|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A Szent
közelében és küldetésében
Lekció: 2Móz 3,1-14
1Mózes pedig apósának, Jetrónak, Midján papjának a
juhait legeltette. Egyszer a juhokat a pusztán túlra terelte, és eljutott
az Isten hegyéhez, a Hórebhez.
2Ott megjelent neki az ÚR angyala tűz lángjában egy
csipkebokor közepéből. Látta ugyanis, hogy a csipkebokor tűzben ég, de
mégsem ég el a csipkebokor.
3Akkor ezt mondta Mózes: Odamegyek, és megnézem ezt a
nagy csodát: miért nem ég el a csipkebokor?
4Amikor az ÚR látta, hogy odamegy megnézni, kiáltott
neki Isten a csipkebokor közepéből, és ezt mondta: Mózes! Mózes! Ő pedig
így felelt: Itt vagyok!
5Isten ekkor azt mondta: Ne jöjj közelebb! Oldd le
sarudat a lábadról, mert szent föld az a hely, ahol állasz!
6Majd ezt mondta: Én vagyok atyádnak Istene, Ábrahám
Istene, Izsák Istene és Jákób Istene. Ekkor elrejtette Mózes az arcát, mert
félt rátekinteni az Istenre.
7Az ÚR pedig azt mondta: Megláttam népem nyomorúságát
Egyiptomban, és meghallottam kiáltozásukat a sanyargatók miatt, mert
ismerem fájdalmukat.
8Le is szállok, hogy kimentsem őket Egyiptom
hatalmából és elvigyem őket arról a földről egy jó és tágas földre, tejjel
és mézzel folyó földre: a kánaáni, a hettita, az emóri, a perizzi, a hivvi
és jebúszi nép helyére.
9Bizony, eljutott hozzám Izráel fiainak
segélykiáltása; látom is, hogy mennyire sanyargatják őket az egyiptomiak.
10Most azért menj! Elküldelek a fáraóhoz, vezesd ki
népemet, Izráel fiait Egyiptomból!
11Mózes azt felelte erre az Istennek: Ki vagyok én,
hogy a fáraóhoz menjek, és kihozzam Izráel fiait Egyiptomból?
12De Isten azt mondta: Bizony, én veled leszek. Ez lesz
annak a jele, hogy én küldelek: Amikor kivezeted a népet Egyiptomból, ennél
a hegynél fogjátok tisztelni az Istent.
13De Mózes azt felelte Istennek: Ha majd elmegyek
Izráel fiaihoz, és azt mondom nekik: a ti atyáitok Istene küldött engem
hozzátok, és ők megkérdezik tőlem, hogy mi a neve, akkor mit mondjak nekik?
14Isten ezt felelte Mózesnek: Vagyok, aki vagyok. Majd
azt mondta: Így szólj Izráel fiaihoz: A Vagyok küldött engem hozzátok.
Textus: Mt
17,1-9
1Hat nap múlva Jézus maga mellé vette Pétert, Jakabot
és testvérét, Jánost, és felvitte őket külön egy magas hegyre. 2És szemük láttára elváltozott: arca fénylett,
mint a nap, ruhája pedig fehéren ragyogott, mint a fény. 3És íme, megjelent előttük Mózes és Illés, és
beszélgettek Jézussal.
4Péter ekkor megszólalt, és ezt mondta Jézusnak:
"Uram, jó nekünk itt lennünk. Ha akarod, készítek itt három sátrat:
egyet neked, egyet Mózesnek és egyet Illésnek."
5Még beszélt, amikor íme, fényes felhő árnyékolta be őket,
és hang hallatszott a felhőből: "Ez az én szeretett Fiam, akiben
gyönyörködöm, reá hallgassatok!"
6Amikor a tanítványok ezt hallották, arcra
borultak, és nagy félelem fogta el őket. 7Ekkor Jézus odament,
megérintette őket, és így szólt hozzájuk: "Keljetek fel, és ne
féljetek!" 8Amikor föltekintettek, senkit sem láttak, csak
Jézust egyedül.
9Miközben jöttek lefelé a hegyről,
megparancsolta nekik Jézus: "Senkinek se mondjátok el ezt a látomást,
amíg fel nem támad az Emberfia a halottak közül."
Kedves Testvéreim!
Vannak az evangéliumokban
tipikus történetek. Események, melyek szinte megismétlődnek, melyeknek
hasonló a forgatókönyvük, vagy éppen azonos a műfajuk. Így találkozunk
számtalan gyógyítási történettel, tele ismerős fordulattal, tipikus csodatörténetekkel,
tanításokkal, vitabeszédekkel, vannak elhívási történetek, melyek szinte
teljesen azonos lefolyásúak és még sorolhatnánk. A megdicsőülés hegyén
történtek azonban kilógnak a sorból. Egy párhuzam nélküli esemény az
evangéliumban. Ha hasonlót keresünk, akkor talán a Jelenések könyvének
apokaliptikus képei között kellene válogatnunk. Evilági vagy mennyei esemény ez, látomás
vagy valóság, teofánia vagy csak egy audíció? Nehéz meghatározni, de nem
egy szokványos evangéliumi történet.
Mitől más, mitől egyedi?
Odatéve ezt a történetet a
többi evangéliumi esemény mellé, talán olyan érzésünk támad, mintha
betekinthetnénk a kulisszák mögé. Mintha ennek a három tanítványnak
(Péternek, Jánosnak és Jakabnak) megadatott volna, hogy ne csak a jéghegy
csúcsát lássák, ami mindenki számára látható, hanem azt a láthatatlan
világot is, amely ott van Jézus mögött, sőt amely Jézusban lakozott.
Hitvallásaink szépen
megfogalmazzák, hogy Jézus egyszerre valóságos Isten és valóságos ember.
Olvasva az evangéliumokat, azt látjuk, hogy azok Jézus élettörténetét az
emberi oldal felől ragadják meg. Az tárul elénk, hogy mit láttak,
hallottak, tapasztaltak a szemtanúk, hogy milyen volt az Isten az ő emberi
formájában. De nem titkolják el istenségét sem, sőt a csodákban, a tanításban
meg-meg mutatkozik isteni természete is, de alapvetően az emberré lett
Isten áll előttünk az evangéliumokban.
A megdicsőülés történetében
azonban mintha valaki lerántaná a leplet, Jézust látjuk isteni dicsőségében
és teljes szentségében. Látjuk a helyét Mózes és Illés mellett, azaz a
törvény és a próféták egy-egy reprezentatív alakja mellett napként fénylő
arccal, fényesen ragyogó ruhában. Ezúttal Istenként. Máté evangélista
mondanivalója világos: Jézus az Isten Fia. Az, aki egyedül betöltötte a törvényt,
és akiben beteljesedtek a próféciák. Ő a második Mózes, (aki most ott áll
az első mellett), aki új parancsolatot ad, az egymás szeretetét. És Ő a
Messiás, akinek Illés próféta az előhírnöke, ahogyan azt Malakiás próféta
megjövendölte. Jézus a legtökéletesebb kijelentés, Ő az Ige, Ő az Isten
maga. A tanítványok sok mindent megtapasztaltak már ebből, hiszen látták a
csodákat, hallották Jézus tanítását a törvényről, Péter még a hitvallását
is meg tudja fogalmazni éppen ez előtt a történet előtt, de ott a hegyen,
félreérthetetlenül és világosan látják, hogy Jézus Krisztus az Isten Fia.
Ez még soha nem volt ennyire egyértelmű. Az ember formájában közöttük lévő
Urat, most Isten formájában látják.
Ezt erősíti tovább majd
később az isteni szózat is. Az sem szokványos itt az evangéliumban, hogy a
mennyei, szent Istent halljuk direkt módon megszólalni. Jézus születésénél
angyalok révén jut el az isteni szó az érintettekhez, ahogyan a feltámadás
örömhírét is angyalok közvetítik. Most hang hallatszik a mennyből, az Isten
maga szólal meg az evangéliumban. Egyszer hallottuk márt ezt a hangot,
Jézus megkeresztelésekor, ráadásul szinte ugyanezeket a szavakat: „Ez az én szeretett Fiam, akiben
gyönyörködöm, reá hallgassatok!”– mondja most az Úr.
Nem véletlenül ismétlődik meg
a megdicsőülés hegyén ez a mondat. Ez a két mennyei szózat keretezi Jézus
galilei munkásságát, vagyis földrajzi és teológiai fordulóponthoz érkezünk.
Cezárea Filippinél Jézus megfordul, és Jeruzsálem felé indul, a passió
helyére. Éppen az előző versekben szól először haláláról és feltámadásáról,
innen már egyenes az út a Golgotára. Most a megdicsőülés hegyén a Jordán
folyónál elhangzottakhoz képest azt teszi még hozzá az Úr: „Reá hallgassatok!”. A hang tehát
Jézusra irányítja a figyelmet, az Ő személye és az ő szavai, parancsai
kerülnek itt a középpontba, mert Ő az Isten Fia. Már arra az időre készíti
fel az Isten a tanítványokat, amikor Jézus nem lesz velük. Azok az igék
maradnak, amiket Jézus mondott. Ezekből kell élnie majd a tanítványoknak,
amikor elindulnak a szolgálatukra, ebből kell élnie ma is az egyháznak.
Kedves Testvéreim!
A Szentírásban sokszor egy
rejtőzködő Istent látunk, akit keresni kell, akit esetleg meg lehet
sejteni, akit fel kell ismerni az álruhájában a legkisebbek között, a
felebarát irgalmasságában, a természet rendjében. Talán mi magunk is
küzdünk ezzel: Hol van most az Isten? – kérdezzük, és közben lehet, hogy
elmegyünk mellette. Erről szólnak ez evangéliumi történetek is. Jézusban ez
a rejtőzködő Isten jelenik meg, aki nem harsonával, nem szép tüzes
nappalon, nem angyalsereg kíséretében jött el a földre, hanem szolgai
formát vett fel, emberekhez lett hasonlóvá. Istenként van jelen, de emberi
formában, ezért sokan nem ismerik fel őt. Persze vannak, akik olvasnak a
jelekből, és Isten hatalmát fedezik fel Jézusban, de a többség mégis elmegy
a rejtőzködő Isten mellett. Sőt sokan egyenesen szembeszállnak vele, és
mindennek az lesz a vége, hogy az ember megöli az Isten Fiát.
Most azonban egy szűk kör
számára, egy rövid időre nem rejti el magát az Isten, hanem megjelenik,
kijelenti magát egyértelműen és világosan. Ettől más ez a történet. Most
felismerhető az Isten, most nincsenek kérdések, nincs semmi, ami eltakarná
szemünk elől a Szentet. A fénylő arcú Krisztusban, ott áll az Isten a maga
teljes dicsőségében. Az isteni hang pedig tovább erősíti mindezt, amikor
ezt a mennyi látványt szavakba is önti: Ő az én szeretett Fiam, ő a
Messiás, itt van Izráel Szentje közöttetek, rá hallgassatok.
A Szent tehát kijelentette
magát. Lássuk most, hogyan reagál az
ember erre a nem mindennapi találkozásra. Merthogy az Isten, a Szent
megjelenése után következik az ember reakciója. Először Péter válik ebben
főszereplővé. Sokszor van ez így, hiszen Pétert a tettek és szavak
emberének ismerjük az evangéliumokból. A mostani események előtt éppen ő
volt az, aki szép hitvallást tett, majd pedig megfeddi Jézust, amikor
haláláról beszél. Mindig ő reagál először. Most is ő szólal meg: „Uram, jó nekünk itt lennünk. Ha akarod,
készítek itt három sátrat: egyet neked, egyet Mózesnek és egyet Illésnek.”
Mi tehát az első reakció
ebben a helyzetben? Konzerválni azt, ami jó nekünk. Megtartani, birtokolni.
Az embernek megnyilvánuló Szent, a Szentség sokszor váltja ki ezt a
reakciót. A vonzalmat, az érzést, hogy ennek én is része akarok lenni, sőt
birtokolni szeretném. Nem véletlenül mondja sokszor a zsoltáros is, hogy
szeretne az Úr házában lakni, mert az ember vonzódik a szenthez, lenyűgözi,
csodálatot vált ki belőle. Ahogyan
Mózesről is olvastuk: „Odamegyek, és megnézem ezt a nagy csodát.”
Vonzza őt, mert valóban jó nekünk a Szent közelében lenni.
Aztán a másik emberi reakció
a Szenttel való szembesüléskor, az a félelem. Jézus fénylő alakja még nem,
de az égi hang komoly félelmet váltott ki a tanítványokból: „arcra borultak, és nagy félelem fogta
el őket.” Mert a Szenttel való ilyen közeli találkozás nemcsak
lenyűgöz, de el is rettent. Egyszerre vonz és taszít. Előbb még sátrat
készítettek volna, most félve takarják el arcukat. Ez a reakció is ismerős,
amikor az Istennel való találkozáskor az ember eltakarja az arcát, leborul,
leveszi saruit, és félni kezd, ami szinte megbénítja. Sokszor látjuk az
Ószövetségben, hogy a szent dolgokat nem lehet megérinteni, nem lehet
megmaradni a közelükben. Gondoljunk megint Mózesre, vagy éppen Ézsaiás
prófétára, de eszünkbe juthat az asszonyok félelme az üres sírban lévő
angyal láttán.
Történetünkben tehát a Szent
Isten és az ember frontális találkozása történik meg. Vonzódás vagy rettegés? Hogyan viszonyuljunk a Szenthez, hogyan
éljünk az Isten közelében? Mi a teendő, amikor kijelenti magát nekünk az
Isten, amikor titkokat fed fel az Ige?
Ilyen és hasonló kérdéseinkre
az igazi választ abban találjuk meg, ahogyan ez a történet folytatódik.
Tudniillik, hogy Jézus és a három tanítvány lemennek a hegyről. Ez a válasz
Péter maradási és konzerválási szándékára, és az a válasz a tanítványokat
megbénító félelemre is.
Mert nekünk sem az a
feladatunk, hogy konzerváljuk a Szentet magunk számára. Sok veszélyt rejt
magában ez a Péteri szándék, ami alapvetően nem mondható rossz szándéknak,
de emberinek annál inkább. Egy szűk kör lehet csak tanúja ennek a
kijelentésnek, de az rögtön meg is akarja tartani magának. A megőrzés az
fontos, de ez nem lehet soha kisajátítás. „Jó nekünk itt lennünk”, aztán, hogy a többivel mi van, az nem
érdekel. Nagy kísértése ez az egyháznak is, sokszor jellemző, hogy titkok
egyedüli tudójaként tetszeleg az egyház, vagy a hívő ember. Megtaláljuk saját békességünket, jól esik
vasárnapról vasárnapra igét hallani, jól érezzük magunkat a közösségben, jó
nekünk a Szent közelségét élvezni, de hogy mi van a többiekkel, az nem
foglalkoztat igazán. A konzerváló egyház, konzerválni akaró keresztyéni lét
sokszor ilyen önző.
Péter sátorépítési
javaslatára nem érkezik direkt válasz. Mégis világos, hogy nem ez a teendő.
Mert ami a hegyen történt az nem Péter, János és Jakab tulajdona, hanem
Isten kijelentése a világ számára. Ami az egyházban történik, amit az Ige
üzen az sem titok, nem a mi tulajdonunk. Nem zárhatjuk be Istent szűk
köreinkbe, nem tuszkolhatjuk be a templomépületeinkbe, nem zárhatjuk be
vallásos nyelvezetünkbe az Isten szentségét, hogy még véletlenül se értse
senki. Ahogy mondani szoktuk, a hit nem magánügy, hanem a legszemélyesebb
közügy. Gyülekezeti szolgálatunk sem szólhat arról, hogy magunkra zárjuk az
ajtót, mert jó nekünk itt lenni. A konzerválás lehet, hogy a gyümölcsnek
vagy zöldségnek megnöveli az élettartamát, de egy gyülekezetnek biztosan
nem. Ez az élmény nem azért adatott Péteréknek, hogy megtartsák maguknak,
vagy eltegyék későbbre, hanem hogy a feltámadás örömhírét erősítsék a
megdicsőülés hegyén szerzett bizonyossággal. Jézus nem azért jött, hogy
sátrat építsünk neki, és beküldjük oda. Hanem azért, hogy elvigyük őt
minden emberhez, és ehhez bizony le kell szállni a magas lóról, le kell
jönni a hegyről, ki kell lépni belterjessé tett köreinkből.
De a félelem sem béníthat meg
minket, mert akkor sem vagyunk alkalmas tanítványok. Jézus szavát kell
meghallani: „Keljetek fel, és ne
féljetek!” Amit láttatok, hallottatok és megéreztetek a Szentből, az ne
bénítson meg titeket. Amikor Isten nagyságát megtapasztaljuk, természetes,
hogy nagyon kicsinek érezzük magunkat, amikor Isten szentségét
megtapasztaljuk, természetes, hogy nagyon tisztátalannak és alkalmatlannak
látjuk magunkat, de nem a félelemnek Lelkét kaptuk. „Keljetek fel, és ne féljetek!” Nemcsak sátorozási szándékkal,
de a földre borulva sem lehet ott maradni a hegyen. Lehet, hogy rémisztő a
feladat, ahogyan Mózes is megijedt a feladattól, amit ráruházott az Isten,
lehet, hogy félelmet kelt bennünk az a hatalom, amit Istenben megismertünk,
de ne féljetek, hanem keljetek fel.
Nem lehet tehát a hegyen
maradni. Sem önszántunkból, mert jó nekünk, sem megbénulva, mert félelem
fog el. Sem Jézusnak, sem pedig a tanítványoknak. Le kell jönni. Szép az a
jelenet, ahogyan ezután a felfoghatatlan, látomásszerű esemény után az
Isten és az ember, egymással beszélgetve együtt lejönnek a hegyről. Ahogy
Mózes is megkapta a megerősítést Istentől, a VAGYOK-tól: „Bizony, én veled leszek”. Ő sem
egyedül jött le a hegyről, nem egyedül kellett belevágnia küldetésébe.
Jézus tehát a tanítványokkal továbbmegy, mert van még feladata Jézusnak is,
éspedig egy másik hegyen, a Koponya hegyen. És van még feladata a
tanítványoknak is, és pedig nem ott a megdicsőülés helyszínén, hanem a
népek között.
Jézus így összegzi az
eseményeket: „Senkinek se mondjátok
el ezt a látomást, amíg fel nem támad az Emberfia a halottak közül.” Talán
felmerül a kérdés, hogy hát nem az lenne a lényeg, hogy ezt megtudja a
világ? Miért ad Jézus hallgatási parancsot? De nem hallgatási parancs ez,
hanem Jézus a lényegre irányítja a figyelmet. Még kell az üzenet
teljességéhez a Megváltás örömhíre, a feltámadás csodája. Nem az az igazi
üzenet, hogy láttuk a végidők nagy alakjait: Mózest, Illést és az
Emberfiát. Hanem az, hogy Jézus Krisztus feltámadt és megváltottak vagyunk,
és mi ezzel a reménységgel nézhetünk az utolsó napok elébe. Ezzel együtt
nyer értelmet mindaz, ami a hegyen történt. Mert Jézus sem maradt a hegyen,
hanem befejezte a küldetését, hogy megváltsa a világot.
Valaki egyszer azt mondta: „A megdicsőülés hegyén időzni sokkal kellemesebb, mint végezni a
napi teendőket, vagy a kereszt útján járni.” Pedig az
utóbbi a mi feladatunk is, ugyanis mi sem maradhatunk a hegyen. Mert ma már
csak rajtunk múlik, hogy mindenki megismerje Jézus megdicsőülésének
eseményét, a hegyen történtek, és a feltámadáskor történtek alapján. És ha
ebben részt akarunk venni, akkor nem lehetünk mindig ott, ahol „jó nekünk.”
Mehetünk oda mindig erőt meríteni, de nem maradhatunk ott. A megdicsőülés
hegyének éppen az a jelentősége, hogy a megerősítés helye legyen.
Ugyanez a szerepe
istentiszteleteinknek, az imaórának, a bibliaórák, ifiórák alkalmainak,
egyéni csendességünknek, amikor egy időre egészen közel kerülünk a
Szenthez. Aztán azonban tovább kell menni, és Isten és ember együtt
indulhat szolgálatra, végezve az Isten országának építését. Ahogyan
Mózesnek azt mondja az Úr: „Elküldelek!” Erre való a hegy. Hogy ezt
megértsük, ebben megerősödjünk.
Eszünkbe juthatnak a
gyülekezeti táboraink is. Amikor felmegyünk a hegyre. De az ott szerzett
élmény sem az üzenet maga, hanem ott megerősödve, aztán lejőve a hegyről,
itt kell hirdetnünk a feltámadott Krisztust.
Kedves Testvéreim!
Az Isten ma is szól.
Ma is van, hogy nem rejtőzködő, hanem önmagát kijelentő Istenként
tapasztalhatjuk meg őt. Ma is lehet találkozni a Szenttel.
És bár ez a találkozás egyszerre vonz és taszít,
egyszerre lenyűgöz és elrettent, de egyiknek sem szabad átadnunk magunkat
teljesen. Ne akarjuk birtokolni, mint valami titkot, de ne is kerítsen
hatalmába a félelem. A Szenttel való találkozás nem önmagáért való élmény
akar lenni, hanem erősíti az üzenetet, erősíti a küldetést, amelyben Isten
és ember együtt vesz részt.
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|