|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Dicsérjétek az Urat!”
Lekció: Zsoltárok
könyve 113. fejezet
1Dicsérjétek az URat! ÚRnak szolgái, dicsérjétek,
dicsérjétek az ÚR nevét!
2Legyen áldott az ÚR neve most és mindörökké!
3Napkelettől napnyugatig dicsérjétek az ÚR nevét!
4Magasan fölötte van az ÚR minden népnek, dicsősége
fölötte van az egeknek.
5Ki hasonlítható Istenünkhöz, az ÚRhoz, aki a magasban
lakik, 6és a mélybe néz, az égre is, a földre is?
7Fölemeli a porból a nincstelent, és kiemeli a
szemétből a szegényt.
8Az előkelők közé ülteti, népe előkelői közé.
9Megengedi, hogy a meddő úgy lakjék a házban, mint
fiaknak boldog édesanyja. Dicsérjétek az URat!
Textus: Zsoltárok
könyve 113. fejezet 5-7.
5Ki hasonlítható Istenünkhöz, az ÚRhoz, aki a magasban
lakik, 6és a mélybe néz, az égre is, a földre is?
7Fölemeli a porból a nincstelent, és kiemeli a
szemétből a szegényt.
Kedves Testvéreim!
Pünkösd
ünnepén, ezen a délutánon egy olyan zsoltár szól most hozzánk, amely az
ókori Izraelben is ünnephez kapcsolódott. Gyakran választották ugyanis ünnepi
istentiszteletekre, hiszen az Úr magasztalására, dicsőítésére szólít fel,
és Isten fenségét és kegyelmét hirdeti az embereknek.
Isten
nevének dicséretével kezdődik a zsoltár. Azoké ez az ének, akiknek örömet
okoz Isten nevének hangzása. Mint amikor egy-egy szeretett ember nevét
meghalljuk, és szívünkben is érezzük a változást, az örömet, amit ennek a
névnek a hallása vált ki bennünk. Egy név, amely által megjelenik valaki,
az ő mozdulatai, szavai, tettei. Aki volt már szerelmes, az minden bizonnyal
tudja, hogy milyen jó érzés gondolatban forgatni vagy le is írni a kedves
nevét.
Isten
nevének is lehet így örülni, mert a névhez kapcsolódik sok-sok emlék,
ajándék, szó, amely boldoggá tette az emberi életet. Isten jelenléte az
ember életében mindig hagy nyomot, amely által lehet emlékezni tetteire,
áldó beavatkozására életünkbe.
A zsoltáros Isten nevének áldását
kiterjeszti minden időre és minden helyre: most és mindörökké, napkelettől
napnyugatig legyen áldott az Úr neve! Olyan mintha az egész teremtettséget
látnánk együtt: mindenfelől, minden országból, minden időből mindenki dicsérje
az Urat! Mi általában a második eljövetelhez szoktuk kapcsolni ezt a
mindent átfogó képet, most azonban mintha ennek az istentiszteleten
megjelenő előképét vetítené elénk a zsoltáros.
Ez a
dicséret illik a mi Istenünkhöz, őt minden kell, hogy dicsérje, hiszen,
ahogyan folytatja a zsoltáros, az Úr teljesen átfogja tekintetével a
teremtett mindenséget: lát magasságot és mélységet, ismeri a mennyet és a
földet. Ő mindenek felett Úr, a teljes teremtettségnek királya ő, minden az
ő hatalma alá tartozik.
De
milyen Isten ez a mindenek királya? Olyan Isten, vallja meg a zsoltáros,
aki a neki kedves ember életét képes a teljes ellentettjére fordítani. A
társadalmi osztályokat felborítja: a szegényt és nincstelent előkelővé
teszi. A családi szerepeket megváltoztatja: a megvetett meddő nő olyan
helyet kap a családban, mint aki fiaknak tisztelt édesanyja. Ki
hasonlítható ehhez az Istenhez? Senki.
Mi
teszi tehát páratlanná ezt az Istent? Nem az, hogy az egész föld uralma alá
tartozik, nem az, hogy mindenki őt dicséri, hogy ő mindent lát, és bármit
megtehet. Nem ettől lesz különleges Isten. Isten egyedülállósága azon
alapszik, amit az emberi emlékezet (is) megtartott és ma is megtart róla.
Az pedig az, hogy a mi Istenünk kegyelmes Isten, méghozzá azoknak
kegyelmez, akiket az emberi társadalom kivet magából, akiket lenéz, akit
nem tisztel. Isten, aki a világegyetemet, a földet, az embert alkotta, aki
bölcsen irányítja az élet működését, odafordul elesett, elbukott
teremtményeihez. Lehajol hozzájuk és megfordítja sorsukat.
Egy
régen megtörtént a hallgatók számára jól ismert történetet elevenít fel a
zsoltáros: Anna hálaénekéből idézi az Urat magasztaló szavakat: „Fölemeli a porból a szűkölködőt, és
kiemeli a szemétből a szegényt, leülteti az előkelőkkel együtt, és főhelyet
juttat neki” – mondja Anna, aki tudta, mit jelent a társadalom, a
család megvetettjeként élni. Aki éveken át vágyott egy fiúra, hogy
megbecsült édesanya lehessen. De Anna megtudhatta, megtapasztalhatta azt
is, milyen isten Izrael Istene. Olyan, aki meghallgatja a szűkölködőt és a
szegényt. Aki a Nap és a csillagok irányítása mellett az egyes emberi
életekre is szeretettel figyel, és akinek nagyon fontos az ember. Mindegyik
ember. Nemcsak a tehetséges, a gazdag, az okos, a szép. Mindegyik. Fontos
neki az elesett, a lelki, testi vagy szellemi beteg, a szegény, a
nincstelen, az utcán élő, az, akit kivetett a család, az iskola, a
munkahely. Istennek mindenki ugyanannyira nagyon fontos.
Ebben
az ünnepi liturgiai énekben a múltba való visszatekintés igazolja az Urat.
Nem magukban állnak az Istent dicsőítő nagy szavak, hanem az emberi
emlékezet bizonyítja Isten fenségét és kegyelmes természetét. Az ünnepen
részt vevők minden bizonnyal emlékeznek Annára, arra a mindent
megváltoztató eseményre, hogy Isten fiúval ajándékozta meg őt és Elkánát.
De nemcsak Annára emlékezik ez a közösség, hanem Sárára, Rebekára és
Ráhelre is. Sőt, Anna hálaéneke úgy hangzik, mint egy olyan közösség
hálaéneke, amely Jahvét tartja egyedüli barátjának, szövetségesének minden
ellenséggel szemben. Egy olyan Istent állít középpontba, aki a gyengéket
meg akarja erősíteni, az elesetteket fel akarja emelni.
A
dicsőséges Isten képével kezdődik a 113. zsoltár, és a nincstelenek,
szegények, meddők, elesettek képével zárul. Ettől más Jahve, ettől
egyedülálló Úr, hogy mindenek fölötti, abszolút hatalma mellett szorosan
ott áll kegyelme, szeretete, szelídsége. Ézsaiásnál olvassuk, ahogyan az Úr
mondja magáról: „Magasságban és
szentségben lakom, de a megtörttel és alázatos szívűvel is. Felüdítem az
alázatosak lelkét, felüdítem a megtörtek szívét” (Ézs 57,15). Az, aki a
magasban, a ragyogó trónon ül, különösképpen a megtört szívűek mellé áll,
azokhoz lép oda, akik nem tudnak magukon segíteni.
Ezt
kellene látnia minden nemzetnek, minden embernek. Erről kellene bizonyságot
tennünk mindannyiunknak, és ez alapján hívni másokat az Isten dicsőítésére.
Hiszen nemcsak szavaink vannak, hanem közös emlékeink is az Isten
szabadító, felemelő munkájáról. Emlékek, amelyek a Szentírás lapjain
állnak, és emlékek, amelyek ehhez a gyülekezethez tartoznak. Megtérések,
gyógyulások, ajándékok, életek megfordulása az Úr által. Legyenek ezek az
emlékek is bizonyságtételünk eszközei, dicsőítésünk alapjai. Legyen kedves
nekünk az Úr neve és dicsértessék általunk is. Legyen áldott mindenkor és mindenhol.
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|