|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
KÉPMÁS vagy MÁS KÉP?
Lekció: 112. Zsoltár
1Dicsérjétek az Urat. Boldog az ember, a ki féli az Urat, és az
ő parancsolataiban igen gyönyörködik.
2Hős lesz annak magva a földön; a hívek nemzedéke megáldatik.
3Gazdagság és bőség lesz annak házában, s igazsága mindvégig
megmarad.
4Az igazakra világosság fénylik a sötétben: attól a ki
irgalmas, kegyelmes és igaz.
5Jó annak az embernek, a ki könyörül és kölcsön ad; dolgait
pedig igazán végezi.
6Mivelhogy soha sem ingadoz: örök emlékezetben lesz az igaz.
7Semmi rossz hírtől nem fél; szíve erős, az Úrban bizakodó.
8Rendületlen az ő szíve; nem fél, míglen ellenségeire lenéz.
9Osztogat, adakozik a szegényeknek; igazsága megmarad
mindvégig; az ő szarva felemeltetik dicsőséggel.
10Látja ezt a gonosz és dühöng; fogait csikorgatja és eleped; a
gonoszok kivánsága semmivé lesz.
Textus: Zsidókhoz írt levél 1. fejezet 1-3.
„Miután régen sokszor és sokféleképpen szólt Isten az
atyákhoz a próféták által,
2ezekben a végső időkben a Fiú által szólt hozzánk,
akit örökösévé tett mindennek, aki által a világot teremtette.
3Ő Isten dicsőségének a kisugárzása és lényének
képmása, aki hatalmas szavával hordozza a mindenséget, aki miután minket
bűneinktől megtisztított, a mennyei Felség jobbjára ült.”
Kedves Testvéreim!
A Zsidókhoz írt levél
szerzője rögtön a levél kezdetén megválaszolja magának a ki nem mondott,
mégis szükségszerű kérdést: Kicsoda Jézus Krisztus? Erre sokféle válasz,
sőt sokféle helyes válasz adható. Itt a következőt olvassuk: „Ő Isten dicsőségének a
kisugárzása és lényének képmása”. Ez a megfogalmazás nem
ismeretlen, hiszen máshol is találkozunk vele. Például a Kolossé levélben,
annak szintén a legelején találjuk, hogy „Ő a láthatatlan Isten képe.” (Kol 1,15) Eszerint a hitvallás szerint tehát Jézusban láthatóvá vált,
testet, alakot és arcot öltött a láthatatlan Isten, tehát Ő Isten képmása.
Ő az, aki tökéletesen sugározza magából, mindazt, ami az Isten.
Képmás. Ugyanezt olvassuk az
emberről is az ószövetség teremtéstörténetében: „Megteremtette Isten az embert a maga
képmására, Isten képmására teremtette, férfivá és nővé teremtette őket.” Egyik más teremtménynél sem olvasunk hasonlóról, Isten
ezzel tűntette ki az embert, ezzel emelte minden más teremtmény fölé. Az
Éden kertben az volt tehát az ember egyik teremtettségéből adódó feladata,
hogy képmás legyen, hogy Isten dicsőségét tükrözze vissza létével.
Mindez pedig az Istennel és embertárssal való szeretetkapcsolatban élhető
meg. Ez jellemezte az eredeti, bűneset előtti állapotot, amikor az ember még
tudta sugározni magából az Isten dicsőségét és szeretetét. Sugározta ezt az
embertárs felé, és visszatükrözte az Isten felé. Ez a képmás feladata. A
felolvasott zsoltár szavaival: „Boldog ember az, aki az URat féli…”
Tudjuk azonban a bibliai
bizonyságtételből, hogy az ember kilépett ebből a szerepből. Kilépett a
szeretetkapcsolatból, összetörte a képet, amit Isten alkotott. Az
istenképűség ugyanis nem a létünk egy állandó tartozéka, hanem
viszonyfogalom, az Istennel való szeretetkapcsolat kifejezője. Elveszett a
kapcsolat, elveszett az istenképűség. A bűneset utáni emberről már nem
mondható el az, hogy az Isten vonásait hordozza magán. „Olyanok lesztek,
mint az Isten” – ígérte nekik a kígyó, de éppen ennek a kísértésnek engedve
veszítették el képmás-voltukat. Az ember nem képmás, hanem egy más kép
hordozója már. Ezért írhatja Vörösmarty kétségek között: „Ez őrült
sár, ez istenarcú lény!” S végül aztán arra jut: „Nincsen remény!” … mert „az
emberfaj sárkányfog-vetemény.” Nem túl hízelgő, de igaz. Ez az ember nagy bukása és
tragédiája. Egykor mint képmás visszatükrözhette az Isten dicsőségét, most
pedig mint sárkányfog-vetemény saját reménytelenségét sugározza ki.
Jól tudja ezt a Zsidókhoz
írott levél szerzője is, ő mégis reménységről prédikál. Hiszen arról a
Krisztusról tesz bizonyságot, aki emberként újra tudott istenképű lenni.
Aki újra tökéletesen és tisztán sugározta magából az Isten dicsőségét, aki
tökéletes szeretetkapcsolatban volt az Atyával. Sőt még ennél is többre
mutat, hiszen az a levél számunkra fontos örömüzenete, hogy az Isten
lényének képmása, tudniillik Jézus Krisztus „minket bűneinktől megtisztított”,
helyreállította a kapcsolatot Isten és ember között, azaz megadta az újabb
esélyt az istenképűségre. Őt követve lehetünk újra Isten dicsőségének
visszatükrözői.
A felolvasott
112. zsoltárban is ennek lehetősége csillan fel: „Boldog ember az, aki az URat
féli, sok örömöt talál parancsolataiban … áldott lesz … igazsága örökre
megmarad…Világosság ragyog a sötétben is a becsületesekre attól, aki
kegyelmes, irgalmas és igaz.” A zsoltár rejtett
üzenete is ez tehát: az istenfélő ember, Isten tulajdonságait kezdi magán
viselni. A 112. zsoltár ugyanis azt tulajdonítja az istenfélő embernek,
amit az előző zsoltárban Isten tulajdonságaiként láttunk. Isten
tulajdonságai visszatükröződnek az istenfélőkön, azokon, akik helyre
akarják állítani az Istennel való szeretetkapcsolatot.
Tudjuk,
hogy minden próbálkozásunk ellenére erre magunk képtelenek vagyunk, de
Krisztus által helyreáll a rend. És ez volt Jézus küldetése. Mert bár
elveszett az ember istenképűsége, de „azért jött az embernek Fiat, hogy megkeresse
és megtartsa, ami elveszettet”.
Annyiban vagy az Isten képmása,
meglátszik rajtad az Ő dicsősége. Krisztus ebben tökéletes példát adott
elénk, amelyet elérni nem tudunk, de törekedni lehet, sőt kell rá. Mi
teljes valójában már nem sugározhatjuk magunkból az Isten dicsőségét, mi
már nem lehetünk egészen lényének képmása, de Krisztusra tekintve valamit
visszatükrözhetünk az Istenből. Mert „ha valaki Krisztusban van, új teremtés az: a régi elmúlt, és íme:
új jött létre.” Új teremtés, amely jobban hasonlít az Istenre. Új
ember, akinek vétke eltöröltetett. Új ember, „aki Teremtőjének képmására állandóan megújul”. Új esély az Istennel
való rendezett viszonyra, az Istennek tetsző életre. Új lehetőség az Isten
képmásának lenni.
Házastársakra szokták
mondani, hogy egy idő után elkezdenek hasonlítani egymásra kívülről is. Az
egymással megélt szeretetkapcsolatban egymás arcvonásait kezdik magukon
viselni. Így lehetünk mi is Krisztus-hordozó emberek. Krisztusban így
nyerhetjük vissza istenképű emberségünket, mert „Ő Isten
dicsőségének a kisugárzása és lényének képmása.”
És akkor rajtunk keresztül is
megtapasztalhatja a világ, hogy milyen az Isten. Ahogyan a zsoltárban
olvastuk. „A jó ember könyörületes”, amely által az Isten irgalmát vihetjük
közel másokhoz. Az istenfélő ember „boldog”, mely által a mennyei
boldogságot tükrözhetjük vissza.
Kedves Testvéreim!
Volt egyszer egy istenképű ember, aki
összetörte a képet és nem tudta, vagy talán nem is akarta újra összerakni.
De jött Valaki, aki újra tudott képmás lenni, aki azért jött, hogy
megkeresse azt ami elveszett, helyreállítsa, ami összetört.. Törekedjünk
arra, hogy szavainkkal tetteinkkel rá hasonlítsunk, az ő vonásait viseljük
magunkon, hogy egyházként és gyülekezetként az Ő tulajdonságait tükrözzük
vissza. „Boldog ember az, aki az URat féli,” (Zsolt
112,1) mert „Teremtőjének képmására állandóan
megújul, hogy egyre jobban megismerje őt.” (Kol 3,10) ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|