|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Új énekkel dicsérjétek!
Lekció Zsoltárok 96.
1Énekeljetek új éneket az ÚRnak, énekelj az ÚRnak, te
egész föld!
2Énekeljetek az ÚRnak, áldjátok nevét, hirdessétek
szabadítását minden nap!
3Beszéljétek el dicsőségét a nemzeteknek, csodáit
minden népnek!
4Mert nagy az ÚR, méltó, hogy dicsérjék, félelmesebb
minden istennél.
5Hiszen a népek istenei csak bálványok, az ÚR pedig az
ég alkotója.
6Fenség és méltóság jár előtte, erő és ékesség van
szentélyében.
7Népek törzsei!
Magasztaljátok az URat! Magasztaljátok az ÚR dicsőségét és hatalmát!
8Magasztaljátok az ÚR dicső nevét, ajándékot hozva
jöjjetek udvaraiba!
9Boruljatok le az ÚR előtt szent öltözetben, reszkess
tőle, te egész föld!
10Mondjátok el a népeknek, hogy uralkodik az ÚR!
Bizony, szilárdan áll a világ, nem inog. Igazságosan ítéli a népeket.
11Örüljön az ég, örvendezzen a föld, zúgjon a tenger a
benne levőkkel!
12Ujjongjon a mező, és minden, ami rajta van! Ujjongnak
majd az erdő fái mind 13az ÚR előtt, amikor eljön, mert eljön,
hogy ítélkezzék a földön. Igazságosan ítéli a világot, pártatlanul a
népeket.
Textus: Zsoltárok 96:1.
1Énekeljetek új éneket az ÚRnak, énekelj az ÚRnak, te
egész föld!
Kedves Testvéreim,
Új énekkel…
Énekeljetek új éneket – így kezdődik a 96. zsoltár. Miért
van szükség új énekre, miért van ez a kérés ilyen hangsúlyos helyén a
zsoltárnak?
Az új valami különlegeset is jelent egyben. Egy-egy
új, különleges alkalmat új dolgokkal szoktunk ünnepelni. Nem a régivel, a
már sokat használttal, a kopottal, hanem az alkalomhoz illővel, az újjal.
Amikor két ember házasságot köt, egy új szakasz kezdődik életükben. Az
esküvő ünnepnapjára új ruhát öltenek, friss virágokkal díszítik fel a
teret, sokszor új ajándékokat kapnak, s új gyűrű kerül ujjukra. Az élet egy
új szakasza megjelenik a szimbólumokban, a kellékekben: minden azt beszéli,
most valami elkezdődik, ami eddig nem volt, amit eddig nem ismertünk; a
régit felcseréli valami más. A házasságkötés talán az egyik legszebb
példája az újnak földi életünkben, de emellett sok más különleges alkalom
is adódik, amikor az új megjelenik: az újév kezdetén, egy keresztelő,
születésnap, konfirmáció alkalmával. Gondoljunk csak a sok közül újévi új
elhatározásainkra, fogadalmainkra. Az újat megpróbáljuk annak megfelelően
megünnepelni: kívül-belül igyekszünk megújulni, hogy méltó módon
találkozhassunk vele.
A zsoltárban megjelenő új ének is hasonló
gondolatokon alapul: új énekre van szükség, mert valami új történt, valami,
amit eddig nem láttunk, amit nem ismertünk. A zsoltárok korának Izraelében
minden ünnephez vagy más dicsőítő alkalomhoz új ének járt, hogy Isten új és
megújult munkáját méltóképpen ünnepelje. Annál a szertartásnál, amely Jahve
győzelmét, uralkodásának megújulását ünnepelte ellenségei felett, még több
ok volt egy új énekre. A király új vagy megújult uralma alkalom volt új
ünnepi kifejezésre.
Új énekkel dicsérjétek…
A 96. zsoltár felhívás Isten dicséretére, aki
hatalmasabb minden más Istennél. A
zsoltár kezdetét felszólítások jelzik: énekeljetek – énekelj – énekeljetek
– áldjátok – hirdessétek – beszéljétek el. Meglepő módon háromszor is
felszólít a zsoltár: énekeljetek! Nem a mennyei udvartartásnak, hanem az
embereknek, a világ nemzeteinek szól ez a felszólítás. Kérés és lehetőség:
dicsérjétek az Urat, kapcsolódjatok be a mindenség nagy dicsőítésébe,
legyetek részeseivé a teremtés magasztaló énekének. Az ember megtisztelő
feladata, hogy terjessze Isten szabadításának hírét napról napra, ameddig
minden ember, minden nemzet tudomást szerez dicsőségéről. A terjesztett üzenet
célja az, hogy örömöt okozzon az emberi szívekben, bizalmat ébresszen Jahve,
az Úr iránt. Mert a nemzetek rájönnek majd, megértik, hogy Ő a király az
egész világ felett.
A zsoltár megadja az okát is annak, hogy miért kell
Jahvét dicsérni, olyan tipikusan himnuszra jellemző módon. Dicsérni kell
Őt, mert Isten hatalmasabb, mint az összes többi isten, méltóbb arra, hogy
dicsérjék. Minden más isten csak bálvány – mondja az ismert, jellemző és
letaroló kritikája a jahvista teológiának – csak bálványok ezek, amelyeket
emberi kezek gyártottak. Jahve alkotta az eget, Ő a teremtő, akitől minden
élet és új dolog származik. Ember nem képes erre. A világ teremtőjét és
ítélőjét dicsérnie kell minden tulajdonának. Hódolattal kell meghajolni,
leborulni az Isten előtt minden teremtményének – ez valószínűleg rendszeres
része volt az izraeli istentiszteletnek. Egyes magyarázók feltételezik,
hogy ünnepek alkalmával az imádságos meghajolás újra és újra helyet kapott
az istentisztelet folyamán. Nemcsak szemlélője tehát a mennyei imádatnak az
ember, hanem valóságos résztvevője. A zsoltár vége kozmikus ünneplést idéz
meg: a különböző nemzetek emberei meghajolnak Jahve előtt együtt az éggel,
a földdel, a tengerrel, a mezőkkel, a fákkal. A teljes teremtettség együtt
dicséri az Urat.
Új énekkel dicsérjétek az „új” Jahvét.
Van a zsoltároknak egy olyan csoportja, amely az új
élet meglepő ajándékáról tesz bizonyságot, amikor már semmit sem várna az
ember. Ilyen például a legismertebbek közül 30., 40., 138., 65., 66. stb.
zsoltár. Hálaadások az Úrnak, aki valami újjal lepte meg népét, valamivel,
amit nem vártak, amire nem is számítottak. Nem visszatérés ez a régi állapotba,
hiszen oda azok után, ami történt, már nem lehet visszatérni. A meglepő
kegyelem zsoltárai ezek, amikor a jelen életben felemelkedik egy új
lehetőség, amelyet Isten kifürkészhetetlen hatalma és jósága munkált ki.
Ezt az újat nem lehet megmagyarázni, sem előre kiszámítani, sem
programozni. Nem tudjuk, hogyan történhet ez. Nem tudjuk, hogyan
támaszthatja fel Krisztus a halottat, tisztíthatja meg a leprást,
gyógyíthatja meg a vakot. Nem tudjuk, és a zsoltáríró sem tudja. Nem tudja
megmagyarázni, így egyet tehet: elmondja, elismétli, bizonyítja ámulattal
és hálával: Isten új arcát mutatta meg felénk, amit eddig nem láttunk, amit
eddig nem ismertünk, ismét egy új szemszögből látjuk az Urat – a megmentő,
szabadító, embert szerető Istent. Egy „új” Istenről van itt szó, aki
ugyanaz a Jahve, de akit ebben a formában még nem ismertek az emberek.
Ezért hát új ének kell, új kifejezési forma az új megjelenéshez. Mert a
kilátástalanság, reménytelenség, sötétség idején jön az Isten új arca, új
tette, felvillan új ajándéka – és pozitív változást hoz az ember
életében. Nem tudjuk, hogyan, de a sötétségben az ember új életet kap. Isten
ilyen: kifürkészhetetlen, meglepetésekkel teli, képes mindig újat mutatni
az embernek. Hűségét és szeretetét újabb és újabb formában mutatja meg. A
reménytelen helyzetből kiutat ad, a sötétségben fényt gyújt. Ő a mindenható
Isten, aki kisgyermekként is megtapasztalható volt, és akit foglalkoztat az
egyes ember élete. Az új ének egy új elismerése és belátása annak, hogy a
jövő az emberhez ragaszkodó Jahve kezében van. Az új ének reménynek és
bizalomnak ad hangot Isten jövőbeli munkájára vonatkozóan. Mert Jahve
nemcsak hatalmas, nemcsak mindenek királya, nemcsak az egész teremtettség mindenség
által magasztalt Ura, hanem az ember életében dinamikusan jelen lévő, életének
eseményeire felelő, új kezdeteket rejtelmesen kimunkáló Isten. Legyen
áldott Ő, kapcsolódjunk be a mindenség dicséretébe mi is, mindazokért a
váratlan új kezdetekért, amelyekkel életünk napjaiban felénk nyújtja kezét
és megáld minket.
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|