|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Igen, Atyám”
Urunk! Énekmondásban is vallottuk hitünket.
Vallottuk, hogy Te vagy teremtő Urunk, mennyei Atyánk. Vallottuk hitünket,
hogy Jézus Krisztusban váltottál meg, hogy a Krisztus által a megváltás
jogán lettél mennyei Atyánk. Megvallottuk hitünket, mi szeretnénk a Te
akaratod szerint élni, reménységben, engedelmesen. Most jövünk, hogy Igéd
tükrében megnézzük magunkat. Jövünk, mert szeretnénk tisztulni, megújulni.
Szentlelkeddel segíts bennünket, tisztogass meg bennünket, tégy fehérré
minket, mint a hó, a Krisztus Jézus érdeméért. Ámen!
Máté szerinti
evangélium 11. fejezet 20-27.
20Akkor azokat a városokat, amelyekben legtöbb
csodája történt, feddeni kezdte, mert nem tértek meg: 21»Jaj neked, Korazin! Jaj
neked, Bétsaida! Mert ha Tíruszban és Szidónban történtek volna azok a
csodák, amelyek nálatok történtek, régen megtértek volna zsákban és
hamuban!
22Sőt mondom nektek: Tírusznak és Szidónnak
elviselhetőbb sorsa lesz az ítélet napján, mint nektek.
23Te is, Kapernaum, talán az égig emelkedsz? A
pokolig fogsz levettetni! Mert ha Sodomában történtek volna azok a csodák,
amelyek benned történtek, megmaradt volna a mai napig.
24Sőt mondom nektek, hogy Sodoma földjének
elviselhetőbb sorsa lesz az ítélet napján, mint neked.«
25Abban az időben megszólalt Jézus, és ezt
mondta: »Magasztallak, Atyám, menny és föld Ura, mert elrejtetted ezeket a
bölcsek és értelmesek elől, és felfedted a gyermekeknek.
26Igen, Atyám, mert így láttad jónak.
27Az én Atyám mindent átadott nekem, és senki
sem ismeri a Fiút, csak az Atya, az Atyát sem ismeri senki, csak a Fiú, és
az, akinek a Fiú akarja kijelenteni.«”
Szeretett Testvérek!
Mindannyian bizonyára gyakran
találkoztunk már azzal a mondattal, amikor valaki így szólt: „hiszem, ha
látom!” Igen gyakori, igen közkedvelt fordulat sok ember ajkán, ez a pár
szó. Valóban hinnék, ha látnák? Mert a bibliai beszámoló arra emlékeztet
bennünket, hogy ez nem így van. A hétköznapokban nem így van… az esetek
többségében nem így van. Megdöbbentő őszinteséggel írja le Máté evangélista,
és a többi is, hogy Jézus messiási jeleket tett faluról falura, városról
városra haladva, és mégsem hittek sokan benne. Nem csak azt mondja el az Írás,
hogy legalább a tíz leprásból egy visszament hálát adni – ezt is őszintén
leírja – Jézushoz is egy ment vissza, ne legyen matematika, de mégis ez
csak tíz százalék. Jézushoz csak tíz százalék… Pedig nemcsak hogy látta,
hanem saját magán tapasztalta meg gyógyító hatalmát, erejét, és még egy hálamondat
erejéig sem… Nem követésére! – csak még egy hálamondat erejéig odamenni;
még egyszer odamenni. Egyszer odamentek, mert gyógyulni akartak.
Napjainkban is nagyon sokszor találkozunk hasonló viselkedéssel. Valami baj
van, gyorsan segítsen az ember, Úristen, egyház… valaki segítsen. Utána
elfelejtettünk mindenkit, aki segített. Hiszem, ha látom. Jézus bizony
keményen feddi azokat a városokat, amelyek látták az Ő messiási jeleit.
Hatalmas csodák tanúi voltak, és mégsem tértek meg. A Biblia nem hallgatja
el. Nem tértek meg. Jézus volt ügyetlen? Nem tudott olyan nagyszerű jeleket
tenni? Máshol ügyesebb volt? Nyilván nem erről van szó, hanem arról a
lelkületről, hogy ahogyan Korazinban, Bétsaidában, Kapernaumban messiási
jelek történtek, de ebből automatikusan nincs megtérés. Nem úgy van, hogy hiszem, ha
látom. Ez nem igaz. Maga a Szentírás cáfolja. De a
hétköznapi életből mi is hasonlóképpen látjuk.
Azon kevés szakaszok egyikét olvastuk, ahol arról van
szó, hogy feddeni kezdte Jézus ezeket a városokat. Valahogy át szoktunk
siklani az ilyen szakaszok fölött, pedig ez is hozzátartozik a Jézus-képhez,
ami bennünk él, ahogyan az Írás ábrázolja. Feddeni kezdte őket, és arról
beszélt, hogy a pogány Tírusz, az úgymond pogány Szidon, már rég megtért
volna, ha ilyen messiási jeleket láthattak volna. Jézus feddi őket, hogy
hallják a bizonyságtételt, látják a jeleket, de kemény a szívük. Nem térnek
meg. Vagyis eljutottunk oda, hogy megfogalmazhatjuk, a megtérés csak
részben értelmi, és tapasztalati kérdés. Inkább egy belső bizalmi döntés. Mert ha ez a második része nincs meg,
akkor az első, az önmagában kevés.
A felolvasott szakaszunkban az igazán megkapó az, ahogyan
Jézus a mennyei Atyával beszél. A mennyei Atyával. Elhangzik egy mondat: „igen Atyám, mert így láttad jónak”. Jézus igent mond a mennyei Atyjának. Nem
ez az egyetlen földi működése idején. Emlékezzünk: „ha lehetséges múljék el tőlem e keserű pohár, de mindazonáltal ne
az én akaratom, hanem a Tied legyen meg”. Itt viszont egyértelműen,
röviden azt mondja, hogy „igen Atyám,
mert így láttad jónak”. Igent mond a mennyei Atyja döntésére. Mire
mondott igent? Arra, és úgy kapcsolódik mindez a bevezetőben említett
csodákhoz és megtéréshez, illetve kevés
megtéréshez, hogy elrejtetted ezeket,
elfedted ezeket. Elrejtetted, elfedted. Így láttad jónak Atyám. És
Jézus azt mondja, igent mondok. Pedig azért most gondoljuk végig: tanít,
gyógyít, egyértelműen, hatalommal. Az ellenfelek elismerik, hogy hatalommal
tanít és gyógyít. És ilyen kicsi az eredmény. Kevesen térnek meg. A tömeg
ment. Ez a történelemben mindig így volt. Egy kis szenzáció, ha valamilyen
esemény történt, akkor hirtelen összeverődik sok ember, és szét is szalad
utána. Nagy tömegek mentek Jézus körül, de kevesen voltak Jézus-követők.
Ezt a reális képet adja elénk az evangélium. És akkor Jézus mégis igent
mond az Atyának. Arra, hogy elrejtetted… De miért rejted el? Uram, hát kevesen
térnek meg. Uram, olyan eredménytelennek látszik a szolgálatom. És
elrejtetted? Hát miért nem fedted fel? Miért nem többeknek? Hiszen azért
jöttem, hogy hadd lássa, hadd hallja a világ, és legyen nyomatékos, hogy
itt ezrek, tízezrek, százezrek megtérnek. De nem ez történik. Jézus mégis
igent mond. Nem az történik, amit mi gondolnánk, és mégis igent mond.
Vajon, mi tudunk igent mondani, mikor nem úgy történik, ahogy mi gondoltuk?
De menjünk egy picit sorba. „Elrejtetted
ezeket, a bölcsek és értelmesek elől.” – a bölcsek, értelmesek! A
mindenkori bölcseket mindig könnyen megkísérti, hogy büszkék legyünk.
Könnyen megkísérti, hogy az értelmünket túlbecsüljük. Mi csak értjük, mi
aztán tudjuk, talán még az Úristen sem érti igazán, de mi tudjuk. A
dolgoknak így kell történni. És nem értik valójában az Istent. Elrejtetett
előlük. Elrejtetted ezeket a bölcsek és értelmesek elől? Igen, mert nagyon
hamar megkísért bennünket, hogy jónak gondoljuk, különbnek gondoljuk,
nagyobbnak, okosabbnak gondoljuk magunkat másoknál, aztán néha már az Úrnál
is. És eközben úgy elvakulunk. Nem értjük meg az Isten akaratát, mert
elvakulunk a magunk bölcsességétől, a magunk nagyszerűségétől. És ekkor
lehet eljutni oda, ebben a tévelygésben, hogy nekünk tulajdonképpen nincs
szükségünk megtérésre, nekünk már az Igére sincsen szükségünk. Nálunk már
minden rendben van. És egész odáig is el lehet jutni, olyan mélységre, hogy
az Istent ítéljük el. Az Isten nem jól tudja, az Isten nem jól cselekszik,
nem így kellene cselekedni, ahelyett, hogy azt mondanánk: „igen Atyám, így
láttad jónak”. Itt tulajdonképpen elutasították Jézust, elutasították az
Isten üdvözítő tervét, ami ugye Jézusban valósult meg.
Elrejtetted ezeket. De ott van a másik: felfedted. Kiknek? A gyermekeknek. A
gyermekeknek, akik gyermeki bizalommal jönnek az Istenhez, akik nem akarnak
fölöttébb okoskodni, és nem akarják még az Úristent is kioktatni, megértik
az Isten akaratát. Felfedted, nyilvánvaló lesz, érthető lesz, mert ők
érzik, tudják, hogy kicsinyek. Hogy függő viszonyban vannak. A gyermek
tudja, a kisgyermek még így gondolkozik, és így még nyitott. Felfedted a
gyermekeknek. Igen, ők rászorulnak a segítségre, és ők még taníthatók, még
elfogadják, még tudnak igent mondani. Nem sokáig, mert elrontjuk őket. De
felfedted ezeket. Nem okoskodnak mindig. Aztán igen hamar megtanulják azt
is.
Felfedted – emlékezzünk, hogy Pál
apostol mindezt hogyan írja le az első
korinthusi levélben, ahol sokan, úgy nagyon kihúzták magukat, az
egész gyülekezet, hogy aztán mi remek gyülekezet vagyunk; olyan kegyelmi
ajándékok vannak, és úgy szólunk nyelveken, hogy mindenkinél különbek
vagyunk. Már az Úrral is vitába keveredtek volna. Nos, ilyet olvasunk az első korinthusi levél első
fejezetében: „mert a keresztről szóló
beszéd bolondság ugyan azoknak, akik elvesznek, de nekünk, akik üdvözülünk,
Istennek ereje. Mert meg van írva, elvetem a bölcsek bölcsességét, és az
értelmesek értelmét elvetem” – idézi az ószövetséget Pál apostol. „Hol a bölcs, hol az írástudó, hol e
világ vitázója? Nem tette-e bolondsággá Isten a világ bölcsességét? Mivel
tehát a világ a saját bölcsessége útján nem ismerte meg Istent a maga
bölcsességében, tetszett Istennek, hogy az igehirdetés bolondsága által
üdvözítse a hívőket. És miközben a zsidók jelt kívánnak, a görögök pedig
bölcsességet keresnek, mi a megfeszített Krisztust hirdetjük. Aki zsidóknak
ugyan megütközés, a pogányoknak pedig bolondság, de maguknak, az
elhívottaknak, zsidóknak és görögöknek egyaránt, Isten ereje és Isten
bölcsessége. Mert az Isten bolondsága, bölcsebb az emberek bölcsességénél.
És az Isten erőtlensége, erősebb az emberek erejénél.” Igen, Pál
apostol is erről ír. Már ott a korinthusi gyülekezetet is tanítani kellett
erre, amiről Jézus beszélt. Hol a bölcs? A világi bölcsesség szerint nem
értjük meg Istent, csak kritizáljuk. De az Isten kész felfedni nekünk, ha
készek vagyunk gyermeki bizalommal fogadni mindazt, amit cselekszik.
Azt mondja Jézus: igen Atyám, igen. Mi hányszor
perlünk az Istennel? Még ezt is szabad, csak vigyázzunk. Nehogy túl messze
sodródjunk. Igen Atyám, így láttad jónak. Pedig hát mondhatta volna Jézus
is, Uram, nagyobb sikert szeretnék látni, nagyobb eredményt szeretnék látni.
Uram, nem jó ez így. Hát nem térnek meg, olyan nagy számban az emberek. Pedig
hitelesíthetnéd bizonyságtételemet, akkor sokkal többen térnének meg. Jézus
azt mondja: Atyám, igen, elfogadom, így fogadom el. Az önmagát megüresítő
Jézus igent mond az Atyának. Pedig emberileg szólva, bölcs lehetett volna,
és érvelhetett volna látványos eredményekért. Ez egy fantasztikus szakasz
az evangéliumban, egy pillanatra bekukkanthatunk Jézus és az Atya
beszélgetésébe úgy, ahogy egy telefonbeszélgetést szoktunk hallani. Az egyik
oldalt. Azt az oldalt, ami számunkra a fontosabb, a jézusi oldalt. Igen
Atyám! Nincs vita, nincs okoskodás, nincs a maga dicsősége féltése. Igen,
noha minden hatalom neki adatott. Itt van a hatalmas feszültség. Minden
hatalom neki adatott, és Jézus nem azt mondja, hogy igen Atyám, de másképp
csinálja. Mi nagyon sokszor ezt tesszük. Igen Atyám, igen, igen, közben
megyünk a magunk bölcsessége, okoskodása szerint. Jézus egy szuszra
kimondja, hogy az én Atyám mindent átadott nekem. Mégis ki tudja mondani,
legyen meg a Te akaratod. És nem tett keresztbe, hogy a maga dicsőségét, a
maga gondolatát érvényre juttassa.
Szeretett Testvérek! Az Úr asztalához készülve, ez a
két szó, hogy „igen Atyám”, ez egy kicsit gondolkoztasson el bennünket. Egy
kicsit merjük megvizsgálni magunkat. Hányszor mondjuk mi is: igen, igen.
Közben más utakon megyünk, másképp cselekszünk. Igent mondunk a
gondviselésre addig, amíg az nekünk tetszik. De amikor a gondviselésben
próbákat is enged az Isten, akkor már mást is szoktunk mondani. Tudunk-e,
akarunk-e igent mondani a mennyei Atyának? Bár nem mindent értünk, ahogyan
cselekszik, amit megenged. Nem mindent értünk. Vajon nem úgy van, hogy igen
Atyám, de aztán mi is felülbíráljuk az Istent a magunk kárárára? Tudunk-e
igent mondani teljes szívvel, hiszen azért, mert valamit nem értünk, az még
nem feltétlen értelmetlen. Ahogyan a gyermek is sok mindent nem ért, mert
az ő szintjén még nem tudja megérteni, de attól az jól átgondolt szülői
döntés volt. Az igent kimondjuk, de hogyan? Úgy, hogy „a ti igenetek legyen
igen” – hogy így is cselekszünk. Mi, akiknek nem adatott minden hatalom, mi
nagyon sokszor igent mondunk, és mégis másképp próbálunk cselekedni. Jézus,
akinek hatalom adatott, hogy tudna másképp cselekedni, kimondta az igent,
és aszerint is cselekedett. Mi, akiknek nem adatott ehhez hatalom, mégis
nagyon sokszor az igenünk ellenére, a kimondott szavaink ellenére, egészen
másképp cselekszünk. Igent mondunk arra, amit nem szeretünk? Az injekciót
sem szeretjük, amikor belénk döfik, bár tudjuk, hogy hasznos. Tudunk igent
mondani szívből? „Mind jó, amit Isten tészen, szent az Ő akaratja!” vagy: „mint
Isten akarja, legyen”, – ahogyan a másik énekünk mondja. Vajon, mennyire van
szinkronban az igenünk, mert azért azt többféleképpen kimondjuk. És a
cselekedeteink?
Jézus, miközben feddte a meg nem térő zsidó
településeket, és példaként állítja eléjük: bezzeg az általuk lenézett
pogányok, mehetnénk Ninivéig, ők megtérnek. Miközben emberileg szólva azt
mondhatta volna, a karrierem, a népszerűségem, mekkora csorbát szenvedett.
Nem értelek Isten, nem értek Veled egyet. Miközben hatalom adatott, hogy
másképp tegyen, Jézus igent mond, és a szerint is cselekszik. Egy kicsit
gondoljuk át magunkat, merjünk igent mondani, és próbáljunk a szerint is
cselekedni. Ámen!
Bocsásd meg nekünk Urunk, Istenünk, hogy amikor a mi
gondolataink szerinti áldásokkal körülveszel bennünket, akkor mi csak igent
mondunk Neked. Bocsásd meg nekünk, hogy amikor nem igazán értjük a Te
utadat, akkor ugyan könnyen kimondjuk még az igent szavakkal, de
gondolatainkkal és cselekedeteinkkel már más megoldáson gondolkozunk.
Bocsásd meg nekünk, amikor nem is értjük, nem is akarunk azonosulni a Te
gondolataiddal, akaratoddal, de mégis, talán megszokásból, talán, hogy
legalább szavaink szépen szóljanak, igent mondunk, de nem akarjuk
cselekedni azt. Bocsásd meg nekünk Urunk, hogy nehezen tudunk igent mondani
Neked, teljes szívvel és teljes lélekkel. Bocsásd meg ezt a kettősséget,
amikor ajkunkkal kimondjuk, életünkkel pedig gyakran rácáfolunk szavainkra.
Erősítsd hitünket, bátoríts bennünket, hogy merjük elfogadni az üdvösség
útját, úgy ahogy Te készítetted. Hogy merjük elfogadni, „mind jó, amit Te
cselekszel”. És merjünk így tekinteni életünk hétköznapjaira, örömeire és
gondjaira, előrehaladására és megtorpanására. Segíts bennünket Urunk, hogy
ne akarjunk Veled vitatkozni, Téged felülbírálni, de nagyobb bizalommal
merjük odaszánni magunkat a Te akaratod cselekvésére. Tisztíts meg
bennünket attól a kettősségtől, hogy szóban mondjuk, cselekedeteinkkel
gyakran pedig az ellenkezőjét tesszük. Kérünk, Te szenteld meg az Úr
asztalához készülésünket, bűnbocsátó kegyelmeddel oldozz fel bennünket,
lelkeddel tölts föl bennünket, gyermeki nagy hitet adj nekünk, mely hit odabízza,
Rád bízza, mert Te tudod jól, és Te javunkat munkálod. Igen Atyám! Legyen a
Te akaratod szerint. Ámen!
Az Isten
békessége, mely minden értelmet felülhalad, meg fogja őrizni szíveteket,
gondolataitokat a Krisztus Jézusban. Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|