|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Változás és állandóság
Lekció: 114. Zsoltár
1Mikor Izráel népe kijöve Égyiptomból, Jákóbnak házanépe az
idegen nép közül:
2Júda lőn az ő szentséges népe és Izráel az ő királysága.
3A tenger látá őt és elfutamodék; a Jordán hátrafordula.
4A hegyek szöknek vala, mint a kosok, s a halmok, mint a
juhoknak bárányai.
5Mi a bajod, te tenger, hogy megfutamodál, és te Jordán, hogy
hátrafordulál?
6Hegyek, hogy szöktök vala, mint a kosok? Ti halmok, mint a
juhoknak bárányai?
7Indulj meg te föld az Úr orczája előtt, a Jákób Istene előtt,
8A ki átváltoztatja a kősziklát álló tóvá, és a szirtet vizek
forrásává.
Textus: Jelenések 20. fejezet 1-7.
És láttam új eget és új földet, mert az első ég és az
első föld elmúlt, és a tenger sincs többé. És a szent
várost, az új Jeruzsálemet is láttam, amint alászáll a mennyből az
Istentől, felkészítve, mint egy menyasszony, aki férje számára van
felékesítve. Hallottam, hogy egy hatalmas hang szól a trónus
felől: "Íme, az Isten sátora az emberekkel van, és ő velük fog lakni, ők
pedig népei lesznek, és maga az Isten lesz velük; és letöröl
minden könnyet a szemükről, és halál sem lesz többé, sem gyász, sem
jajkiáltás, sem fájdalom nem lesz többé, mert az elsők elmúltak." A trónuson ülő ezt mondta: "Íme, újjáteremtek
mindent". És így szólt: "Írd meg, mert ezek az igék megbízhatók
és igazak!" És ezt mondta nekem: "Megtörtént!
Én vagyok az Alfa és az Ómega, a kezdet és a vég. Én adok majd a
szomjazónak az élet vizének forrásából ingyen. Aki győz,
örökölni fogja mindezt, és Istene leszek annak, az pedig fiam lesz.
Kedves Testvérek!
Változás és állandóság.
Vannak dolgok, amelyek változnak az életünkben, és vannak, amelyek az
állandóságot biztosítják. Úgy gondolom, mindkettőre szükségünk van. A
változások biztosítják a fejlődés, a haladás, a formálódás lehetőségét, a
változatosságot, az állandóság pedig kapaszkodót nyújt és biztonságot ad.
János most minden idők egyik legnagyobb
változásába nyer bepillantást, amikor látja, hogy az ég és a föld
elmúlik, de új ég és új föld váltja fel. Egy kormányváltás, vagy egy
lakcímváltozás ehhez képest semmiség. Ez a változás egy mindent felülíró
mindenre kiható változás.
Talán félelmetes dolognak
tűnik, hogy minden elmúlik és nincs semmi állandó és tartós, maradandó vagy
változatlan ebben a világban, de egyben szükséges is. Ahogy mindannyiunk
életében szükség van változásokra, úgy a világnak is szüksége van erre a
nagy változásra, tudniillik az újjáteremtésre. Arra, hogy a régi elmúljon
és új jöjjön létre.
János
gyülekezetei minden reménységüket ebbe a nagy változásba vetették. Abba,
hogy az Isten tényleg eltörli a régit, és újat teremt. Tombolt a fenevad, a
körülöttük lévő világ, és a keresztyének vérére éhezett a hatalom, sehol
sem voltak biztonságban. János igazi örömhírrel szolgál amikor megírhatja
az Isten üzenetét: „az első ég és az
első föld elmúlt, és a tenger sincs többé.” A tenger és a nagy vizek az
őskáosznak, a teremtés rendje előtti félelmetesen kaotikus állapotnak a
bibliai szimbóluma. De az érkező új felülírja régit, nem kell többé tartani
az ős ellenségtől, a tenger meghátrál és helyette az élet vizének forrása
adatik. A felolvasott zsoltár is ugyanezt juttatja kifejezésre, amikor
megírja, hogy amikor Izráel kijött Egyiptomból, az Úr vezetésével ezt „látta a tenger, és elfutott, a Jordán
pedig meghátrált.” Izráel megtapasztalhatta, hogy az ellenség most
kapitulálni kényszerül, visszavonulót fúj, és meghátrál, mert jön az Úr.
Mert újat készít az Úr, az ígéret földjére vezet az Isten.
Ebben az újban tehát már
nincs helye a réginek, nincs helye az ős ellenségnek, nincs helye a
szenvedésnek, a halálnak, mert az Isten „letöröl minden könnyet a szemükről, és halál sem lesz többé, sem
gyász, sem jajkiáltás, sem fájdalom nem lesz többé, mert az elsők
elmúltak."
Mikor Izráel népe
megtapasztalta a tenger és Jordán meghátrálását, amikor látta megfutamodni
az ellenfeleket, amikor látta leomlani az oly erősnek hitt Jerikó falait,
akkor kezdett kirajzolódni előttük is valami új: Az ígéret földjének
látomása kezdett valósággá válni.
Amikor János előtt megnyílnak
az egek, ő is ebbe az újba nyerhet betekintést. Világossá válik számára,
hogy a régi elmúlik, az ellenség meghátrál, azért hogy jöhessen valami új.
Minden idők legnagyobb
változása ez: "Íme, újjáteremtek
mindent". Nemcsak személyes életünknek, de egyházunknak,
népünknek, és az egész teremtett mindenségnek szüksége van erre az Istentől
jövő, mindent átfogó, és mindeneket megújító változásra.
Minden idők legnagyobb
változása mellett azonban felmutatja az Ige a mindenek felett lévő állandóságot is. Így nevezi őt: az Alfa és
az Ómega. A múlandó és változó felett lévő igazi állandóság maga a
Szentháromság Isten, akiben nincs változás. Aki tegnap és ma és
mindörökre ugyanaz.
"Íme, az Isten sátora az emberekkel van”, – írja
János. Ezt tapasztalt meg már Izráel népe is a vándorlás során, de Isten
jelenlétében bízhattak az üldözött gyülekezetek János korában is, és Isten
jelenlétében bízva tartjuk mi magunk is alkalmainkat hétről hétre, és az
Isten jelenléte fémjelzi az érkező újat is: „és ő velük fog lakni, …és maga az Isten lesz velük”
Van tehát állandóság, ami
biztonságot ad, de nem ebben a világban, nem ebben a dimenzióban találjuk
meg azt. Mert az ég és a föld elmúlnak, nem adnak igazi kapaszkodókat.
Pedig ezek valóban biztosnak, szilárdnak és állandónak tűnnek. Az ég és a
föld között élünk, minden ideköt, minden itt zajlik. Ez alatt az ég alatt
éltek őseink, és erre a földre születnek utódaink. Itt rendezkedünk be, ide
tervezünk, mert mi lenne állandóbb, mint az ég és a föld. Sokan az égre és
földre esküsznek, mert nincs is jobb tanú annál, ami mindig volt és mindig
lesz. Erről az égről és erről a földről mondja most mégis az Ige, hogy
elmúlnak, és nem biztosíthatják az állandóságot, a biztonságot, a
kapaszkodókat. Az ég és a föld, és minden tartozéka a múlandó és nem az
állandó és maradandó dolgok kategóriájába tartozik. Egy énekünk így
fogalmaz: „Itt nincsen semmi állandó, Minden változó, múlandó, Rövid életű,
s halandó.”
A felolvasott szoltárban is
ott vannak a szilárdság és állandóság szimbólumai. A hegyek és a halmok,
melyek mintha mindig ott álltak volna, kiállva az idők próbáit. De mit
tesznek itt? „A hegyek ugrándoztak,
mint a kosok, a halmok, mint a bárányok.” Mert jön az Úr. „Reszkess, te föld, az Úrtól, Jákób
Istenétől...” Ami mozdíthatatlannak tűnt, megmozdul. Mert nem ezen a
földön kell keresni a maradandót, hanem egyedül Istenben. A hegyek, a
halmok rémülve menekülnek, az ég és a föld pedig elmúlnak, ha jön az Úr. A
pénz, a család, az otthon, a javak, az állam, a nemzet minden amiben az állandóságot,
a biztosat keresi az ember, egyszer elmúlnak.
Szentháromság
vasárnapján talán még a szokásosnál is nagyobb erővel törhet fel a kérdés,
hogy kicsoda az Isten? Igénk ma azt mondja. Ő az állandóság ebben a változó
világban. Ő a változatlan, ő a híd a régi és az új között. Mert az életed
igazi kerete nem az ég és a föld, nem a születés és a halál, hanem a
Szentháromság Isten, aki az Alfa és az Ómega, a kezdet és a vég.
Kedves Testvéreim!
Legyünk készek a
Szentháromság Istentől jövő változásra. A megújulásra, arra, hogy aminek el
kell múlnia az elmúljon, és aminek meg kell újulnia az megújuljon.
És lássuk meg a Szentháromság
Istenben az állandóságot is. Mert sok minden változik, de Ő örök, Őrá
odabízhatjuk életünket, családunkat, gyülekezetünket ebben a mostani,
„régiben” és az elkövetkezendő „újban.” ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|