|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A zúgolódókat is
szeretné megnyerni az Isten
Lekció: Lukács 15. fejezet 20-31.
20És útra kelve el is ment az apjához. Még távol volt,
amikor apja meglátta őt, megszánta, elébe futott, nyakába borult, és
megcsókolta őt.
21A fiú ekkor így szólt hozzá: Atyám, vétkeztem az ég
ellen és teellened, és nem vagyok méltó arra, hogy fiadnak nevezzenek.
22Az apa viszont ezt mondta szolgáinak: Hozzátok ki
hamar a legszebb ruhát, és adjátok reá, húzzatok gyűrűt a kezére, és sarut
a lábára!
23Azután hozzátok a hízott borjút, és vágjátok le!
Együnk, és vigadjunk, 24mert ez az én fiam meghalt és
feltámadott, elveszett és megtaláltatott. És vigadozni kezdtek.”
25 „Az idősebb fiú pedig a mezőn volt, és amikor
hazajövet közeledett a házhoz, hallotta a zenét és a táncot.
26Előhívott egy szolgát, és megtudakolta tőle, hogy mi
történik itt.
27Mire a szolga így felelt: A testvéred jött meg, és
apád levágatta a hízott borjút, mivel egészségben visszakapta őt.
28Ekkor az megharagudott, és nem akart bemenni. De az
apja kijött, és kérlelte.
29Ő azonban ezt mondta az apjának: Látod, hány
esztendeje szolgálok neked, soha nem szegtem meg parancsodat, és te sohasem
adtál nekem még egy kecskegidát sem, hogy mulathassak barátaimmal.
30Amikor pedig megjött ez a fiad, aki parázna nőkkel
tékozolta el vagyonodat, levágattad neki a hízott borjút.
31Ő azonban ezt mondta neki: Fiam, te mindig velem
vagy, és mindenem a tied.
32Vigadnod és örülnöd kellene, hogy ez a te testvéred
meghalt és feltámadott, elveszett és megtaláltatott.”
Textus: Máté 20. fejezet
1-16.
1„Hasonló a mennyek országa a gazdához, aki korán
reggel kiment, hogy munkásokat fogadjon a szőlőjébe.
2Miután megegyezett a munkásokkal napi egy dénárban,
elküldte őket a szőlőjébe.
3Amikor kiment kilenc óra tájban, látta, hogy mások is
állnak a piacon tétlenül, 4és ezt mondta nekik: Menjetek ti is a
szőlőbe, és ami jogos, megadom nektek.
5Azok pedig elmentek. Ismét kiment tizenkét óra körül
és délután három óra tájban, és ugyanígy tett.
3Amikor pedig késő délután öt óra tájban is kiment, még
mindig talált ott álldogálókat, és megkérdezte tőlük: Miért álltok itt
egész nap tétlenül?
7Azok pedig így válaszoltak: Mert senki sem fogadott
meg bennünket. Erre ezt mondta nekik: Menjetek ti is a szőlőbe!
8Miután pedig beesteledett, ezt mondta a szőlő gazdája
a vincellérjének: Hívd elő a munkásokat, és fizesd ki a bért, az utolsókon
kezdve az elsőkig.
9Ekkor jöttek azok, akik öt óra tájban álltak munkába,
és kaptak egy-egy dénárt.
10Amikor azután az elsők jöttek, azt gondolták, hogy
többet kapnak, de ők is csak egy-egy dénárt kaptak.
11Amikor átvették, zúgolódni kezdtek a gazda ellen, 12és
ezt mondták: Ezek az utolsók egy órát dolgoztak, és egyenlővé tetted őket
velünk, akik az egész nap terhét hordoztuk, és szenvedtünk a hőségtől.
13Ő pedig így felelt egyiküknek: Barátom, nem bánok
veled igazságtalanul: Nem egy dénárban egyeztél-e meg velem?
14Vedd, ami a tied, és menj el. Én pedig az utolsónak
is annyit akarok adni, mint neked.
15Hát nem szabad-e nekem azt tennem a javaimmal, amit
akarok? Vagy a te szemed azért gonosz, mert én jó vagyok?
16Így lesznek az utolsókból elsők, és az elsőkből
utolsók.”
Szeretett Testvérek!
Az előbb olvasott bibliai szakasz, amit tékozló fiak
példázataként ismerünk, azzal a mondattal zárul: „Vigadnod és örülnöd kellene”. És ez a példázat sok
vonatkozásban rokon a szőlőmunkások példázatával. A szőlőmunkások
példázatában néhány vasárnappal ezelőtt különösképpen megfogalmaztuk: gondolkozásunknak is meg kell újulnia
Isten országához. Fontos a megtérés, a helyes irányba fordulás, a
Krisztus-követés, de a Krisztus-követés útján az Isten országában nem lehet
a régi emberi módon gondolkozni. Sajnos többek életében ez látható. Oda új
gondolkozásmód szükséges. Ez a példázat is csak akkor érthető meg, ha a
Lélek által megújult módon gondolkozunk.
Aztán a példázat nagyon egyértelműen kimondja, hogy
az Isten szuverén Úr. Mi sokszor
szeretnénk olyan kis házi atyuskának tartani, aki, ha szükségünk van rá,
akkor megszólítjuk, előhívjuk, segítsél, viselj rám gondot. Az Írás
Istenről úgy beszél, mint szuverén Úrról. Ezt a példázatban így olvastuk: adni
akarok. Ugyanannyit akarok adni. Ez az én döntésem. És a múlt vasárnap
pedig a példázatban, visszagondolva arra, hogy vannak, akik már fiatalon,
kora reggel, életük hajnalán, az Úr szőlőjébe állnak be. Vannak, akik talán
életük delén lesznek Krisztus-követőkké, mások földi pályafutásuk vége
felé, valahol ott délután 3 óra, 5 óra fele, ahogy a példázatban a munkanap
is kezd elfogyni, akkor váltak Krisztus-követőkké. Nos, mindig megy ki a
gazda, mindig talál ott embereket, és megszólítja, hívja őket. Hívja azokat
is, a délután 5 óra tájban lévőket is, akik földi életük nagy részét már
leélték, kenyerük javát már megették. Nos, őket is megszólítja. Azokat,
akiket már esélytelennek tartanak. Hát, annyiszor mondtam, annyit
imádkozott érte az apja-anyja, annyiszor hívták, annyiszor, de annyiszor és
mindig lepergett róla. Mindig holnap, majd holnap, majd holnap. És már
lassan elfogy a földi idő és lehetőség. Vagyis, már-már lemondtunk róla.
Esélytelennek tartottuk az üdvösségre. Nos, az esélytelenek esélye is megszólal ebben a példázatban. De ez nem
belőlünk fakad, nem a mi missziónkból, meg nem a mi érdemeinkből, hanem
Isten jóságából. Isten igazságosságát jósága vezérli és mozgatja. Mi vagy
igazságosak próbálunk lenni, olykor embertelenségig, vagy jóságosak, és nem
vagyunk igazságosak. Mi emberek ezt a kettőt nehezen tudjuk együtt kezelni.
Az Úr tudja. És a mai vasárnapon, amikor immáron negyedszer olvastuk,
hallottuk ezt a fantasztikusan tömör, szép példázatot, akkor fogalmazzuk
meg, hogy egy ősi, de ma is létező tévedés is benne van, tudniillik a
szereplők gondolkozásmódjában. Egy ősi, de ma is létező tévedés. És ennek a
veszélye, a veszélyes következménye is megszólal ebben a példázatban. Az
akkori kegyes, istenfélő emberek – már gyermekségüktől kezdve így nevelték
őket – az akkori farizeusok, írástudók tévedése, gondolkozásbeli tévedése
az volt, hogy csak vallásos teljesítményeikben gondolkoztak. Vallásos
teljesítményorientáltság – ez tévedés. Amikor azt hisszük, hogy mi bizonyos
cselekedetekkel nagy érdemeket fogunk szerezni, akkor ő most már veregesse
meg a vállunkat, hogy mi vagyunk a legkiválóbbak. Amikor azt hisszük, hogy
mi az üdvösséget kiérdemelhetjük, akkor eltévedtünk. Mi is eltévedtünk.
Pedig az Ige, a példázat, már közel kétezer éve szól. Itt, ebben a
példázatban, bizony, éppen a régóta istenfélőket, őket kell most látnunk.
Azokat az istenfélőket, akik mégis elcsúsznak egy teljesítményorientált
gondolkozásban. És ha így gondolkozunk, ilyen alapon kirekesztővé válik az
ember. Ők is kirekesztővé váltak. Mi vagyunk a kegyesek, az istenfélők, és
van a föld népe. Vannak azok, akik nem tudnak ennyi vallásos érdemet
felsorolni. Ezek az elveszésre való emberek. Kirekesztés. Súlyos veszélye
és következménye az önelégült, kegyes, saját érdemeiben bízó
gondolkozásnak. És van egy másik veszélye, veszélyes következménye,
nevezetesen, ami itt is bekövetkezik, amit a korabeli kegyesek is
elkövettek Jézussal szemben, hogy Jézussal szemben lesznek zúgolódók. Az
Istennel szemben lesznek zúgolódók. Az Istenben bízunk. Itt valami nincs
rendben. Itt érezhetjük, hogy eltévedtek gondolkozásukban. Azonban mielőtt
mi is eltévednénk, azt is fogalmazzuk meg: ezek nem gonosz emberek! Ezek
nagyon tisztességre, becsületességre törekvő istenfélő emberek. Ezek nem
gonosz emberek; gondolkozásuk irányában tévedtek el. De ez minden kor kegyes
nemzedékét megkísérti. És az Úr ezt a téves gondokozást szeretné helyre
tenni. Velük is foglalkozik. Feléjük is van mondanivalója. Mondjuk ki
magyarul: felénk is. Mert hála Istennek sokan vagyunk, akik már évek,
évtizedek óta a Krisztus-követés útján próbálnak járni. Bennünket is
könnyen megkísért az a gondolat, hogy én már régóta itt vagyok, te még meg
sem születtél, én már akkor istenfélő ember voltam. Hát adjak hálát, hogyha
ez így van. De ne önelégülten dicsekedjek ezzel, mert akkor eltévedtem, és
zúgolódó leszek a végén, mint ahogy a példázatban erről olvastunk. Ha mi is
saját érdemeinkben, vallásos teljesítményeinkben bízunk, akkor eltévedő,
zúgolódó emberek leszünk. Miről van tehát szó? A szem pillantásának irányt
kell változtatnia. Itt ez volt a hiba: nem jó helyre figyeltek ezek az
egyébként kegyes, istenfélő emberek. A szem pillantásának irányt kell
változtatnia. Vagyis, ne azt nézzem méricskélve, hogy az a másik… „Bezzeg,
aki 5 órakor állt munkába, alig teljesített valamit, és megkapta az egész
napszámot, amit nekem ígért meg, aki reggeltől, egész földi pályafutásom
ideje alatt, a szolgálatában voltam. Micsoda igazságtalanság! Hát alig
dolgozott meg érte!” – mondja a rossz irányba tekintő és téves gondolkozású
ember. Ne erre nézzek! Fantasztikus a példázatban, és bennünket
bizony-bizony elgondolkoztató – sőt, mondjuk ki, megítélő –, hogy amikor
letelik a nap, amikor eljön a számonkérés, az ítélet ideje, akkor nem a
reggel munkába állókon kezdődik a bér kifizetése, hanem akik 5 órakor álltak
munkába (a munkaidő 6-ig tartott azon a vidéken). Ők kapták meg először.
Vagyis az összes többi, aki régebb óta ott fáradozhatott, látta: „Hű, de
sokat kap! Hát nem érdemli meg az egész napszámot! Hát csak egy órát
dolgozott itt!” Jézus nem ijed meg ettől a kifejezéstől, hogy a bér, az az egy dénár – itt az üdvösségről van szó, ami nem
érdemeink szerint, hanem kegyelemből, hit által van. És mivel ezt figyelik,
hogy a másik mit kap, mindeközben elindul a téves gondolat: én mit fogok
kapni? Hát akkor nem egy dénárt, hanem legalább kettőt, legalább hármat… “Mert
én kiválóbb vagyok”. És micsoda igazságtalanság! Csak azt kaptam meg,
amiben megegyeztünk: egy dénárt, a napszámot. Ez azt jelenti, hogy vélt
igazság helyett az Úr jóságára kellene figyelnem. A tekintet irányváltását
jelenti. És ne méricskéljem magamat a másik emberhez, és ne
teljesítményekben gondolkozzak, hanem az Úrra nézzek. Mert hogyha nem az
Úrra nézek, akkor a kiváltságomból, hogy életem nagy részét örömmel az Úr
szolgálatában élhettem, ebből teher lesz. Nyűg lesz. Ezt kellett csinálnom.
Örömteli élet helyett zúgolódás lesz. A kiváltságból, hogy a
Krisztus-követésében, az Isten akarata szerint élhettem életemet, és nem
egyszerűen csak sokat dolgoztam az ennivalóért, a ruháért, ezért a haszontalan
gyerekért… És hányszor hallom: „Tiszteletes úr, nem hálálja meg; nem volt
értelme ennyit dolgozni ezért a gyerekért”. Miért, ennyi volt az egész
életed értelme?! Akkor eltévedtél. Az élet értelme több annál, hogy egy gyermeket
nevelünk, vagy kettőt, vagy többet. És több annál, minthogy reggeltől estig
kevesebbet vagy többet dolgozunk a munkahelyen. Több annál az élet,
minthogy az öltözet meg az ennivaló. Az életnek ennél sokkal nagyobb
értelmet adott az Isten, csak valahol nem jó helyre figyeltem ezek szerint.
A kiváltságból még az istenfélő ember életében is könnyen teher lesz, ha
elkezdek méricskélni, ahelyett, hogy az Úr jóságára néznék. Hiszen ez a
méricskélés mivel járt? Mi egész nap dolgoztunk! A terhet hordoztuk.
Hőségben dolgoztunk!
Hogy mondja a tékozló fiú, az otthon maradott? Soha egyetlen egy parancsodat át nem
hágtam – én voltam a legrendesebb fiad! Én itt voltam, és dolgoztam, és még egy kecskefiat
sem adtál, hogy a barátaimmal egy vacsorát csináljak. Nem jó az irány.
Nem jó! Ő csak arra tekint, hogy az atya visszafogadta a tékozló testvért.
Aki nem testvér! Ez a te fiad
visszajött, visszafogadtad. És innen kezdve már csak zúgolódni tud.
Hogy mondja a tékozló fiú történetében az atya ajkára adva az üzenetet
Jézus? Azt mondja ott az atya a fiának: „Fiam,
te egész életedben velem voltál, mindenem a tied!” Te itt mindent
élveztél, használtál! És ez semmi? Az a nyomorult kecskegida, az a valami?
Valahol nem jó helyre figyelsz. Félelmetes, hogy azzal, hogy Jézus a
példázatban így mondja el, hogy előbb kapják meg a bért a késő délután
munkába állók, ezzel kiderül, hogy aki hosszabb ideje istenfélő ember, aki
talán már ifjúsága óta Krisztus-követő ember, az örömmel az, szív szerint
az, vagy hát “így neveltek, most már így lesz”. Mert kiderül. Mert hogyha
az elsők kapták volna meg, ami nekik jár, akkor már valószínűleg nem
figyeltek volna a többire – “Hát, azok is ott vannak a sor végén, tegyen
velük a gazda, amit akar”. De kiugratja a példázat ezen megfogalmazásával
belőlünk azt, amit más helyen így mond: „a
szív teljességéből szól a száj”. Ami bennünk van, az kijön, bármilyen
kegyes látszattal próbáltuk mi elpalástolni. Bizony, szomorú dolog, amikor
panasz, zúgolódás van istenfélő emberek ajkán. Akkor nem jó helyre
figyeltél ezek szerint. Mert az istenfélő élet, a Krisztus-követő élet, az
egy örvendező élet. „Vigadnod,
örülnöd kellene.” Miért nem örülsz? Ja, mert a saját érdemeidre várod a
nagy dicséretet? Nem jó helyre figyelsz. Vajon hányszor kísértett meg
bennünket is ez a gondolat? Nekünk az Úrra kellene nézni, a gazdánkra
kellene nézni! Ha az Úrra néznénk, akkor helyes megvilágításban látnánk a
dolgokat. Ha elkezdünk másokra nézni és méricskélni, rossz megvilágításban
látjuk, és tudjuk, hogy nem mindegy a megvilágítás. Az Úrra kell néznünk.
Az Úr által látjuk a lehetőségeinket, az Úrra nézve látjuk meg a Vele való
közösséget, és akkor öröm van. Abból öröm fakad. Öröm, hogy az ő
szolgálatában lehetek. Hogy nem telnek úgy a napjaim, hogy keresem az élet
értelmét, és már 40-50-60-70 éves vagyok, és igazán még nem találtam meg.
Bár sokat dolgoztam, csak az élet értelmét nem találom, mert menet közben
rájövök, hogy egyik-másik, amit annak gondoltam, egy sem az élet értelme.
Azok feladatok, amik teljesíthetők. Az Úrra kell néznünk, mert ha nem
nézünk az Úrra, akkor irigység lesz, akkor romlás lesz. Ha az Úrra nézünk,
akkor meg öröm lesz. Kedves testvérek, ez a példázat, hogyha megnézzük a
Szentírásban az elhelyezését, a beágyazottságát, akkor észre kell, hogy
vegyük a nagyobb összefüggést, hogy hogyan van elhelyezve. Hiszen a
szőlőmunkások példázata előtt mondja el az evangélista azt, hogy Péter
odafordul Jézushoz, és ezt kérdezte: „Mi
elhagytunk mindent, és követtünk téged, mi lesz hát a jutalmunk?” És
akkor Jézus elmondja a szőlőmunkások példázatát. Mi mindent… mi
odaszántunk, mi követtünk, mi veled voltunk – mit kapunk? És Jézus elmondja
a szőlőmunkások példázatát.
És hogyha még nagyobb összefüggésekre figyelünk,
akkor emlékezzünk a gazdag ifjú történetére. Végre jön valaki: – Mester, mi
jót cselekedjem, hogy az örök életet elnyerjem? – Hát tudod, a
parancsolatokat. – Ja, én kora ifjúságomtól fogva megtartottam. Jézus nem
vitatkozik. Nem fog vitatkozni. Egyszerűen csak annyit mond: – jó, ezek
szerint egyetlenegy bálványod sincs, merthogy a parancsolat úgy kezdődik:
én az Úr vagyok, a te Istened, ne legyenek neked idegen isteneid énelőttem;
hát, ha te mindet megtartottad, akkor nincsenek bálványaid; még a vagyonod
sem az –, akkor kövess engem. Hagyd a vagyonodat a második helyre. És
kiderül: hát hiszek én Istenben, de a vagyonban bízok. És nem tudja
követni. És a példázat, illetve a történet végén egy beszélgetés van. Ki
üdvözülhet tehát? – kérdezik a tanítványok. Mert a gazdagnak nehéz bemenni
az Isten országába? Igen, emberileg
nehéz. Esélytelennek látszik, de mégis az esélytelennek van esélye az
Úrnál. Emlékezzünk egy másik valakire, akit Zákeusnak
hívtak. Mert ha megtérő ember, bejut az Isten országába. Nos, Istennél
minden lehetséges. Miért? Azért mert Isten jön elénk. Nem azért, mert mi
nagyszerűek vagyunk, hanem mert az Isten elénk jön. Én elém is, és eléd is.
Ez az egyetlen esélyünk. A többit azt hagyjuk. Az érdemeinket hagyjuk, mert
eltévedünk. Istennél lehetséges. Még a gazdag is bemehet az Isten
országába, ha megtér. Istennél minden lehetséges, mert az Isten kijön elénk,
és az általunk esélytelennek tartott, leírt, reménytelen valaki is
megtérhet. Lehet, hogy délután 3 óra lesz, lehet, hogy 5 óra lesz, én meg
gyermekségétől kezdve próbáltam úgy nevelni, meg imádkoztam érte, amikor
fiatal volt, még amikor családot alapított is. Aztán feladtam: Uram ez
reménytelen. Sajnos a gyerekem, az unokám, a szomszédom, a munkatársam
reménytelen. Leírtam. Esélytelen. Nos, az Úrnál van esély. De nem miattam,
nem az ő jósága miatt, nem az ember jósága miatt, hanem az Isten
igazságossága jóságával együttműködik. Ezért az esélytelennek is van esélye
az üdvösségre. Sőt! Istennél minden lehetséges, még a zúgolódó kegyesek is
megtérhetnek, mert még eléjük is kimegy az Isten. Ez a fantasztikus
evangélium. Ez igazán a jó hír. Nem az, hogy igyekezzetek rendesebb emberek
lenni. Ezt a világ is tudja mondani. Kell is, hogy mondja, de ez nem
evangélium. Az evangélium az, hogy a messzire ment tékozló fiú elé kimegy
az atya. Még el se tudja mondani a bűnbánó mondatot, imádságot, amit
kigondolt a fiú, és fogadja az atya a megtérőt. De kimegy az otthon
maradott, és a zúgolódó, a látszólag nagyon rendes elé is. Mert az meg nem
akar bejönni. “Micsoda dolog, hogy megbocsátott?” “Ez a te fiad!” “Nem a
testvérem! Ez a te fiad! Ez mit keres itt?” Jézus így beszél Istenről: kijön
elénk az Isten. Személyesen, külön-külön, mindannyiunk elé jön az Isten.
Hogy messziről jövök, honnan jövök, milyen érdemeim vannak, ez egy más
történet. Elénk jön. Még ide, a zúgolódó elé is. Aki reggel beállhatott az
Úr munkájába, és most a számonkérés idején meg zúgolódik, panaszkodik, föl
van háborodva – nem írja le őt sem az atya. „Barátom…” – szólítja meg. Csodálatos, hogy ilyen az Isten. „Barátom, nem bánok veled igazságtalanul”.
Hát nem abban egyeztünk meg, hogy egy
dénár? Nem abban egyeztünk meg, hogy aki Krisztus-követő lesz, az
kegyelemből, hit által üdvözül? Megkaptad. Elé megy. Vele is beszél.
Megpróbálja meggyőzni. És az igehirdetésnek innen vettem a címet: A zúgolódókat is szeretné megnyerni az
Isten. Ez rövid lett ez a cím így, bár hosszú még így is. A zúgolódó
kegyeseket is szeretné megnyerni az Isten. Igazán ilyen hosszú címet
kellene adni. Mert ilyen Istenünk van. Kijön elénk az Isten, mert
közösségre szeretne, mert örömre szeretne segíteni. Kijön elénk az Isten,
de mellé kell tennünk valamit, amit Jézus nagyon finoman, rövid mondattal,
de nagyon keményen kimond. Kimegy, odamegy a gazdag. Barátom. Próbálja
helyes irányba fordítani a tekintetét: te nem jó helyre nézel. Az igazi
nagy ajándékot nem látod meg, mert csak ott méricskélsz nyomorultul, és
hasonlítgatod magadat és dicsérnéd magadat. Barátom, de nem akar barát
lenni. És itt jön ez a bizonyos mondat: „Vedd,
ami a tied és menj el”. Az Isten elénk jön. Ami az ő mozgástere, azt
bejárja, önmagát megalázva, szolgai formát fölvéve jön értünk Jézusban az
Isten, de nem fog belegázolni a mi lelkivilágunkba, a felelősséget és a
döntést nem fogja tőlünk elvenni. Azt nekünk kell megtenni. És ha nemet
mondunk, akkor nem tud mást tenni: Barátom, vedd, ami a tied, és menj el.
Te nem tudsz, nem akarsz idefigyelni, te nem tudsz, nem akarsz örülni.
Erőszakkal ezt nem tehetem meg. Neked kellene ezt felismerni és elfogadni.
Barátom, neked ez a közösség semmit nem ér? Neked az Atyával való kapcsolat
semmit nem ér? Hogy van a tékozló fiú történetében az otthon maradott, a
rendes, a kegyes, dolgos fiú? Azt mondja az atya, vagyis az Isten: Te
mindig velem voltál, az öcséd meg életveszélyek között tékozolta az életét
és a napjait értelmetlenül. Te mindig velem voltál, minden napon – ez
semmi? Ennek nem tudsz örülni? Ha nem, ha a közösség szeretete nem kell,
akkor vedd, ami a tied és menj el. Ez is benne van a példázatban, de ez már
a te felelősséged. Az Istennek lehet nemet is mondani, csak nem érdemes.
Nem érdemes nemet mondani az ő ajándékára.
Fogalmazzuk meg tehát végül a megtapasztalt isteni
jóság következményeit. Ki kell mondanunk, és akkor talán mindannyiunk
számára igazán érthető lesz, ez a nagyon- nagyon bonyolult, de nagyon
egyszerű példázat. Bonyolult, ha csak emberi, evilági teljesítményorientált
módon közelítünk hozzá. És nagyon
egyszerű, ha kegyelemből élt emberként, ha megújult gondolkozásmóddal
szemléljük. Tehát a megtapasztalt isteni jóság – mi ez a megtapasztalt
isteni jóság? Az, hogy a sokat dolgozók szintén többet kaptak, mint ami meg
volt ígérve, mint amiben megegyeztek. Nem csak az öt órakor, az élete vége
felé megtérő kap bocsánatot, üdvösséget. Sokkal többet, a példázat
kifejezései szerint: egész napi bért. Azt nem érdemelte meg, de az üdvösség
az nem érdem kérdése, hanem kegyelem kérdése. Tehát többet kapott. Ezért
háborodik fel az érdem szerint gondolkozó, hogy akkor nekem sokkal több
fizetség kellene. Viszont, a sokat dolgozó is sokkal többet kapott. Hiszen
egész nap biztonságban, egész nap értelmes szolgálatban, egész nap az
Atyával való szeretetközösségben élt. Az egész élete értelmes, tartalmas
élet lett. Ez a ráadás. „Érzem, hogy az örök élet már e földön az enyém
lett” – mondja
az egyik ének. Nem csak majd, hanem már most. Az élet küzdelmes marad, az
élet bonyolult, nehéz marad, de egészen más dolog így élni, mint csak a
saját érdemeinkben bizakodni. Ebben a példázatban Jézus arról beszél, hogy
akar az Isten ajándékozni. Fogadd már el ember! Mindenkinek a megfelelő
módon, de ajándékozni. Az ajándék az nem érdem. Többet akar adni. És akik
régóta hívő emberek vagyunk, mi is többet kaptunk, hiszen az egész
életünket ebben a biztonságban élhettük. Az egész napi biztonság, ez az
értelmes élet, a küldetés, az Úr szolgálata a szőlőben, ahogy a példázat mondja,
hát ez az öröm forrása. Vigadnod, örülnöd kellene, hát egész életedben itt
voltál velem! Biztonságban, védelemben. Vigadnod, örülnöd kellene, hiszen
egy csodálatos gazdát szolgálhatunk. Ez a világ mindig ránk akar telepedni,
és rabszolgáivá akar tenni, de lehet az Urat
szolgálni, és akkor valóban örül, vigad az ember.
Kedves Testvérek, oly sokszor imádkozunk megtérésért helyesen.
Oly sokszor szeretnénk, hogy emberek jöjjenek az Istenhez. De miért
jöjjenek, hogyha mi zúgolódó kegyesek vagyunk.
Mi csak panaszkodni tudunk, mi csak méricskéljük
magunkat, hogy ez ilyen, az olyan… én vagyok valaki, és még azt sem ismerik
el. Hát a keresztyén ember, az egy örvendező ember! Mi zúgolódó,
panaszkodó, méricskélő közösséghez nem szeretnénk tartozni. Úgyhogy sokaknak
igaza van, akik ilyen közösséghez nem vágyódnak. Milyen Istenük lehet nekik,
ha ők ilyenek?! Na de a mi Istenünk olyan csodálatos Atya, hogy ott örülni
lehet, vigadni lehet. Kedves Testvérek, Isten jóságát lássuk meg! Ez a
helyes irány. Isten jóságát lássuk meg, és ez megelégedetté tesz. Isten
jóságát lássuk meg, és örömmel tölt el. Isten jóságát lássuk meg, mert ez
bátorítást ad. Isten jóságát lássuk meg, és ez szárnyakat ad. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|