|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Az ÚR előtt való öröm erőt
ad”
Lekció: Apostolok
cselekedetei 17. fejezet 22-31.
22Pál ekkor kiállt az Areopágosz közepére, és így
szólt: „Athéni férfiak, minden tekintetben nagyon vallásos embereknek
látlak titeket,
23mert amikor bejártam és megtekintettem
szentélyeiteket, találtam olyan oltárt is, amelyre ez volt felírva: AZ
ISMERETLEN ISTENNEK. Akit tehát ti ismeretlenül tiszteltek, én azt hirdetem
nektek.
24Az Isten, aki teremtette a világot és mindazt, ami
benne van, aki mennynek és földnek Ura, nem lakik emberkéz alkotta
templomokban,
25nem szorul emberi kéz szolgálatára, mintha hiányt
szenvedne valamiből; hiszen ő ad mindenkinek életet, leheletet és mindent.
26Az egész emberi nemzetséget is egy vérből teremtette,
hogy lakjon a föld egész felszínén; meghatározta elrendelt idejüket és lakóhelyük
határait,
27hogy keressék az Istent, hátha kitapinthatják és
megtalálhatják, hiszen nincs is messzire egyikünktől sem;
28mert őbenne élünk, mozgunk és vagyunk. Ahogy a ti
költőitek közül is mondták némelyek: Bizony, az ő nemzetsége vagyunk.
29Mivel tehát az Isten nemzetsége vagyunk, nem szabad
azt hinnünk, hogy aranyhoz vagy ezüsthöz vagy kőhöz, művészi alkotáshoz
vagy emberi elképzeléshez hasonló az istenség.
30A tudatlanság időszakait ugyan elnézte Isten, de most
azt hirdeti az embereknek, hogy mindenki mindenütt térjen meg.
31Azért rendelt egy napot, amelyen igazságos ítéletet
mond majd az egész földkerekség fölött egy férfi által, akit erre
kiválasztott, akiről bizonyságot adott mindenki előtt azáltal, hogy
feltámasztotta a halálból.”
Textus: Nehémiás 8.
fejezet 1-12.
1Akkor az egész nép egy emberként összegyűlt a
Vizi-kapu előtt levő téren, és azt mondták az írástudó Ezsdrásnak, hogy
hozza elő Mózes törvénykönyvét, amelyet az ÚR adott Izráelnek.
2A hetedik hónap első napján tehát odavitte Ezsdrás
pap a törvényt a gyülekezet elé, amely olyan férfiakból és nőkből állt,
akik mindnyájan meg tudták érteni a hallottakat.
3Fölolvasta azt a Vizi-kapu előtt levő téren
virradattól délig, azok előtt a férfiak és nők előtt, akik meg tudták azt
érteni. Az egész nép figyelem mel hallgatta a törvénykönyvet.
4Az írástudó Ezsdrás erre a célra készült szószéken
állt, mellette pedig jobb felől Mattitjá, Sema, Anájá, Úrijjá, Hilkijjá és
Maaszéjá, bal felől pedig Pedájá, Misáél, Malkijjá, Hásum, Hasbaddáná,
Zekarjá és Mesullám állt.
5Ezsdrás az egész nép szeme láttára nyitotta föl a
könyvet, mert az egész népnél magasabban volt. Amikor fölnyitotta, fölállt
az egész nép.
6És amikor Ezsdrás áldotta az URat, a nagy Istent, az
egész nép fölemelt kezekkel mondta rá: Ámen! Ámen! Azután meghajoltak, és
arccal a földre borultak az ÚR előtt.
7Jésúa, Báni, Sérébjá, Jámín, Akkúb, Sabbetaj,
Hódijjá, Maaszéjá, Kelítá, Azarjá, Józábád, Hánán, Pelájá és a léviták
magyarázták a népnek a törvényt, miközben a nép a helyén állt.
8Szakaszokra osztva olvasták a könyvet, Isten
törvényét, és úgy magyarázták, hogy a nép megértette az olvasottakat.
9Akkor Nehémiás királyi helytartó és az írástudó
Ezsdrás pap meg a léviták, akik magyaráztak a népnek, így szóltak az egész
néphez: Az ÚRnak, a ti Isteneteknek szent napja ez. Ne gyászoljatok, és ne
sírjatok! Ugyanis az egész nép sírt, amikor hallgatta a törvény szavait.
10Majd ezt mondták nekik: Menjetek, egyetek jó
falatokat, igyatok édes italokat, és juttassatok belőle azoknak is, akiknek
nincs, mert a mi Urunknak szent napja ez. Ne bánkódjatok, mert az ÚR előtt
való öröm erőt ad nektek!
11A léviták így csitítgatták az egész népet: Csillapodjatok,
mert szent ez a nap, és ne bánkódjatok!
12Ekkor elment az egész nép, hogy egyenek, igyanak és
másoknak is juttassanak belőle, és nagy örömünnepet tartsanak, mert
megértették mindazt, amire oktatták őket.
Kedves Testvérek!
Erkölcsi, gazdasági, nemzeti válság, mélység mindaz, ami
az események mögött van. És mielőtt valaki félreértené az erkölcsi,
gazdasági, nemzeti mélységet és válságot, közel két és félezer évvel
ezelőtt vagyunk. Viszont igaz, hogy a mi emberi bűneink miatt, azóta már
többször volt hasonló időszak, amit így lehet jellemezni, hogy erkölcsi,
gazdasági, nemzeti válság. Mi is vezetett ide? Korábban, nemzedékeken át az
Isten iránti engedetlenség, a bálványozás, a szociális igazságtalanságok
égbekiáltók voltak, és bekövetkezik a fogság, mert csak nem akart megtérni
a nép, hiába jöttek a próféták, és hívták Istenhez megtérésre őket. Jött a
babiloni fogság a maga hét évtizedével, és most, amikor a fogságból
visszatérhettek, és az otthon maradottak, akiket nem hurcoltak fogságba
találkoznak, akkor még mindig lelki és fizikai romok vannak. Hiszen az
otthon maradott nép sem tudott mindent helyreállítani az évek, évtizedek
folyamán. Romokban áll Jeruzsálem fala, romokban állt a templom, amit a
hódítók kifosztottak, és bizony romokban áll lelkileg is a nép. Akik otthon
maradottak azért, akiket elhurcoltak Babiloniába, és most visszajöhettek
sok évtized után, ők pedig azért voltak lelkileg mélyen. Egy ilyen
helyzetben mi szokott történni? Hát panaszkodunk, meg reménytelenek
vagyunk. Ez a leggyakoribb reakciónk, nemcsak nekik, de itt is: a
panaszkodás, a reménytelenség; ilyen nemzetközi konstellációban Egyiptom és
Babilónia között egy ilyen pici nép, ilyen történelmi helyzetben, ilyen
anyagilag-lelkileg kifosztott, megtépázott állapotban van – nem lehet itt
semmit sem csinálni, hát törődjünk bele –, magunkban motyogunk, kesergünk. Legtöbbször
ez van.
A fölolvasott bibliai szakaszunk, Nehémiás könyve 8.
fejezetéből, először is arról beszél, hogy rádöbbent ez a nép, az otthon
maradottak is, de legfőképpen a hazaérkezők, akiknek nagy része
gyakorlatilag a fogságban született, rádöbbentek arra, hogy ahhoz, hogy
tovább tudjanak lépni, ahhoz egység kell. Ez másként nem fog működni.
Egység kell. Ezt az egységet szolgálhatták, de csak hiányosan, a régi
listák a különböző családokról: megkeresni az ősöket, hiszen itt egy nagy
törés volt ez a hét évtized, a babiloni fogság. A családfák, hogy igen, mi
is Ábrahám utódai vagyunk, bár nagy részük idegenben született – bizony
haszna van ennek, amikor elkezdi valaki keresni, legalábbis biológiai
értelemben az őseit. Hova is tartoznánk? Legalábbis leszármazás
szempontjából. De nyilvánvaló, hogy ez, önmagában az egységhez kevés. Itt,
Nehémiás könyvében, az előző fejezetben a hazatértek névsorát olvashatjuk.
Különböző listákat írtak, összeírták magukat, számba vették magukat, hányan
vagyunk, kik vagyunk… Ez is fontos. De önmagában még mindig nem egység. Egy
bizonyos látszategységre segíthet az ilyen fajta számontartás, az ilyen
fajta lista. Azonban, ha nincs mögötte lelki egység, ha nincs mögötte,
nincs benne kohéziós erő, akkor ez önmagában kevés. Ez a számontartás, a
névsorok, a családfák, hogy kik vagyunk, hányan vagyunk, mennyien vagyunk,
ennek a megismerése önmagában kevés lesz. De ahhoz, hogy egyfajta kohéziós
erő megszülessen, ahhoz nem elég az, hogy hála Isten hazajöhettünk a
fogságból. Ennél még több kell, mert ez egy ideig teremt csak közös
nevezőt. Mint ahogy annak idején nálunk is: csak egyszer vigyen haza az
Isten, ott fogok ülni mindig a templomban. Hát egy tizede ezt megtartotta.
A többiek egy-két év alatt úgy elfejtették! Tehát ez is csak átmeneti
egységet jelenthet. Szükséges lenne egy olyan összetartó erő, amely
biztosabb alap. Ehhez pedig szükséges az önvizsgálat, a bűnbánat, a
bűnbánat alapján megszülető odaszánás. Nem csak az, hogy „Ja, én is Ábrahám
leszármazottja vagyok! Én is! Én is!” Fizikailag, biológiailag és lelkileg
a bűnbánat által születhet meg az odaszánás. Itt, a hazatérők életéből, meg
az otthon maradottak, akik ott vészelték át az idegen elnyomást, az ő
életükből nagyon sok minden hiányzott. Szükséghelyzet van! Vészhelyzet van!
Még mindig nagyrészt romokban az ország, a földek jelentős része, mert
deportálások voltak, gazda nélkül maradva, megműveletlenül ott vannak –
valahol arról olvasunk, hogy Jeruzsálem falain a rókák ki-be járnak –,
ilyen állapotok vannak. Nos, nagyon sok minden hiányzott, szerény volt,
alacsony volt az életszínvonal, és egy új jelenségre figyelhetünk föl.
Annak ellenére, hogy fizikai értelemben szükséghelyzet van, annak ellenére
egy egészen érdekes mozzanatot kell észrevennünk. Ez az új jelenség pedig
az, amivel kezdődött a szakasz: „Akkor
az egész nép egy emberként összegyűlt a Vizi-kapu előtt levő téren, és azt
mondták az írástudó Ezsdrásnak, hogy hozza elő Mózes törvénykönyvét…” Mi
ebben az új? Az új az az, hogy nem parancsszóra gyűlnek össze. Nem valamelyik
karizmatikus vezető szavára: „na jó, hát akkor sokat dolgoztunk a romok
eltakarításán, az újjáépítésen, ideje volna már egy kicsit szusszanni, egy
kis lelki táplálékot is magunkhoz venni; már annyiszor hívtak bennünket, na
akkor álljunk meg egy kicsit, és egy évben egyszer elmegyünk a templomba –
ahogy azt ma mondanánk –, hanem, az emberekben támad a lelki igény. Nem
felszólításra, nem egy vezéregyéniség szavára. Rajtuk keresztül is sok
áldást adott az Isten, és van, tudunk a Szentírásból is sok ilyen
történetet. Egyre emlékezzünk: a pusztai vándorlás után, a honfoglalás
környékén jár a nép, és akkor Józsué összehívja a népet, úgymond az országgyűlést,
de inkább így mondjuk népgyűlést tart. És akkor egy beszédet intéz
hozzájuk: emlékezzetek vissza, hogy az Isten hogy vezetett idáig bennünket…
És akkor azt mondja itt Józsué, hogy döntsétek el, válasszátok ki, hogy
kinek akartok szolgálni – „De én és
az én házam népe az URat szolgáljuk!” Itt egy karizmatikus vezető
próbálja megmozdítani a népet, egy lelki egységet próbál munkálni. Viszont
a most olvasott szakaszunkban, Nehémiás könyvében, nem ezzel találkozunk.
Hanem azzal találkozunk, hogy az emberek sokaságában támad igény, és időt
szánnak rá. Pedig lehetett volna mondani, hogy mit akartok ti itt lelkizni,
meg bibliázni… hát még itt is romok vannak, még ott is romok vannak,
építeni, építeni, építeni akarunk. De föltámad az igény, kezdenek rádöbbenni
az emberek, hogy nem lehet a végtelenségig önmagunkat kizsigerelni.
Szükségünk van az Igére. Nos, ez az, az úgymond új jelenség, hogy most maga
a nép sereglik össze. Így olvastuk: „egy
emberként”. Jönnek, mert vágyakoznak. Ők kérik az Ige olvasását. Nem a
papok noszogatják őket, hogy gyertek már; hanem ők maguk jönnek. Jönnek,
kérik, kérik a magyarázatot is. Aztán, ez az éhség annyira nagy, ez a lelki
szükséghelyzet annyira nagy és erős, hogy itt azt olvastuk, hogy reggeltől
délig folyamatosan olvassák szakaszonként és magyarázzák Mózes könyvét. Itt
Mózes ötödik könyvéről van szó közelebbről. A nép reggeltől délig issza a
lelki táplálékot – legalább ilyen hőségben, mint mi. Vagy még melegebb az
idő. Reggeltől délig.
A másik: állva! Egészen elképesztő! Ennyire nagy a
lelki éhség, és ennyire nagy annak a fölismerése, hogy ezen az alapon,
lelki alapon jöhet egység létre. Mi összeírogathatjuk magunkat, de ez nem
biztos, hogy azt jelenti, hogy mindenki egy irányba mozdul. Csak benne lesz
a listában. A mi gyülekezeti névsorunkban is sok név van, de nem annyi
ember mozdul együtt. Hallgatják az Igét, és kimondhatjuk: most kezd
gyülekezet formálódni. Addig is ugyan az Isten szövetséges népének tagjai
voltak, akár az otthon maradottak, akár a fogságból hazatérők, de lelkileg
most kezd gyülekezetté formálódni ez a nép.
Azt csak úgy érdekességként nézzük meg, hol játszódik
le ez a jelenet. Nem a jeruzsálemi templom udvarán. Pedig jó nagy udvarai
voltak. Nem a szent helyen. A Vizi-kapunál, a város egyik terén. Ez is egy
érdekes, és jelzi, hogy itt az emberek részéről jött az igény. Olyannyira,
hogy alkalmi szószéket kellett ácsolni, hogy hallható legyen, aki olvassa
majd az Igét. Ezért mondhatjuk, hogy gyülekezet kezd formálódni. Nem csak
tömeg van együtt.
Nézzük akkor ezt a lelki folyamatot, ennek az
elemeit. Az első tehát az, hogy itt semmi kényszer nincs. Itt nem politikai
vezetők, nem vallási vezetők mozgatják, nógatják az embereket, gyűjtik
össze őket. Itt maguk az emberek gyülekeznek össze. Itt van egy belső
vágyakozás, egy belső éhség, pedig millió más dolguk lett volna. Csak
rájöttek, hogy ez a millió más nem fog megoldódni, hogyha nincs lelki
egység, ha nincs belső lelki táplálkozás. Ez tehát az első, hogy önként
összegyülekeztek. Ők önmaguk jönnek.
A másik, ahogy hallgatják az Igét, Mózes ötödik
könyvét, úgy megdöbbenti őket, amit hallottak. Hiszen az otthon maradottak
is – a templom ugye romokban van, tehát a templomi kultusz szünetelt a
fogság ideje alatt –, az otthon maradottak számára is a vallásos neveltetés
eléggé hiányos volt; hiszen a nép úgymond szellemi elitjét elvitték,
deportálták Babilóniába. De a Babiloniak részéről is, akik ott születtek,
szintén azt mondhatjuk, hogy nagyon hiányos volt a bibliaismeretük, a
vallási neveltetésük. Másrészről pedig, amikor szembesülnek azzal, hogy mi
van az Isten Igéjében, akkor ledöbbennek. Hát ehhez képest mi, hogy élünk!
Mennyire engedetlenek vagyunk! Mennyi megbánni valónk volna az Isten előtt!
És bekövetkezik egy őszinte bűnbánat. Olyannyira, hogy sírnak. Annyira
sírnak, hogy Ezsdrás és a lévita társak, ők kezdik vigasztalni a bűnei
miatt bánkódó népet. Vajon mikor sírt a magyar nép? Mikor sírt a református
egyház együtt ennyire? Pedig néha volna miért sírnunk. Hát, tartunk mi
bűnbánatot úgy módjával, visszafogottan és ünnepélyesen. De belső
megrázkódtatás, vajon mikor és hogyan történt? Mert a rendszerváltás
tájékán elmaradt. Pedig lett volna miért. Mert az Úr Isten megrázta
Közép-Európát.
A lelki folyamatban tehát eljutnak az Igét hallgatva
egy őszinte önvizsgálatra, és bűnbánat lesz. Szó szerint bűn-bánat. Könnyek
hullanak. És Nehémiás, Ezsdrás, a léviták vigasztalnak. Vigasztalnak, mert
az Isten kegyelmes Isten. Ha őszinte a bűnbánat, akkor van bűnbocsánat. És
ahol bűnbocsánat van, ott felszabadult szív lehet. Ott örvendezni lehet.
Eljött az örvendezés ideje. Vagyis, fogalmazzuk meg, a bűnbánat nem a végső
cél, hanem szükséges út a közös örvendezéshez. Hogy felszabadult szívvel,
örvendező szívvel tudjunk továbblépni. Letettük, ami terhelt bennünket, az
engedetlenségeinket, és felszabadultunk az Isten akaratának cselekvésére.
Bizony, gyakran elfelejtjük ezt az úrvacsorával kapcsolatosan is. Gyakran a
bűnbánat még a kegyelem meghirdetése után is rányomja a bélyegét az
életünkre, vagy legalábbis a külső formáját nézve. Pedig, ha őszinte volt a
bűnbánatunk, az Isten részéről őszinte megbocsátást kapunk, ott felszabadult
szívnek kell lenni, ott örvendezni kell. Nem azért, mert kell, hanem mert
végre tudok örvendezni.
Vagy pedig emlékezzünk: a múlt vasárnap a tékozló fiú
történetéből a második részt hallottuk. Nevezetesen az otthon maradott
fiút, aki rendes volt, tisztességes volt… ő dolgozik, ő a kegyes, istenfélő
ember: „Ez a te fiad hazajött, visszafogadtad, hízott tulkot vágattok,
örvendeztek, vigadtok, nekem meg egy kecskefiat sem adtál, hogy elmenjek és
a barátokkal egy vacsorát csináljak?!” Mit mond az atya, vagyis Isten? A
hazatérő, a megtérő fiú kapcsán azt mondja a szolgáknak: elő a hízott
tulkot! Vacsora! Örvendezzünk, vigadjunk, mert elveszett, de megtaláltatott!
De visszajött! És ugyanezt mondja az otthon maradottnak, a fizikailag
otthon maradottnak, de lelkileg ugyanúgy lázadónak. Gyere! Kimegy elé az
atya! Örülnöd kellene, hogy a testvéred megtért! Hogy megvan! Vigadnod,
örülnöd kellene! Nos, mit mondanak itt Ezsdrás és társai a népnek? Azt
mondják: „Menjetek, egyetek jó
falatokat, igyatok édes italokat, és juttassatok belőle azoknak is, akiknek
nincs, mert az Urunknak szent napja ez!”
A könnyhullatásnak megvan az ideje, a bűnbánatnak,
bűnvallásnak megvan az ideje, megvan az ideje a kegyelemnek és a
feloldozott ember örömének. A bocsánatot nyert ember örömének. Éljétek meg
ezt egy nagy asztalközösségben! Menjetek, egyetek és igyatok, örüljetek!
Ugyanaz, amit Jézus a tékozló fiú példázatában mond el: „Elő a hízott tulkot, és örvendezzünk,
hogy megtért, hogy visszajött, hogy megtaláltatott!” Igen, ez az a
bizonyos lelki folyamat, egy belső vágyódás, jön, keres, kutat, akarja
hallani az Isten Igéjét, ez az Ige megrázza, megdöbbenti, elgondolkoztatja,
bűnbánatra indítja, bűnvallásra indítja, ahol pedig őszinte bűnbánat van,
ott őszinte megbocsátás van Isten részéről, és akkor megnyíltak az öröm
csatornái. Örvendezzünk!
Számomra ebből a fejezetből, ebből a szakaszból, ez
volt a kedves mondat: „…az Úr előtt
való öröm erőt ad nektek!” Az Úr előtt való öröm erőt ad nektek! Hát,
ha valahol, valamikor, akkor ott nekik nagy szükségük volt az erőre.
Fizikai romok… az otthon maradottak sem tudtak mit kezdeni az országgal,
hiszen nagyon kevesen maradtak; a hazatérők is nagyrészt még romokat
találtak: házaik, a templom, a városfal; lelkileg is megtépázottan,
elbizonytalanodva. Mindenféle értelemben szükséghelyzet van, de
rádöbbentek, hogy az az egy szükséges dolog: az Isten Igéje, az általa való
lelki megújulás nélkül nem megy. Csinálhatjuk a listát… Kell, minden emberi
egyéb módszert be kell vetni, de kevés lesz. Mert az egy idő múlva
kényszerré válik az embereknek. Ha belülről szív szerint nem tudnak
valamivel azonosulni, azt nem lehet sokáig az emberekkel csináltatni. De el
lehet jutni oda, hogy ha az Isten előtt bűnbánatot tartunk, bocsánatot
nyert bűnösként örvendezünk, és akkor egy bizonyos belső lelki egység jön
létre.
Kedves testvérek, egy kifejezés, egy szlogen, az
elmúlt hetekben többször elhangzott, és ehhez szeretnék kapcsolódni: Hálaadás
20 esztendőért.
Ez volt az a bizonyos mondat. De ahogy akkor is nagyobb összefüggésbe
próbáltuk beleállítani, mert csak így van értelme, nos, most is ilyen
értelemben használom. Kicsit 50-60-70 évre is visszatekinthetünk, hogy
lássuk a folyamatokat, önmagunkat, és az Isten munkáját. És hogyha így
visszagondolunk, immár akkor a közelmúlt 50-60 évére is, akkor egyik
oldalról láthatjuk a diktatúra sajátos viselkedését, ahol, „aki nem lép
egyszerre…” De más jelszavakat is idézhetnénk, szándékosan nem olyanokat
mondtam, ahol kényszer látszategységek voltak, olyan május elsejei parádék
voltak, olyan egyszerre lépett mindenki, mert odaparancsolták. És most azt
is lehetne, csak akkor se csinálta mindenki szív szerint. Nos, volt egy
korszak. Annak az egyházellenes légköre rajtunk egyfajta ítélet is volt.
Vajon mit tanultunk belőle? Ennek a korszaknak egyfajta gyümölcse, ennek a
fogságnak egyfajta gyümölcse lett, hogy az ország, a nemzetünk nagy része
nem kapott, alig kapott hitbeli nevelést – akik Babilóniában születettek
egy pogány környezetben. A mai magyar társadalom nagy része Babilóniában
született ember. Akik, egy bizonyos ideológia által kényszeresen
létrehozott világban születtünk és nevelkedtünk. De ezzel párhuzamosan
egyre inkább lehetett látni, hogy lelki éhség van az emberekben. Egyre több
emberben. És kezdenek keresni. Nem biztos, hogy az egyháznál, nem biztos,
hogy a Bibliában, de keresnek. Mert éhesek. Mert lelkileg éhesek. Egyre
többen érzik, hogy lehet külső egyéb eszközökkel is, meg kell is. A
politika a megfelelő, normális eszközeivel próbál egységet munkálni, de ha
nincs belső egység, akkor ez nem sokáig fog fönnállni. És itt ez az új
jelenség. Itt nem is egy karizmatikus egyházi vezető, hanem maga a nép jön.
Hallani akarjuk az Isten Igéjét! Próbáljuk-e helyreállítani azt, ami
tönkrement? De szükségünk van lelki vezetésre! Lelkiekben erőre! Szükségünk
van, hogy az Istent jobban, helyesebben megismerjük.
Ma is, a rendszerváltás óta is lehet látni, hogy
sokakban van ilyen éhség. Vajon mennyien és hogyan jutnak el az Isten
Igéjének meghallásáig? Sokakban van vágy, közösséget szeretnének a
kényszeres formális közösségek megbukása után, meg egy szétesett
társadalomban éhesek az emberek őszinte közösségre. Nem bűntelen, mert
olyan nincs! De egy őszinte, szívből jövő, őszinte közösség lehet! És kell,
hogy legyen! Hogy fogalmazták meg az atyák a kátéban? Hogy van az egyházról
szóló rész? „Hiszem, hogy Isten az ő Igéje és Szentlelke által
a világ kezdetétől fogva annak végéig, magának egy kiválasztott
gyülekezetet gyűjt egybe.” Nem külső parancsszóval, nem állami erőszakkal, nem
a kényszer eszközeivel – azzal csak ideig-óráig lehet látszatokat
létrehozni –, hanem Igéje és Szentlelke által gyülekezetet formál. Itt egy
gyülekezet születésének vagyunk a tanúi. Mert a hazatérésnek megvoltak a
politikai eszközei, az akkori hatalmasok beláttak bizonyos dolgokat, és hazaengedték
a fogságból a népet. De ez még nem hozza automatikusan a lelki megújulást.
Mint ahogy téves volt sokaknak az az elképzelése, hogy ha egyszer
rendszerváltás lesz, akkor lelki megújulás is lesz. Nincs automatikusan! És
legfőképpen nem az egyházban! Vagy az igei szemlélet által, vagy csak
emberi erőlködés átmeneti eredménye születhet meg. A kényszeres, formális
egységek után, az önkéntes, az Ige, a Lélek által való önkéntes egység az,
amire kell születni, és amire ma is szükségünk van. És amikor egy úgymond húsz
esztendő, két évtized egy történelmi változáshoz számítva, amikor egy picit
úgy megálltunk –, még a táborban is lesz egy ilyen mozzanat majd, amikor
megállunk egy kicsit –, akkor azt is látnunk kell, hogy vajon a gyülekezetben
mennyire munkáltuk ezt. Mennyire próbáltuk ennek a csatornáit kialakítani,
hogy egy belső lelki megújulás legyen egyénileg és közösségileg. Vagy mi is
csak a régi listánkhoz akarunk visszanyúlni, és csak azokkal akarunk
operálni? Az Ige és a Lélek meg kimarad belőle? Ennek a kísértése megvan,
hogy azt gondoljuk, hogy csak annyival megoldható minden. Nem oldható meg,
de szükséges! Az is. Amikor tehát egy picit megállunk, mert vannak olyan
pillanatok, amikor meg kell állni, hogy elemezzük a megtett utat, hogy
önvizsgálatot tartsunk és észrevegyük a megnyílt kapukat, és hálaadással
legyünk, hogy vannak megnyílt kapuk. Hogy romokban heverünk ugyan, de lehet
építeni. Amikor így tehát megállunk egy kicsit, akkor bátorítson bennünket
is e mostani szakasz kulcsmondata: „Az
Úr előtt való öröm erőt ad”. Szolgáljunk a kegyelem és a hálaadás
öröméből, hogy legyen nagyobb lelki megújulás, és nagyobb lelki egység az
Isten népében, és ez kihasson az egész nemzetünkre. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|