|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Szentháromság titka
Efézusi levél
2. fejezet 18. vers
18Mert általa van szabad utunk
mindkettőnknek egy Lélekben az Atyához.
Szeretett
Testvéreim!
Köszönjük a szíves köszöntést, a kedves fogadtatást,
az imádságos légkört, amelybe megérkezhettünk a Debreceni Református
Egyházmegye képviseletében, tanácsos testvéremmel együtt. Szeretettel,
nagyrabecsüléssel köszöntjük a testvéreket, a Nagyerdei Református
Egyházközség közösségét, jelenlevő tagjait, és a kedves testvérek által a
távollevő szeretteiket is, hittestvéreiket, akiknek majd az ige üzenetét,
az istentisztelet élményét tovább adják az alkalom után. Isten áldása
legyen rajtunk, minden cselekményen, amely megszentelten végbemegy ez
istentiszteleti órában.
Szeretett
Testvéreim!
Szentháromság vasárnapja van, s ez alkalommal, Isten
segítségével, az ő Lelke vezetésével, a Szentháromság titkáról, a
Szentháromság Isten munkájáról szeretnék szólni. A felolvasott alapige
azért érdekes és nagyon kedves idézet a Szentírásból, merthogy mindhárom
isteni személy szerepel benne. Krisztus Jézus, aki által van lélekben
menetelünk az Atyához, a mennyei Atyához. Nagyon kedves egy igeversben
együtt látni a három isteni személyt, és egyben láthatjuk megcsillanni, nem
csak jelenlétüket a világban, jelenlétüket az életünkben, hanem munkájukat
is. Amely természetesen a Szentírás teljességében még gazdagabban tárul elénk
és bontakozik ki számunkra. A Bibliában számos helyen olvashatunk Istenről
úgy, mint Szentháromságról, mint Atya, Fiú, Szentlélek Úr Istenről. Ez
tehát nem bölcselkedés, nem fantáziálás, hanem a
Szentírásnak a kijelentése. Néhány szentírási helyet hadd idézzek a
teljesség igénye nélkül, hiszen ezeken kívül még számos helyen
gyönyörködhetünk a Szentháromság Isten lényének titkában és munkájában. Már
a teremtéskor. Láthatjuk azt, hogy az isteni teremtő szándék, gondolat
megfogalmazódása többes számban hangzik el. Teremtsünk embert, és
olvashatjuk, hogy Isten lelke lebegett a teremtés kezdetén az őskáosz
fölött. Tehát ez a többes szám már jelzi, hogy Isten lényének a titka,
valami csodálatos valóság a lényeg és személyiség összefüggésében. Az új
teremtés a megváltás kezdetén, hajnalán szintén a Szentháromság Isten van
jelen, hiszen így hangzik a kijelentés: a Szentlélek száll reád, a Magasságos
ereje árnyékoz be téged, ezért a születendőt is szentnek nevezik majd,
Isten Fiának. A magasságos, a Szentlélek, s a születendő, testet öltendő
Isten Fia, egy kijelentésben jelenül meg, az angyali szózatban Mária
számára. Krisztus megkeresztelkedésekor az Atya szózata hangzott szeretett Fia
felett, és a Szentlélek szállt Krisztusra galamb formájában. Itt ugyancsak
felragyog a Szentháromság titka, hiszen az Atya szólt, a Fiú felett
hangzott az atyai szózat. És a Szentlélek alászállása tette teljessé a
Szentháromság Isten jelenlétét és munkáját, akkor és ott, az üdvösség
történetének kairoszában. A világmisszió parancsában
Jézus az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében rendeli el a
keresztség sákramentuma kiszolgáltatását, és egyáltalán a misszió végzését.
Az Úr Jézus a Szentlélek eljöveteléről így szól: eljön a pártfogó, a
vigasztaló, akit én küldök nektek az Atyától. Igazság Lelke, aki az Atyától
származik, az tesz majd bizonyságot rólad. Csodálatos egybefonódásokkal
jelenül meg ebben a krisztusi kijelentésben is a Szentháromság titka. Pál
apostol a Szentháromság nevében mond áldást: Az Úr Jézus Krisztus kegyelme,
az Isten szeretete, és a Szentlélek közössége legyen mindnyájatokkal.
Testvéreim!
Mindezekből az idézett igékből láthatjuk, érthetjük,
hogy a Szentháromság egy örök igaz Isten, valóság. És csodálatos munkája
ebben a Szentháromság titokban, de ugyanakkor kijelentésben lesz
nyilvánvalóvá a világban az üdvösség története során. Az Úr Jézus Krisztus
szintén szól arról, hogy az Atya és a Fiú egységet alkotnak. A Szentlélek
által mondjuk Istent Atyánknak, hangzik az apostoli tanításban később. A
Szentlélek által mondjuk Jézust Úrnak. Az Atyától küldött Szentlélek Jézust
dicsőíti. Ezekben a kijelentésekben ismételten a több személyű, a három személyű, de egylényegű Isten jelenléte és munkája
tárul elénk. Testvéreim, mindezekben egy csodálatos harmónia
jelenül meg előttünk a Szentháromság titkában. Ebben a mai széttagolt, sok
tekintetben egymásnak feszülő világban, olyan csodálatos, olyan lelket,
szellemet üdítő, hogy van egy lény, egy magasabb rendű, egy messze magasabb
rendű lény, akinek a létezésében egy tökéletes harmónia
jelenül meg. Nincs vita, sőt még kerek-asztal egyeztetés sem. Egy emberi
elme számára szinte felfoghatatlan egység, tökéletes közösség, az Isten
lényege, az Isten léte, az Isten munkája. A Szentírás jelenti ki ezt a
titkot, ezt a csodát számunkra, és ezt érthették meg a keresztyének a
kezdetektől fogva, és így foglalhatták tanításba, ihletett tanításba a
Krisztus utáni IV. századi egyetemes Zsinatok is Niceában,
Konstantinápolyban. És így jelenül meg a Szentháromság titka és munkája az
alapvető hitvallásos iratainkban. A Heidelbergi káté-ban, a II. Helvét
hitvallásban. Ha végig olvassuk felelevenítve hittudatunk épségére,
épülésére az ott leírtakat, megfogalmazottakat, akkor láthatjuk, hogy
milyen fényesen ragyogott fel a Szentháromság titka és munkája azoknak,
akik az üdvösségtörténetet, az egyháztörténet egy minősített időszakában
azt a megbízatást kapták, hogy a Szentírás alapján tegyék egyértelművé az
útmutatást, a kijelentés értelmezését, a Szentháromság titkáról és
munkálkodásáról. Csak egy-egy idézetet hadd olvassak a Heidelbergi káté 25.
kérdés-felet egyik részletét: Isten úgy jelentette ki magát az igéjében,
hogy a három megkülönböztetett személy az Atya Isten, a Fiú Isten, és a
Szentlélek Isten, egy örök igaz Isten. A Heidelbergi káté-ban így
fogalmazódik meg tehát a Szentháromság titka. Egy, örök, igaz Isten a három
isteni személy. A II. Helvét hitvallás idézete
pedig így hangzik: Hisszük és tanítjuk, hogy véghetetlen, egy és
oszthatatlan Istenben elválaszthatatlanul, és elegyítetlenül következő
személyek különböztethetők meg. Atya, Fiú és Szentlélek. Nincs három Isten,
hanem van három ugyanazon lényegű, egyaránt örökkévaló, és egyenlő
méltóságú személy, ami lényegüket illeti, ez a három egy Isten, és így
közös, egy isteni természete van az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek.
Kristálytiszta, ihletett gondolatok, nem okoskodás, nem bölcselkedés, nem
filozofálás, nem fantáziálás, hanem Isten
útmutatása, felülről való világosság a Szentírás kijelentése alapján.
Testvéreim! Mindezeket átismételve, hiszen ezeket tudjuk, hisszük és
valljuk, és éljük a mindennapokban. Mégis, hogy elmélyüljön bennünk egészen
gyakorlatiasan, kézzelfoghatóan ennek a kijelentésnek a ránk vonatkozó
üzenete, három dolgot hadd bontakoztasson ki Isten Lelke, ezeknek az
ismereteknek, kijelentéseknek az alapján, itt és most számunkra. Nem csak
itt és most, természetesen. Amit említettem többször is a magyarázat során
már, hogy a Szentháromság titka és munkája az nem okoskodás, nem kitaláció,
hanem Isten kijelentése, amelyet megérthetünk a Szentírásból, megérthetünk
Isten Lelke megvilágosító ereje, bölcsessége által.
Kedves Testvéreim! Ha szeretnénk Isten lényét, ha
szeretnénk Isten munkáját megismerni, jobban megismerni, akkor tehát nem az
az útja, hogy többet okoskodunk, hogy többet filozofálunk, ebben a vakvágányos
értelemben; hogy többet fantáziálunk, hogy vajon
hogy nézhet ki, úgymond, hogy ki lehet az Úr Isten, és mit is akarhat. Ezek
zsákutcák. Ha többet akarunk tudni Istenről és munkájáról, sőt személyesen
ránk vonatkozó akaratáról és tervéről, akkor tehát a Szentírást kell
megnyitnunk újra és újra. Többet kell olvasnunk a Szentírást, többet kell
tanulmányoznunk, és többet kell imádkozni nyitott alázatos szívvel. Uram,
jelentsd ki nekem magad, jelentsd ki nekem akaratodat, láttasd az utat,
amelyet készítettél számomra, hogy járhassak azon, hálás, engedelmes
szolgálatkész szívvel. Testvér, ne okoskodj, ne bölcselkedj, ne fantáziálj. Igét olvass és imádkozz! Apró, vagy óriási
életkérdésekben, borulj csak le az Úr előtt. Jöjj a gyülekezetbe, ahol a
közösségben különösképpen is meg tud nyilatkozni az Úr jelenléte és Igéje, Lelke
munkája. És ha megnyitod a szíved, az életed az Úr előtt, és várod a
kijelentést, akkor az Isten titka, Isten szeretetének titka, Isten
akaratának a titka kitárul előtted kegyelemből. Mert Isten nem egy
elrejtőzködő Isten, nem egy bonyolult Isten, bár emberi értelmünk számára teljesen
felfoghatatlan, hiszen messze több és nagyobb, mint mi. De Isten mégis az Ő
nagyságos, dicsőséges voltát az Ő sokkal magasabb rendű utait és
gondolatait, olyan közérthetően tudja kijelenteni, hogy még mi is
megérthetjük, ha akarjuk. És követhetjük engedelmesen, ha megvan bennünk a
készség. Olvasd az Igét testvér. Imádkozz és jöjj a közösségbe, és kérd a
tanácsot, a lelkigondozói útmutatást, az imádságos támogatást, és adja az
Úr a kijelentést. Nem kitalálni kell nekünk az Istent, hanem a létező és
munkálkodó Istent megérteni nyitott szívvel, mélységes alázattal, és annál
nagyobb hálaadással.
A második fontos üzenet ebből az ismeretekből, amely
szintén elhangzott. Fantasztikus az a harmónia az
az egység, amely az Isten lényében, puszta lényében elénk tárul. Mennyi,
mennyi megosztottság van világunkban, életünkben, csak a házastársak között
is. Csak a családban, szülők és gyermekek között. Mennyi feszültség, mennyi
meg nem értés. Még ahol, úgymond szeretet lakozik is. Mennyit kell
beszélni, hogy megértse a másik, hogy az egyik mit akar. Mi a szándéka, mi
az elképzelése és miért. Mennyi sértődés, mennyi megterhelődés van, hogy
aki közel van hozzánk, az sem ért minket. Mennyit kell beszélni, mennyit
kell tűrni, hányszor kell elharapni, úgymond a nyelvünk hegyét, hogy ne
mondjunk olyat, ami még inkább bántó, sértő és túlfeszíti a húrt. Társadalomban,
gyülekezetben, anyaszentegyházban, bármiféle emberi kapcsolatban mennyi
széttagoltság, mennyi meg nem értés, sőt mennyi egymásnak feszülő indulat,
gyűlölködés. S akkor Isten csendesen, kedvesen elénk áll, és azt mondja,
nézd csak, lehetséges harmóniában élni. Lehetséges
harmóniában munkálkodni. Nézz rám, nézz rám, nézz
az Atyára, a Fiúra és a Szentlélekre, akik nem veszekednek soha, sőt még
egyeztetni sem kell bonyolult tárgyalások, több fordulós küzdelmek által,
hogy végül is, valahogy összejöjjön valami kompromisszum.
Mert ugyanaz a szeretet, ugyanaz a bölcsesség, ugyanaz a hatalom van jelen
és munkál az Atyában, a Fiúban és a Szentlélekben. De testvéreim ez nem
csak elérhetetlen megcsodálni való tény számunkra,
hanem Isten az Ő lényének titkát azért tárja elénk, hogy mintegy biztasson
minket arra, hogy ha vele közösségben élünk, akkor ez a harmónia, ez a
szeretet egység a mi életünkre is kiárad. Hiszen ha azt hisszük, azt
valljuk, hogy mi az élő Istennel, a Szentháromság Istennel közösségben
élünk, járunk, munkálkodunk, akkor ebbe a harmóniában
kapcsol be mindet tulajdonképpen az Úr Isten, s minél közelebb kerülünk
Istenhez, minél jobban értjük a Szentháromság titkát, annál inkább
csodálkozunk rá magunkra. Hova tűnt a feszültség az életemből, hova tűnt a
meg nem értés, az okoskodás, a lázadozás, a furkálódás, a pletyka, az
idegenkedés, az elutasítás. Hová tűnt és milyen csodálatos és honnan van
az, hogy egyre inkább a békesség, a megértés, a másik sorsába, helyzetébe
való beleérzés lesz domináns az életemben. S nyilván értjük, hogy ez
kegyelem. Ez nem magunktól való dolog. Ez a mi rossz, gyarló természetünk
csak gyűlölködni tud, veszekedni, meg okoskodni, meg büszkélkedni,
irigykedni, meg küzdeni, ott is, ahol már régen le kellett volna tenni a
fegyvert. De ha a Szentháromság Istennel élő közösségben vagyunk, akkor
kiárad ránk is a harmónia. És egyszerre csak
megéljük a kegyelem csodáját, hogy megértjük a házastársat, és már nem kell
órákig vitatkozni, meg sírdogálni, meg megsértődni éjjel és nappal.
Egyszerre csak megértjük a gyermeket, egyszerre csak megértjük a helyét
kereső fiatalt, egyszerre csak megértjük a rokont, a lelki testvért,
megértjük a munkatársat, megértjük a társadalomban a különböző jogállású,
helyzetű, anyagi meghatározottságú, és kultúrában, temperamentumban,
úgynevezett másságot képviselő embertársunkat,
egyszerre csak a szeretet, egyszerre csak a harmónia kezd el hatni az
életünkben és az életünkön át. S ez nyilván nem azt jelenti, hogy
mindenkivel egyet értünk mindenben, még a bűnben is. Nem, az isteni harmónia nem a bűnben való egységet, cinkos egységet
építi, hanem a szent egységet a szeretetben, a megszentelt élet
folytatásban, a tőle való megkészített szolgálatban való egységet. De
milyen jó érteni a másikat. Még ha nem is érthetünk egyet mindig mindenkivel,
de legalább megértjük. Már ez is egy lépés, aztán a közös nevező
kialakulásához. Testvér! Ha az életed túl bonyolultnak tűnik és túl sok a
feszültség, és majd felrobbansz, személyedben, kapcsolataidban és
környezetedben. Jöjj az Úrhoz, a Szentháromság Istenhez, a harmónia Istenéhez, a csodálatos szeretet Istenéhez. Add
oda neki az életed feszültségeit, értetlenségeit, széttagoltságát,
idegenségét, mindent, ami Tőle és embertársaidtól, szeretteidtől elválaszt,
készíts helyet a lelkedben a harmóniának, az
isteni kegyelem kiáradásának. Öntsd ki a szívedből mind az a rossz
tartalmat, ami benne van, hogy az isteni tartalom töltse be csordulásig az
életedet. S a harmadik üzenet szintén csodás szereposztás, ami a
Szentháromság Isten munkálkodásában tárul elénk. Elnézést, hogy ilyen
furcsa meghatározással fogalmazom meg, nyilván a legnagyobb tisztelettel. De
mégis rá csodálkozik az ember arra, hogy az egyes isteni személyek,
miközben egy teljes átfedésben vannak a szolgálatot, a munkát illetően. A
teremtés, a megváltás a megszentelés vonatkozásában. Mégis hangsúlyában
láthatjuk, hogy a teremtés és gondviselés az Atya Isten műve, a megváltás
Krisztusnak a műve, s a megszentelés, benne a vigasztalás, a vezetés, a
megvilágosítás, a tanácsolás a Szentlélek műve, hangsúlyában. Olyan jó
látni, hogy a Szentháromság személyei nem hegemónisztikusan élnek és
munkálkodnak. Nem nyomja el, ezek
mind persze, csak emberi megfogalmazások, sokszoros idézőjelben. Nem nyomja
el egyik isteni személy a másikat, de nem is nyomja rá a maga munkáját a
másikra. Bizony, emberi viszonylatainkban ez a két nagy kísértés. Amikor
valaki a maga képzelt nagy formátumával úgy
rátelepszik a családra. Rátelepszik egy adott közösségre, akár
gyülekezetre, akár egy társadalmi csoportra, munkatársi közösségre, vagy
azt gondolja, hogy belőle áll a világ. És a másik szó szerint nem tud még
szóhoz sem, nemhogy tevékenységhez jutni. De a másik véglet, amikor egy
tréfás mondás jegyében, úgy áll valaki a munkához, hogy más is hozzá
férjen. Bizony az is egy idegesítő, bosszantó, kellemetlen dolog tud lenni,
hogy nem végzi el a maga munkáját, hanem rányomja a másikra, élősködik a
másikon, kihasználja a másikat. Egyik sem egészséges dolog. Sem elnyomni a
másikat, elvenni a másik funkcióját, kenyerét,
feladatát, szolgálatát, örömét. De az sem helyes, amikor a maga
felelősségét, a maga feladatát úgy szép csendesen, de mondhatnám azt is,
hogy szemtelenül odanyomja a másik nyakára, hogy csináld.
Testvéreim! A Szentháromság Isten személyeiben azt a korrektséget, azt a korrekt szereposztást láthatjuk,
hogy egyik isteni személy sem használja ki a másikat. Nem nyomja rá egyik
isteni személy se a feladatát, a feladata terhét, felelősségét a másikra.
De ugyanakkor nem játssza egyik isteni személy sem túl a maga szerepét, hanem
ki-ki a maga munkáját végzi elsődleges hangsúlyában, miközben ez a
csodálatos harmónia az agapé szeretetben át- meg
áthatja, át- meg átjárja a Szentháromság, egy igaz örök Isten lényét,
lényegét. Csak akadozunk, csak dadogunk, amikor az Isten titkáról, a
Szentháromság titkáról, a Szentháromság Isten munkájáról próbálunk
megértően, ha nagyon mély alázattal is gondolkodni, elmélkedni. De Isten Lelke
segít nekünk, hogy amit nem foglalhatunk szavakba, azt szavakon túl, a
szavak felett mégis a lelkünk sejti, a lelkünk éli, és a ,
lelkünk kívánja. Ó Uram, ó Szentháromság Isten, bár lehetnék én is egyre
jobban, ennek a csodálatos titoknak, de ugyanakkor ennek a csodálatos
valóságnak részese. Ó vonj be, ebbe a harmóniába.
Vonj be, ebbe a korrekt szolgálatba. Szeretném
vállalni a magam részét a családban, a gyülekezetben, a munkahelyen, a
társadalom mindennapok színterein. Segíts, hogy ne nyomjak el senkit.
Tisztelettel, szeretettel legyek, és megértéssel mindenki iránt. És add
Uram, hogy ne gondoljak többet magamról, mint aki vagyok, s amivé
rendeltettem. Hadd foglaljam el a helyemet, ne legyek több, és ne legyek
kevesebb annál, mint akinek Te szántál, a Veled és a szeretteimmel,
hittestvéreimmel, embertársaimmal való közösségbe. Tanítson minket
mindezekre a Szentháromság egy örök igaz Isten lényének titka, lényének és
munkájának kijelentése. Úgy legyen! Ámen!
Imádkozzunk!
Atya, Fiú, Szentlélek Úr Isten! Köszönjük Neked, hogy
szentháromság vasárnapján tanítottál minket a Szentírás kijelentése alapján
a Te lényednek titkáról. A Te csodálatos, harmóniás
munkádról. Ó Urunk, könyörülj rajtunk, hogy mi, akik oly sok devianciában
szenvedünk, tudatosan vagy tudattalanul. Hadd tudjunk rácsodálkozni a
hitnek a szemeivel, a Szentlélektől kapott világossággal, bölcsességgel a
Te lényednek titkára és munkájára. És hadd legyen valóban a lelkünkben
mélységes vágy, és megfogalmazódott szándék arra, hogy vonj minket bele
ebbe a csodálatos közösségbe, hogy kiáradjon belőled ránk is ez a békesség,
ez a közösség, sőt rajtunk keresztül tovább áradhasson a szeretet, a
megértés, a harmónia, minden emberi
viszonylatunkban, kapcsolatunkban. Kérünk Téged, munkálkodj bennünk,
munkálkodj általunk, cselekedj többet, mint amit mi kérni, vagy elgondolni
tudnánk. Szentháromság egy örök, igaz Isten. Teremtőnk, gondviselőnk,
megváltónk, életünk megszentelője és vigasztalója. Dicsőítünk és
magasztalunk Téged, most és mindörökké. Urunk, Istenünk könyörgünk hozzád,
áldd meg beteg testvéreinket, légy gyógyító orvosuk. Áldd meg gyászoló
testvéreinket vigasztaló, lelket gyógyító szereteteddel, élő reménységet
nyújtó kegyelmeddel. Áldd meg a magányosakat, te rendelj számukra itt e
Földön is társat, de Te légy lelküknek mindenek feletti társa. Áldd meg a
családban élőket, újítsd meg a szerelmet, újítsd meg a szeretetet, a
tiszteletet, a megértést, az egymáshoz való ragaszkodást, és együttesen a
hozzád való ragaszkodást. Áldd meg Urunk a gyülekezeteket, az
Anyaszentegyházat, a Te néped ökumenikus közösségét szerte a világon.
Kérünk most külön is a Debrecen Nagyerdei Református Gyülekezetért,
lelkipásztoraiért, szeretteikért, gondnokáért és presbitériumáért, a
szolgálattevőkért minden poszton, minden szinten. Kérünk az imádkozó, igét
hallgató és igét megélő közösségért. Áldd meg ezt a gyülekezetet. S ahogyan
eddig is példaértékű életet élhettek, és szépen gyümölcsöző szolgálatot
végezhettek, úgy áldd meg ezt a közösséget gazdagon továbbra is. Köszönjük
Urunk a templom bővítésének csodálatos művét, ezt a szépséget, tisztaságot,
gyönyörűséget, amit Te kegyelmedből ennek a gyülekezetnek ajándékoztál.
Köszönjük, hogy a lelki építés mindig előtte járhat a közösségben a falak
megépítésének. Köszönjük a lelki házat, köszönjük a lelki templomot, és
köszönjük a kőből épült házat is, amelyet megtöltenek a hívek, háládatos,
téged magasztaló szívvel. Áldd meg Urunk városunkat, vezetőit és minden
lakosát. Áldd meg népünket, hazánkat, elöljáróinkat, tisztségviselőinket,
mindazokat, akiket arra méltattál és megbíztál, hogy nemzetünket vezessék,
sorsunkat irányítsák. Áldd meg népünket a határokon túl is szerte a
világon, kisebbségben, szétszórtságban is. Te viselj rájuk gondot.
Könyörgünk Urunk, áldd meg az egész teremtett világot, legyen
dicsőségeddel, kegyelmeddel telve a Föld. Legyen dicsőségeddel,
kegyelmeddel telve az életünk. Köszönjük, hogy meghallgattál Atya, Fiú,
Szentlélek Úr Isten. Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|