hogy megtérhetünk Hozzád.
Számos bűnünket ismerjük. Az a kapu, amiket átlépünk, és nem is törődünk
vele, sokszor önteltek, beképzeltek vagyunk. Azt hisszük, hogy mi vagyunk
az igazságnak az egyedüli letéteményesei. Nemcsak embertársainkkal szemben,
hanem még Veled szemben is. Köszönjük, hogy van lehetőség arra, hogy
megtérjünk Tehozzád, és Te visszafogadsz bennünket. Köszönjük URunk, hogy
Jézus Krisztus vére erre lehetőséget adott a mi számunkra. URunk, sok
nyomorúságból tért meg a nép mostan, és sok bűnnel van még mindig
megterhelve… URunk, hálásan köszönjük, hogy adtál most olyan vezetőt
nekünk, aki tudjuk, hogy a Te gyermeked, és a Te utadon jár. URunk, az
angolok az ő himnuszukban azt mondják, hogy óvjad Isten a királyt. Mi itt a
magyar földön magyarul kérünk Téged, hogy óvjad a mi vezetőnket, adjál neki
bölcsességet, hogy úgy tudja vezetni ezt a népet, hogy a Te utadon, a Te
parancsolataid szerint járjon. Áldj meg mindnyájunkat. Ámen.
Textus: Máté evangéliuma
9. fejezet 9-13.
9Amikor Jézus továbbment onnan, meglátott egy embert
ülni a vámnál, akit Máténak hívtak, és így szólt hozzá: „Kövess engem!” Az
felkelt, és követte őt.
10És történt, amikor Jézus asztalhoz telepedett a
házban, sok vámszedő és bűnös jött oda, és letelepedtek Jézussal és az ő
tanítványaival együtt.
11Meglátták ezt a farizeusok, és szóltak
tanítványainak: „Miért eszik a ti mesteretek vámszedőkkel és bűnösökkel
együtt?”
12Ő pedig, amikor ezt meghallotta, így szólt: „Nem az
egészségeseknek van szükségük orvosra, hanem a betegeknek.
13Menjetek, és tanuljátok meg, mit jelent ez:
Irgalmasságot akarok, és nem áldozatot. Mert nem azért jöttem, hogy az
igazakat hívjam, hanem a bűnösöket.”
Szeretett Testvérek!
Gyakran szoktuk használni – gyülekezetben is, és
szokták mások, még a világban is – azt a mondatot, ami így hangzik: nincs
üdvözítő módszer. És ebben nagyon sok igazság van. Mégis, noha még magunk
is bizonyos esetekben szoktuk mondani ezt, hogy nincs üdvözítő módszer,
mégis be kell vallanunk, hogy gyakran egyetlenegy sablonba szeretnénk
belekényszeríteni mindent. Minthogyha az az egy sablon, az az egy módszer,
üdvözítő lenne, és semmilyen más mód, út nem lenne jó. Aztán csodálkozunk,
hogy az eredmény nem olyan, amilyet szerettünk volna. Csodálkozunk az
eredménytelenségen. Hogyan cselekedett Jézus? A fölolvasott bibliai
szakaszunk, úgy gondolom, eléggé ismerős. Ismerős szinte mindannyiunk
számára. Talán régebb óta, vagy éppen mert a napokban lehetett olvasni. Nos,
hogyan cselekedett Jézus? Ez a rövid beszámoló – ahogy leírja Máté az
evangéliumban az eseményeket – három példát ad nekünk, ahogyan Jézus
gondolkodott és cselekedett. És ez a három, úgy gondolom, hogy a mi
számunkra is nagyon nagy eligazítás, jó példa, bátorítás, esetleg ítélet.
Nézzük ezt a hármat.
Személyes
megszólítás –
ez az egyik. A másik az elfogadás.
És a harmadik: tanulj még. Menjünk
sorban.
„Jézus
továbbment onnan, és meglátott egy embert” – olvassuk az evangéliumban,
írja az evangélista, aki ő maga volt az a meglátott ember, és Jézus
kezdeményezett. Jézus kezdeményez, és direktben, egyenesen, egyértelműen
azt mondja, hogy „kövess engem”.
És a megdöbbentő, hogy Máté fölállt, és követte. Otthagyta a munkahelyét,
amit éppen akkor csinált, és ment Jézus után. Pedig mennyi kifogást
sorolhatott volna: „Uram, bocsánat, még nem telt le a munkaidőm; Éppen most
jön nagyon sok ember, nagy hasznot lehetne ma csinálni, megyek, majd a jövő
héten; Uram, csak nem gondolod komolyan, hát miből fogok megélni.” Azért
lehetett volna sorolni sok mindent, de Máté fölállt, és követte Őt.
Azonban most előttünk elsősorban Jézus álljon. Ahogy
Jézus cselekszik. Direktben, egyértelműen megszólít. Kit szólít meg? Milyen embert szólít meg? A
kiközösített embert. Egy olyan embert, akit az adott társadalom
megbélyegzett, kiközösített. Hiszen az elnyomó hatalmat szolgálta ki azzal,
hogy nekik szedte a vámot. A kiközösített embert, a lenézett embert, a
megvetett embert. Akit persze mások meg úgy titkon irigyeltek, mert a vámszedésből,
főleg hogyha gazember módra csinálta valaki, igen jól meg lehetett
gazdagodni. Azért biztos voltak akkor is, akik irigyelték, de mégis a
hazafiak, azok megvetették. Egy kiközösített, megvetett embert szólít meg
Jézus: kövess engem! Nincs mellébeszélés, Jézus nem kertel, nem úgy
óvatosan, finoman, nehogy megsértődjön; egyértelműen, személyre szólóan
szólít meg. Ha bűneire tekintett volna, akkor visszautasíthatta volna. Sőt
észre se veszi, hogy ez a Máté is ott van. Észre se veszi, elmegy mellette.
Na de, ha a bűneire tekintett volna, és a miatt visszautasít, akkor
mindenkit vissza kellett volna, hogy utasítson Jézus. Akkor senkit nem
szólíthatott volna meg, merthogy senki nem volt méltó arra, hogy a
tanítványa legyen. Mert igaz, amit Pál apostol idéz a Zsoltárok könyvéből,
ahogy a Római levélben is olvassuk, hogy: „nincs egyetlen egy igaz ember sem.” Senki nem mondhatja, hogy
teljesen, tökéletesen teljesítette az Isten parancsát. És Jézus direkt módon
megszólít egy eléggé megvetett embert, egy irigyelt embert. „Jöjj ki
bűneidből, és állj be az ÚR szolgálatába!” Mert itt ez a lényeg. Jöjj ki
bűneidből! És az ÚR szolgálatába való beállás, az jelenthette a Krisztus-követést,
azon belül konkrétan, történetesen Máténál: az evangélium írója lesz. Aki
időt, energiát szán arra, hogy leírja mindazt, amit az Isten Lelke által le
kellett írnia Jézusról, a Jézusban beteljesedett ígéretekről, a Jézus által
elmondott tanításokról, az üdvösségről. A bűnből kijönni és beállni – mert
nincs semleges terület, vagy a bűn szolgája vagyok, vagy az ÚR szolgája
vagyok; beállni az ÚR szolgálatába.
Azután egy vendégségről olvasunk. Beállni így is…. Hiszen
nagy valószínűséggel ezt ő készítette. Vendégséget készít, nem egyszerűen
Jézusnak, a tanítványainak, oda még mások is bejöhetnek.
És itt érkeztünk el a második példához. A másodikhoz,
amit így fogalmaztam meg, hogy elfogad.
Nemcsak Mátét fogadta el, ez igaz Mátéra is, de Máténál a hangsúlyosabb az
volt, hogy direkt módon megszólította, hogy te kövess engem. És akkor most igen vagy nem? Ne halogasd ezt
az esetleg szívedben ott lévő kis hajlandóságot, hanem jöjj!
Nézzük, hogy akkor van sablon Jézusnál, vagy nincs
sablon Jézusnál? Van üdvözítő módszer, vagy nincs üdvözítő módszer? Vajon
mások felé hogy cselekedett Jézus?
Vendégség. Vendégség, ahol sokan ott vannak. És a
sokan között ott vannak a vámszedő társai is. Ott vannak, így írja le majd
az evangélista: „sok vámszedő és
bűnös jött oda, és letelepedtek Jézussal és az Ő tanítványaival.” Sok
vámszedő. Hát már ez az egy is sok némely kegyes embernek! Mit keres ez
itt? És most azt olvassuk, hogy sok vámszedő jött. Te jó ég! – mondhatták
volna némelyek. A rendszerváltás környékén én többször hallottam, sokszor direktben
is megkérdezték tőlem: „És mi lesz tiszteletes úr, ha idejönnek ezek, meg
azok, meg amazok…?” Mondom: „A templom nem fog összedőlni; jöjjenek.
Nos, hát itt jöttek. Jöttek a megbélyegzettek – nemcsak
egy, akit éppen Jézus hívott is, hanem sokan. Jöttek a kivetettek, jöttek a
nép nyúzói, az ellenség, a hódító hatalom kiszolgálói. Jöttek azok, akiket
Izráel kegyes szűk köre kiközösített, mert hát úgymond cégéres bűneik
voltak. Most jönnek a bűnösök, odajöttek. És akkor most mi történik? Jézus
elfogadja őket. Elfogadja. Egyiknek se mondja, hogy te mit keresel itt? Nem
mondja azt, hogy: már alig van levegő, most már több ne jöjjön. Nem mondja,
hogy a helyemre ült. Nem mondja, elfogadja őket. Akik odajöttek, elfogadta őket.
De hogy jöttek ezek oda? Itt
egyfajta személyes vonzást kell észrevennünk. Hiszen valószínűleg Máté
szólt nekik, vagy másokon keresztül hallhattak arról, hogy Mátét
megszólította Jézus, és elfogadta. Jézus személyes vonzása. Híre ment, hogy
ez a rabbi, ez nem olyan, mint a többi. Ez a bizonyos názáreti, ez nem
kegyes, önelégült valaki, aki csak azokkal áll szóba, akik körülbelül olyan
kegyesek, mint ő. Hogy ez a Jézus nem olyan valaki, aki csak az ő
frakciójába tartozókat gondolja embernek. Ehhez a Jézushoz oda lehet menni,
és emberként elfogad. Ennek óriási vonzása van. Az emberek nagyon megérzik,
hogyha szeretettel elfogadják őket. És jönnek, jönnek Jézushoz. Pedig nem
olvasunk arról, hogy egyiket, másikat, a harmadikat, a negyediket, a
tizediket Jézus megszólította volna, hogy kövess engem. Itt nincs direkt
megszólítás. Itt vonzás van. A szeretet vonz. Odajöttek, és Jézus őket is
elfogadta. Nincs tehát direkt megszólításról szó. De van szeretetteljes
vonzás, ami embereket megmozdít, kimozdít. Ki mernek mozdulni abból, amit
talán már egy kicsit szégyelltek, talán már szerettek volna kimozdulni, de
eddig csak visszafele taszították az önigazult emberek őket.
Jézus személye vonzza őket! Miért? Hát persze, hogy
vonzza, akinek az a küldetése, hogy megkeresse és megtartsa azt, aki
elveszett. Akinek az a küldetése, hogy a bűnös embert megkeresse. Hogy
visszavezesse az Istenhez, az atyai házhoz. Ezt észreveszik az emberek.
Akinek az a küldetése, hogy embereket magához vonzzon, elfogadjon, hogy ők
megváltozzanak. Mert ez itt nagyon fontos. Jézus nem a bűneikben akar
részesedni, cinkostárs lenni, valahogy kiegyezni velük, hiszen ők a pénzes
emberek, hanem azért, hogy megváltozzanak.
Ki lehet az, aki így elfogadta ezt a Mátét? Én
szerintem sokakban ez a kérdés motoszkált. Ki lehet ez a názáreti? Hát, ha
őt elfogadta – pedig legalább olyan gazember, mint mi vagyunk! –, akkor
talán engem is elfogad. És ide valószínűleg Máté hívta meg a barátait. De
Jézusnak olyan vonzása volt, hogy ezek el mertek indulni. És odajöttek. És
nem is csalatkoztak. Mert Jézus nem zavarta el őket. Nem féltette a
hírnevét. Mit fognak mondani róla? Ilyenekkel, meg olyanokkal szóba áll?
Még hogy szóba áll! Együtt eszik! – amit aztán végképp nem tett meg egy
úgymond önmagát sokra tartó kegyes, korabeli ember. Meg is kapta Jézus a
magáét.
És itt érkezünk el a harmadik módhoz. Meg is kapta
Jézus a magáét, persze igen alattomosan: a támadók nem Jézushoz mennek; a
tanítványokat froclizzák. Milyen Mesteretek van? Ide jöhet akárki! Mi ez? A
tanítványokat kezdik támadni, Jézus pedig megvédi a tanítványokat. Nem
Őneki címezik, nem neki mondják egész pontosan, hanem a tanítványoknak. De
Jézus válaszol. Nem a tanítványoknak kellett válaszolniuk.
Nos, nézzük ezt a harmadik módszert. Mert volt a
személyes megszólítás, aztán volt a vonzás, a szeretet, mely elfogad, és
nézzük a harmadik csoportot, mert itt ebben a kis történetünkben van még
egy harmadik csoport, és látunk egy harmadik módszert is. A harmadik
csoport felé nem direkt hívó szóval szól Jézus, nem is az elfogadó
szeretettel, amely egy szót sem szól – akkor hogyan? Az a réteg ez, a
farizeusok csoportja, mely kegyes, istenfélő, Írást ismerő ember. És az Írást
ismerő embereknek, a farizeusoknak azt mondja: „menjetek és tanuljátok az Igét”.
Pont ezeknek mondja! Mert, még ha a vámszedőknek mondta volna: „idefigyeljetek,
ne csak azzal foglalkozzatok, hogy hogyan lehetne többet törvénytelenül
kipréselni az emberekből, hanem tanuljátok már az Isten Igéjét is”, akkor
azt mondanánk, hogy nagyon helyesen mondta. De ez egészen megdöbbentő
dolog, hogy a harmadik csoport, amelyik az istenfélők csoportja, az Írást
viszonylag jól, vagy legalábbis az előző csoportokhoz képest egészen jól
ismerőkből áll, nekik azt mondja, hogy menjetek, és tanuljátok meg az Isten
Igéjét. Menjetek, tanuljátok meg, mit jelent ez. Pont ezeknek mondja; hát
ezek a kisujjukból tudtak volna fejből bibliai szakaszokat mondani; ezek
ismerték a korabeli szertartást, az istentisztelet rendjét, a kegyesség
bevett szokásait, szabályait. Ezeknek mondja, hogy menjetek és tanuljátok
az Igét. Igen, pont ezeknek mondja. És ezen el kell gondolkodni, nekünk különösképpen
el kell gondolkozni, mert talán sokakhoz képest, a magyar társadalmon belül
mi valamelyest ismerjük az Igét. Mi valamelyest ismerjük a Szentírást. És
Jézus azt mondja, hogy tanuljátok.
Vegyük tehát észre: egy harmadik módszer, egy
harmadik csoport felé. Nevezetesen nem utasítja el őket, pedig ezek
kötözködve, alattomosan, bár nagyon kegyesnek látszó módon jöttek; ezek
támadólag jönnek, és Jézus nem azt mondja, hogy tűnjetek el innen. Azt
mondja, hogy menjetek és tanuljátok meg, mit jelent, és konkrétan idézi az
Ószövetséget nekik. Menjetek, teljesebb írásismeretetek legyen, mert van,
csak az hiányos, egyoldalú, és így a magatok kegyes gondolkozása szerint
citáljátok, de nem az egész Szentírás szerint tanultatok, és ez nagyon
veszélyes. Menjetek, súlyos hiányosság van az igeismeretetekben, és
legfőképpen az Ige alkalmazásában. És ezért taszító az igeismeretetek és a kegyességetek.
Az Írás teljesebb megismerésére bátorítja őket, amikor is ugye ezt
olvashattuk itt, hogy elküldi őket, hogy menjetek, és tanuljátok meg, mit
jelent ez, „irgalmasságot akarok és
nem áldozatot”.
Hóseás könyvéből az előbb hallottuk azt a szakaszt,
amiből Jézus idézett, a 6. fejezet hatodik verse az, amit idéz, de az, az
első hat vers egysége szerint szól.
Tehát „szeretetet
kívánok…” – hangzik már Hóseás prófétánál az Isten szava. Istenismeretet
kívánok, és nem csak szívtelenül, rutinból ismételgetett áldozati
szertartásokat – az istentiszteleti rend szerint szépen mindent, szabályosan
tették meg, annak a letudását – hanem szeretetet, és istenismeretet. Mert a
három dologból, amire Hóseásnál fölszólít az ÚR, csupán egy volt meg
ezekben a farizeusokban: az áldozat, tudniillik a szertartásos cselekvés,
de az istenismeretük hiányos volt, egyoldalú volt, és a szeretet nem nagyon
sugárzott belőlük.
Tanuljátok meg… Jézus észreveszi, hogy feléjük nem
azt kell mondani, hogy „kövess engem!”.
Mert, hogy válaszoltak volna? – „Kora
ifjúságomtól fogva egyetlen egy parancsolatot meg nem szegtem” – mondja
egy valaki az evangéliumban. Nekik nem azt mondja, hogy kövessetek engem,
hanem azt mondja, hogy azt az Igét, amit ismertek, azt teljesebben
ismerjétek meg, és rá fogtok jönni, hogy mi a hiányossága a ti életeteknek.
Őket az írott Ige által akarja tanítani. De figyeljük meg, feléjük is
szeretettel van; szeretettel. Nem zavarja el őket, nem szidja le őket, egyszerűen
föltárja előttük, mi az, ami hiányzik a ti életetekből, és ezért nem tudtok
szeretettel fordulni mások felé; és nem örültök az emberek megtérésének,
csak féltitek a magatok kegyes szokásait. Nektek ez a hiányosságotok. Ha
értenétek mit jelent ez: „Irgalmasságot
akarok, és nem áldozatot” – olvashatjuk.
Hadd hívjam föl a figyelmet arra, mert el kell, hogy
gondolkozzunk: Máté evangéliumában ez kétszer előjön, ez a kérdés; kétszer.
Nyilvánvalóan nem véletlen, nyilvánvalóan ez egy hangsúly Jézus részéről. Még
más összefüggésben is hivatkozik az Ószövetségre, annak idevonatkozó
szakaszaira.
Vagyis: Máténak meg kell térnie. Azért szólítottam
meg: kövess engem! A barátainak is meg kell változni, ezért fogadtam el
szeretettel, hogy tudjak velük beszélni. És nem zavartam el azonnal,
hajlandó voltam egy asztalhoz ülni velük, hogy el tudjam nekik is majd
mondani az Isten szeretetének, életet megváltoztató szeretetének jó hírét.
Felétek pedig azt tudom mondani, nektek is meg kell változni, Írást
valamelyest ismerő embereknek; meg kell változnotok, nevezetesen meg kell
tanulni, hogy a szeretet, az több, mint bizonyos liturgikus cselekedetek
letudása.
Szeretett testvérek, azzal kezdtük, hogy gyakran
szoktuk mondani még világi értelemben is: nincs üdvözítő módszer. Vannak
dolgok, aminek több jó megoldása lehet. Ugyanakkor mégis hajlunk arra, hogy
gyakran csak a magunkét kizárólagosan jónak tartjuk, és azt erőltessük. Ott,
ahol különböző módszerek is jók lehetnek. Legfőképpen a helyzettől függ,
hogy melyik a legalkalmasabb módszer, az egyik, illetve a másik esetben.
Itt is észre kell vennünk, végül is három csoport, háromféle embertípus,
helyzet van előttünk.
1) Ott van a Lévi, vagyis Máté, akit személyesen
megszólít, direkt módon: kövess engem! 2) Ott van, akik az Ő szeretetteljes
vonzására odajönnek, és nem elzavarja őket, hanem leül egy asztalhoz, hogy
beszélhessen velük. 3) És ott vannak azok, akik maguktól odajöttek, Írást
ismernek, nagyon is büszkék erre, de csak egy részét veszik komolyan; éppen
a szeretet hiányzott belőlük, és az Isten kegyelmes szeretetének a jó híre
így ellaposodott az ő életükben. Nekik pedig azt mondja, elfogadva őket,
nektek meg az írásban kell gyarapodnotok. Kinek-kinek megfelelő módon adja
a választ, az útmutatást, a segítséget.
Foglaljuk össze akkor a magunk számára. Mit jelenthet
mindez, ez a történet minekünk ma, 2010-ben, Debrecenben?
Először is van, ami az önismerethez, a bűnvallás
kategóriába tartozik. Föl kell ismernünk, és be kell ismernünk, hogy a
gyenge hit, mármint a mi gyenge hitünk a gyenge identitásunk. Ha ez így
van, akkor ott mindig törvényeskedéssel próbálunk pótolni, sablonokkal
próbálunk kompenzálni. Ez egy nagyon sajátságos, de komoly összefüggés. Ha
gyenge a hitünk, akkor törvényeskedünk. Mindenhova karókat teszünk,
körbekerítünk mindent, mert más területen el fogunk bukni. Nincs elég erős
hitünk, ezért kialakítunk egy módszert, és csak így, és csak így, és
görcsösen, és a végén néha szó szerint szektásan is lehet viselkedni. A
szektás viselkedés mögött mindig gyenge hit van, mert az bezár, egy
sablonba tud csak gondolkozni, törvényeskedni tud, az egész Írás
összefüggésében, arányaiban, az Írás teljességében nem tud, nem akar
gondolkozni. Ha mi is hajlunk arra, hogy törvényeskedjünk, és sablonokban
gondolkozzunk csak: vagy mindenki úgy tér meg, ahogy én megtértem, vagy nem
vagy megtérve – lehet hallani néha keresztyénektől ilyet –, e mögött nem
erős hit van, hanem valójában gyenge a hit. Ha sablonokra, törvényeskedésre
hajlunk, akkor meg kell vizsgálni magunkat, milyen az istenismeretünk, az írásismeretünk
és a hitünk. Mert Jézus nem erre adott példát, hogy valamifajta egyetlenegy
módszerbe beleszorítsunk mindent, és ami nem fér bele, vagy aki nem fér
bele, azt kapásból elítéljük, elutasítsuk.
Aztán az önvizsgálatunkhoz az is hozzátartozhat, és
esetleg bűnbánatunkhoz is, hogy a jó szándék, még önmagában, nem biztos,
hogy evangéliumi. Ezt is nagyon komolyan végig kell gondolni, mert nagyon
sokszor lehet tapasztalni az Isten népe közösségében is, hogy jó-szándékkal
akar valamit, de tisztátalan módszerekkel. Attól még, hogy jó-szándékkal
akarok valamit csinálni, az még nem föltétlen automatikusan evangéliumi
értékű és evangéliumi módszerű lesz. Ezt is észre kell vennünk. Mert jó-szándékkal
elefántok is tudunk lenni a porcelánboltban. Jót akartunk, de nem helyes
módszert választottunk.
Aztán mit jelent ez nekünk ma 2010-ben? Mondjuk ki
tehát, nincs üdvözítő módszer, de üdvözítő ÚR van. Most megfordítom: mivel
üdvözítő ÚR van, ezért nincs üdvözítő módszer. Mármint kizárólagos módszer.
Az ÚR Isten sokféleképpen tud és akar bennünket megszólítani, mert
különbözőek vagyunk, különböző helyzetben vagyunk, különböző helyzetekből,
kultúrákból, neveltetésből jövünk. Ezért másképp fordult Mátéhoz, másképp
az odajött többi vámszedőhöz, és megint másképpen az Írást ismerő
farizeusokhoz, de mindegyikhez szeretettel. Csak mindegyiket ott próbálta
segíteni, ahol éppen tartott, hogy tovább tudjon lépni.
Nincs tehát üdvözítő módszer, de üdvözítő ÚR van! És
ezt viszont nagyon komolyan kell vennünk. Újra és újra tanulnunk kell
nekünk is, amit ott, akkor a harmadik csoportnak mondott: menjetek,
tanuljátok meg, mit jelent: irgalmasságot akarok, szeretetet akarok, Isten-ismeretet
akarok, és nem letudott szertartásokat. Megélt hitet, keresztyénséget
akarok. Menjetek, tanuljátok meg, az egész Írásra figyeljetek. Hiszen ők hivatkoztak,
a farizeusok hivatkoztak az Írás bizonyos szakaszaira, csak más részeire
nem, és éppen a lényegesebbre nem mindig hivatkoztak. Nekünk is van mit
tanulni. Egyáltalán nem mondhatjuk, hogy már elértük, vagy tökéletesek
lennénk. Tanulnunk kell azt is, hogy mindig a helyzetnek megfelelő missziói
lépést tegyük meg. Ami az egyik irányban jó, helyes, alkalmas, időszerű
volt, az nem biztos, hogy egy másik ember felé pontosan, szó szerint,
minden részletében ugyanúgy lesz jó és alkalmas.
Akik neveltek több gyermeket, vagy dolgoztak
munkatársakkal, azok tudják, hogy még egy családon belül is, ami az egyik
gyermeknél működik módszer, az nem biztos, hogy szó szerint működik a másik
gyermeknél is, mert ő egy másabb egyéniség. Ugyanazt a szándékot és célt
kicsit más módszerekkel lehet elérni a másik gyermeknél. Nem lehet sablont,
nem szerencsés, ha sablont alkalmazunk. Tehát a helyzetnek, a helyzeteknek
megfelelő missziói lépéseket kell tennünk, és erre mondtam, hogy itt tehát
nem jó a sablon.
Aztán, bátorításként is hadd hangozzék a mai bibliai
szakaszunk alapján 2010-ben legyünk mi magunk is készek a megújulásra, mert
a sablon az mindig egyszerű, mindig könnyebb, de nem pozitív értelemben
eredményesebb. Egyszerűbb, beleszuszakoljuk, amelyik nem megy bele, azt
összetörjük, vagy elzavarjuk. De szeretettel odafordulni így, vagy úgy,
vagy a harmadikhoz harmadik módon, ez egy kicsit több figyelmet, egy kicsit
több felkészültséget, nagyobb hitet, több szeretetet igényel. De ezen, nagy
áldás lesz! Ehhez nekünk is meg kell újulni, hogy a mi megújult életünk ma
is vonzó legyen. Egész pontosan rajtunk keresztül a Krisztusi szeretet
áradhasson, kicsit másabb módozatban, de a Krisztusi szeretet áradhasson a
körülöttünk élők felé. Ámen.
Magasztalunk
Istenünk
irgalmadért, szeretetedért, hogy különbözőképpen szólítottál, hívtál
bennünket, és Téged dicsőítünk, hogy visszafogadtál, és szereteted által bűnbocsátó
kegyelmed által a megváltozás útján, az odaszentelt élet útján
elindulhattunk.
Bocsásd meg, hogy mi ugyan elfogadtuk a Te kegyelmes
szeretetedet, de bocsásd meg nekünk, hogy mi nem mindig vagyunk készek
elfogadni másokat, és így kevésbé tudjuk segíteni megváltozásukat, amikor
mi az elfogadás feltételeinek szabjuk, hogy előbb változzon meg valaki, és
majd csak azután vagyunk hajlandók elfogadni. Pedig Te előbb fogadtál el
szereteteddel minket, és ezért változhatott életünk.
Bocsásd meg URunk, hogy sokszor beszűkült missziói
sablonok szerint gondolkoztunk, cselekedtünk, és mindezekre szerény áldást
adhattál.
Bocsásd meg URunk, amikor olykor mi is csak
megbotránkozni tudtunk a Te mérhetetlenül nagy szereteteden.
Segíts szeretetedből élve másokat is Hozzád segíteni.
Segíts, URunk, szeretni a bűnöst, de utálni a bűnt. Segíts jobban érteni
írott akaratodat, útmutatásodat, felismerni, hogy valóban különböző
helyzetekben a bizonyságtétel különböző módjaira van szükség. És kérünk,
segíts bölcsességeddel, hogy kényszerítő sablonok nélkül töltsük be
missziói küldetésünket.
URunk, könyörgünk személyes megújulásunkért,
szeretetben való gyarapodásunkért.
Könyörgünk konfirmációra készülő fiataljainkért.
Kérünk gyülekezetünk vakációs gyermekhetéért, majd a
nyári nagytáborért.
És könyörgünk gyülekezetünk egészéért is, hogy lelki megújulásunk,
megújulást, ébredést hozhasson a Te áldásod által városunkban és
nemzetünkben.
És kérünk azokért, akik mélyebb próbatételekben
vannak. Betegekért, gyászolókért.
Könyörgünk a napi gondokkal küszködőkért. Személyes
életükben bajokkal vívódókért. Segítsd őket, hogy nézzenek Reád, és segíts
bennünket, hogy szereteted jó hírével forduljunk feléjük.
Könyörgünk, URunk, Istenünk, hogy odaszánt életünket
használd föl a Te bölcs üdvösséget munkáló akaratod szerint. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|