|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A látható és láthatatlan
határán
Lekció: Kolossé 1,
12-20.
12Adjatok hálát az Atyának, aki alkalmassá tett titeket
arra, hogy a szentek örökségében, a világosságban részesüljetek.
13Ő szabadított meg minket a sötétség hatalmából, és ő
vitt át minket szeretett Fiának országába, 14akiben van
megváltásunk és bűneink bocsánata.
15Ő a láthatatlan Isten képe, az elsőszülött minden
teremtmény közül.
16Mert benne teremtetett minden a mennyen és a földön,
a láthatók és a láthatatlanok, akár trónusok, akár uralmak, akár
fejedelemségek, akár hatalmasságok: minden általa és reá nézve teremtetett.
17Ő előbb volt mindennél, és minden őbenne áll fenn.
18Ő a feje a testnek, az egyháznak is, ő a kezdet, az
elsőszülött a halottak közül, hogy minden tekintetben ő legyen az első.
19Mert tetszett az egész Teljességnek, hogy benne
lakjék, 20és hogy általa békéltessen meg önmagával mindent, a
földön és a mennyben, úgy, hogy békességet szerzett a keresztfán kiontott
vére által.
Textus: 2Korinthus 4, 7-10.
és 16-18.
7Ez a kincsünk pedig cserépedényekben van, hogy
ezt a rendkívüli erőt Istennek tulajdonítsuk, és ne magunknak:
8Mindenütt szorongatnak minket, de nem
szorítanak be, kétségeskedünk, de nem esünk kétségbe;
9üldözöttek vagyunk, de nem elhagyottak,
letipornak, de el nem veszünk;
10Jézus halálát mindenkor testünkben hordozzuk,
hogy Jézus élete is láthatóvá legyen testünkben.
…
16Ezért tehát nem csüggedünk. Sőt ha a külső
emberünk megromlik is, a belső emberünk mégis megújul napról napra.
17Mert a mi pillanatnyi könnyű szenvedésünk
minden mértéket meghaladó nagy, örök dicsőséget szerez nekünk,
18mivel nem a láthatókra nézünk, hanem a
láthatatlanokra, mert a láthatók ideig valók, a láthatatlanok pedig
örökkévalók.
„Hiszek
az egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek, minden
láthatónak és láthatatlannak teremtőjében.”
Kedves Testvérek!
Így kezdődik a
Nícea-Konstantinápolyi hitvallás. Ezt a hitvallást ugyan nem használjuk a
református liturgiában, de mint ökumenikus keresztyén hitvallási irat,
teljes egyetértéssel fogadjuk el tételeit.
Azért idéztem most ennek a
hitvallásnak az első tételét, mert az általunk használt Apostoli
Hitvalláshoz képest egy kicsit részletesebben belemegy, hogy mit is
teremtett a mindenható Atya, milyen is az a teljes valóság, amit mi
teremtett világnak nevezünk. Itt azt olvassuk, hogy minden láthatónak és
láthatatlannak teremtője, akárcsak a Kolossé levélből felolvasott
szakaszban is: „benne (ti.
Krisztusban) teremtetett minden… a láthatók és a láthatatlanok.” Látható és láthatatlan
világról van tehát szó, fizikai és metafizikai valóságról. Nem platonizmus
ez, hanem egy differenciált világlátás, amely elfogadja azon dolgok
létezését is, amelyek nem láthatóak.
Látható és láthatatlan. Ezt a
fogalompárt említi meg textusunk is több irányból megközelítve, és
lényegében azt a kérdést járja körül, hogy hogyan viselkedjen az egyház
ill. keresztyén ember a látható és a láthatatlan világ határán? Mert
kétségtelenül e kettő határán él az egyház, e kettő határán értelmezhető a
keresztyén hit.
Pál apostol személyes
példájából és hitbizonyosságából indul ki, és levelében három kísértéstől
akarja megóvni a gyülekezetét, a keresztyén egyházat és végső soron a
keresztyén embert.
1. Legelőször a látványosság kísértése merül fel.
Pál ebben a nagyon szenvedélyes hangú levélben apostolságát védi. Az derül
ki a levélből, hogy több ponton megtámadják Korinthusban, kétségbe vonva
isteni küldetését és üzenetét. Az egyik támadási pont, és kritika az
apostollal szemben éppen az, hogy Pál fellépése, kiállása nem valami
látványos. Idejön egy ember, és hatalomról, Isteni erőről prédikál, holott
megjelenése nem éppen hatalomról árulkodik. Pál üldözött, gyenge, meghurcolt,
ami nem túl jó reklám.
A levélben tehát küldetése és
üzenete mellett érvel, amikor ezt mondja az apostol: „kincsünk pedig
cserépedényekben van, hogy ezt a rendkívüli erőt Istennek tulajdonítsuk, és
ne magunknak”
Pál tehát a látványról a tartalomra irányítja a
figyelmet. Szerinte a keresztyén küldetésünk nem látványos, hanem tartalmas
kell, hogy legyen. Ahogyan az egyháznak is nem látványában, hanem a
tartalmában van a lényege.
Megvan a kísértés, hogy
elvesszünk a külsőségekben. Legyen az egyéni hitgyakorlat, vagy egyházi
élet. Mert megkísért bennünket olykor-olykor a farizeusi látványkegyesség:
kegyes frázisok, nagy adományok, szorgalmas templomba járás, és még
sorolhatnánk azokat a látványelemeket, amihez nem mindig társul tartalom.
És van, hogy az egyház is
látványos akar lenni. Történelmi ismereteinkből is tudhatjuk, láthatjuk,
hogy pl. a középkori egyház micsoda külsőségek mellett akart igaz egyház
lenni. Gondoljunk a pompás katedrálisokra, fényűző egyházi szertartásokra,
ahol sajnos ezek megléte mellett elveszett a tartalom. Éppen a reformáció
hívja majd fel erre a figyelmet, és hozza meg azt a váltást, hogy az
egyház, a hívő ember a látvány helyett újra a tartalommal kezdett
foglalkozni.
Az Ige a tartalomra irányítja
a figyelmet. Van-e kincs a cserépedényben? Egyéni hitgyakorlatunk és
gyülekezeti életünk alapkérdése ez. Merthogy életünk törékeny cserépedény
csupán, az nem kérdés. Elég csak Pál életére nézni, elég a mi
nyomorúságainkra nézni. De lehet kincs a cserépedényben, munkálkodhat
rendkívüli erőt bennünk, amely az Istentől származik, és „ha külső
emberünk megromlik is, a belső emberünk mégis megújul napról napra.”
Akarunk-e látványos
gyülekezet lenni? Úgy gondolom igen. Teljesen jó szándékúan szeretnénk
felhívni magunkra a figyelmet, szeretnénk az előnyös oldalunkat megmutatni,
szeretnénk vonzóvá válni, örülünk a pozitív gyülekezeti statisztikáknak.
Az Isten más utat választott.
Szolgai formát vett föl, emberekhez lett hasonlóvá, szenvedett és meghalt.
A láthatatlan Isten láthatóvá lett, de nem látványossá. Az Isten egy
törékeny, nem túl díszes cserépedény lett, de kincset hozott nekünk, és
átadta azt a mi cserépedényeinkbe.
Az Ige tartalmas egyházzá
akar minket formálni. Inkább legyünk cserépedény kinccsel, mint egy üres
ékszerdoboz. Gondoljunk azokra a reklámokra, melyek nagyon meggyőzőek,
mégis értéktelen dolgot kínálnak. Az egyház és a keresztyén lét sokszor
arról szól, amit Pál így fogalmaz meg: „Mindenütt szorongatnak minket, de nem szorítanak be,
kétségeskedünk, de nem esünk kétségbe; üldözöttek vagyunk, de nem
elhagyottak, letipornak, de el nem veszünk”. Nem vonzó és nem
látványos, de az Isten megtartja, és kész tartalommal is megtölteni.
Kérjük Istentől ezt a
tartalmat, a kincset egyéni hitéletünkben, gyülekezeti életünkben,
törekedjünk a belső ember napról napra történő megújulására, mert az
látványosság nélkül is vonz, és hatni tud a világban.
2. A
látványosság kísértése mellett megjelenik a másik véglet: a láthatatlanság kísértése.
Az egyházról szóló keresztyén tanítás megfogalmazza a
látható és láthatatlan egyház kettősségét. A tan arról szól, hogy az
egyháznak van egy emberek által megszervezett és működtetett intézményes
formája, egy látható manifesztációja, amilyen többek között a Magyar
Református Egyház is. Másrészről azonban beszélhetünk egy nagybetűs
Egyházról is, a misztikus Krisztus-testről, mely úgy van jelen ebben a
világban, hogy nincsenek látható határai, tagja mindenki, akiket Isten
magának titkon vagy nyilvánvalóan kiválasztott. Nyilván nem két egyházról
van szó, hiszen ideális esetben a látható egyház része a láthatatlannak. Az
egyház természetének ez a fajta megragadása azt hiszem egészen jól érthető,
és bizonyos szempontból szükséges is a jobb megértés érdekében.
Miért nevezem mégis kísértésnek a láthatatlanságot?
Mert az egyháznak, a keresztyén életnek láthatónak kell lennie. Lehet hogy
nem mindig látványos, de mindig látható. Ezt olvastuk Pálnál: „Jézus halálát mindenkor
testünkben hordozzuk, hogy Jézus élete is láthatóvá legyen testünkben.”
Pál is ezt képviselte életében. Nem szégyellte
szenvedéseit, üldöztetését, hanem ezek által is Krisztus életét akarta
láthatóvá tenni a gyülekezetben. Lehet, hogy nem látványos az ő fellépése
vagy beszéde, de Krisztusra mutat, őt láttatja meg a világban.
Egy 20. századi teológus kicsit sarkosan fogalmazva
azt mondta, hogy az az egyház amelyik láthatatlan,
megszűnik egyháznak lenni, mert az igazi egyház mindig látható. A
hit képes meglátni a Szentlélek munkája nyomán a "látszólagos"
egyház, vallásközösség, dogma, kultusz, egyházi hivatal mögött az igazi
egyházat úgy, ahogyan egy fényreklám fekete betűi is életre kelnek,
olvashatóak és láthatóak lesznek az elektromos áram bekapcsolása után.
Az egyház tehát nem takarózhat azzal, hogy mi egy
láthatatlan dimenziónak vagyunk a részei. Az egyháznak jelen kell lennie a
világban, és azon kell igyekeznie, hogy valamit láttasson láthatatlanból.
.
Az Ige nemcsak az egyházat, de a keresztyén embert is
óvja a láthatatlanság kísértésétől. Sok hívő emberben kialakul az az igény,
hogy láthatatlan maradjon. Sokan megpróbálnak anonimnak maradni,
inkognitóban jelen lenni a közösségben.
A keresztyén hit nem láthatatlan, Jézus hatása az
életemben nem láthatatlan. Krisztus halálának és
feltámadásának a dinamikája, az óember meghalásának és megelevenedésének a
dinamikája, a bűnbánat és bűnbocsánat dinamikája igenis látható és
láttatható. Pál egy fejezettel korábban azt írja: „ti Krisztus... levele
vagytok…, mégpedig nyilvános levél, olyan, amelyet ismerhet és olvashat
minden ember.
Lehet, hogy a kincsünk nem aranytálcán van, csak
cserépedényben, de a kincset nem szabad rejtegetni, elásni, hanem meg kell
mutatni. Ahogy Jézus is tanít: „A lámpást sem azért gyújtják meg, hogy a véka alá, hanem hogy a
lámpatartóra tegyék, és akkor világít mindenkinek a házban. 16Úgy ragyogjon a ti
világosságotok az emberek előtt, hogy lássák jó cselekedeteiteket, és
dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat."
Ne maradj láthatatlan, akkor sem, ha boldog vagy,
akkor sem, ha szenvedsz, ne légy láthatatlan, hanem mutasd meg, hogyan kell
Krisztusban örülni, és az Úrban szenvedni.
3. A harmadik nagy kísértés: a láthatókra tekintés kísértése.
Pál ezt írja: „nem a láthatókra nézünk, hanem a
láthatatlanokra, mert a láthatók ideig valók, a láthatatlanok pedig
örökkévalók.”
Nyilvánvaló, hogy a láthatóra nézni könnyebb, azon
belül pedig arra, ami éppen a szemünk előtt van. Az ember sokszor úgy
gondolkodik, és ez a keresztyén ember egyik kísértése is, hogy amit látok,
csakis az a valóság, abban lehetek biztos, abba kapaszkodhatok. Amit nem
látok, az bizonytalan, talán nem is
létezik.
Ennek kísértésétől óv az apostol, amikor látszólag
valami lehetetlent kér. Tekints a láthatatlanra! Nézz arra, amit „szem nem látott, fül nem
hallott, és ember szíve meg sem sejtett."
Nyilvánvaló, hogy egy másik típusú látásról van itt
szó, nem a szem, hanem a hit látásáról, ahogyan a Kisherceg is megmondta
már: „jól csak a szívével lát az ember,
ami igazán lényeges az a szemnek láthatatlan”. A Biblia erről a másik
típusú látásról, a hit látásáról így ír a Zsidókhoz írott
levélben: „A hit pedig a remélt
dolgokban való bizalom, és a nem látható dolgok létéről való meggyőződés.”
Hitről akkor beszélhetünk, amikor már nem a látható
dolgokra tekintünk, hanem a szemnek láthatatlanokra. És megfordítva a
tételt: csak a láthatókra tekinteni kicsinyhitűség, sőt hitetlenség.
Ha az egyház vagy a keresztyén ember csak a
láthatókra tekint, akkor lemarad a lényegről, sőt eltávolodik a láthatatlan
Istentől. Az Isten népe életében sokszor megjelenik ez a kísértés, ez a
gyökere annak, amikor a nép a bálványimádás útjára téved, amikor
aranyborjúban ábrázolják ki Istent, mert könnyebb a láthatóra tekinteni. De
eszünkbe juthat Tamás hitkrízise is. Jézus Krisztus aztán a feltámadása
után választ ad erre a „hiszem, ha látom” mentalitásra: „Boldogok, akik nem látnak és hisznek.”
Boldogok, akik túl tudnak látni egy határon, túl tudnak nézni a láthatón,
mert ez a hit. Erre hív bennünket az apostoli tanítás is.
Aztán a láthatatlanra tekinteni a hit mellett
reménységet is jelent. Reménykedni az előttünk álló, de most még nem
látható jövőben, reménykedni Isten ígéreteiben, reménykedni az
örökkévalóban. Aki csak a láthatókra tekint, annak nincs ilyen reménysége.
Ha Pál csak a pillanatnyi szenvedésére tekintett volna,
aligha lett volna reménysége bármire is. De ő szenvedései helyett a „minden mértéket meghaladó nagy, örök
dicsőség”-re tekint, ami még láthatatlan, de már lehet benne
reménykedni.
„Mindenütt szorongatnak minket, de nem szorítanak be,
kétségeskedünk, de nem esünk kétségbe; üldözöttek vagyunk, de nem
elhagyottak, letipornak, de el nem veszünk” – mondja
az, aki a láthatatlanra tekint, aki az örökkévalóból merít, akinek van
reménysége.
Hova tart az országunk, hova tart a házasságom, a
családom, a tanulmányaim, a gyülekezeti élet? Sok kérdés, amiben
kétségtelenül lehetnek reményteljes emberi próbálkozások, előrelépések, de
nem lehet csak erre tekinteni. A „láthatók ideig valók” –mondja Pál, azaz nem igazi
forrásai a reménységnek. A „láthatatlanok pedig örökkévalók” ami hosszú távú látást ad. Tekints
a láthatatlanra, meríts onnan erőt, mert az nem ideig való, hanem örök.
Kedves Testvérek!
Hogyan éljünk a látható és láthatatlan határán?
Egyházunk, gyülekezetünk, egyéni hitéletünk nagy
kihívása ez. Óvakodjunk a látványosság, a láthatatlanság és láthatókra
tekintés kísértései elől. Merjünk a láthatatlanokra tekinteni, legyen a
cserépedényeinkben igazi kincs, és mutassuk meg másoknak is. ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|