|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Zarándokének
Lekció: Zsoltárok 120.
1Zarándokének. Nyomorúságomban az ÚRhoz kiáltok, és ő
meghallgat engem.
2URam, ments meg engem a hazug ajaktól és a csalárd
nyelvtől!
3Mit érdemelsz, mit fogsz majd kapni, te csalárd
nyelv?
4A hős hegyes nyilait rekettye parazsával!
5Jaj nekem, mert Mesekben kell tartózkodnom, Kédár
sátrai közt kell laknom!
6Régóta lakom már együtt a békesség gyűlölőivel.
7Én békét akarok, de amint megszólalok, ők mindjárt
harcra készek.
Textus: Zsoltárok
120:1-2 és 7.
1Zarándokének. Nyomorúságomban az ÚRhoz kiáltok, és ő
meghallgat engem.
2URam, ments meg engem a hazug ajaktól és a csalárd
nyelvtől!
7Én békét akarok, de amint megszólalok, ők mindjárt
harcra készek.
Szeretett Testvérek!
Először álljunk meg egy pillanatra a zsoltár első
szavánál: Zarándokének.
Egy 15 költeményből álló gyűjtemény kezdődik el itt a
Zsoltárok könyvén belül, melyek mind ugyanezt a címfeliratot viselik. Nem
szoktunk nagy jelentőséget tulajdonítani a zsoltárok elején álló ilyen és ehhez
hasonló információknak, most az egyszer azonban talán érdemes innen is
megközelíteni ezt az imádságot.
Mit takar ez a felirat? Zarándokének.
Izráelben ebben a korban egyetlen legitim kultuszhely
volt, ez pedig a jeruzsálemi templom. Minden törzs területéről indultak zarándokok
Jeruzsálembe. A rendelkezés szerint, ahogyan arról Mózes 5. könyvében is
olvasunk, minden izráeli férfinak évente háromszor el kellett mennie a
szentélybe. Ennek a kötelezettségnek tesz például eleget az Újszövetségben
Mária és József is, amikor a 12 éves Jézussal elzarándokolnak húsvét
ünnepére Názáretből Jeruzsálembe.
Ez a zsoltár és az utána következők azoknak az
embereknek a lelki világába, imádságaiba, Istennel való kapcsolatunkba
engednek bepillantani, akik a jeruzsálemi templomba igyekeztek, az egyetlen
Szentélybe, Isten házába.
Gondoljunk kicsit most mi is a templomba vezető
útjainkra.
Elindulok vasárnap reggel, és egész úton azon
gondolkodom, hogy bezártam-e rendesen az ajtót, amikor eljöttem otthonról…
Kettőre fordítottam, vagy esetleg egyre? Bezártam egyáltalán? Aztán beesek
a templomba, és talán csak a fennálló ének utolsó versére sikerül magam
mögött hagyni az otthoni dolgokat, rosszabb esetben végig saját magammal
vagyok elfoglalva.
Vagy mondjunk egy jobbik esetet is, a másik végletet,
amikor már szombaton az istentiszteletre várok, úgy fekszem le, hogy esti
imádságomban már az Úr napjára készülök a gyülekezettel való közös
ünneplésre, az Ige meghallására.
A kettő között pedig számtalan átmenet van. Hogyan
készülök az Úr házába?
Ezek a zarándokénekek az Isten házába vezető utat
töltik meg értelemmel. A most felolvasott zsoltár is egy példa arra, hogy
hogyan közelítsünk a Szentélybe.
A zsoltáros tehát úton van a templom felé, s a távoli
vidékek, Mesek és Kédár említése alapján, talán nagy távolságból indult el
Jeruzsálembe. De ha nem is földrajzi messzeségről van szó, akkor is
érezhető az a távolság, amely a profán és az Isten szent hajléka között
húzódik, a békétlenség helye és a Sion hegye között.
Mert az imádkozó nincs jó hangulatban, problémák
közül érkezik, ellenségei vannak, akik miatt szenved. Imádságát azzal
kezdi, hogy mindezeket megosztja Istennel. Egy régóta húzódó problémára
keresi a zsoltáros a megoldást. „Régóta lakom már együtt a békesség
gyűlölőivel.”
Ahogyan halad a templom felé, pontosan tudja, hogy
mit akar letenni, mi az, amitől meg akar szabadulni, és azt is tudja, hogy
miért megy a templomba. Tudja, hogy mit keres Istennél, miben akar
megerősítést nyerni Tőle. Nagyon röviden így definiálja célját, szándékát: „Én békét akarok...” Békét akarok
képviselni ebben a békétlen világban.
Hányszor előfordult már, hogy békétlenül jöttünk az
Isten házába, és békétlenül mentünk el. Hányszor megesett, hogy tüskékkel
jöttünk, és ugyanazokkal a tüskékkel mentünk el. Persze nem arról van szó,
hogy amíg a templomban vagyok, megszűnnek a problémák, de én megszűnhetek
problémának lenni.
A zsoltáros tele van panasszal, és indulattal, ahogy
közeledik a templom felé. De azon igyekszik, hogy békességet nyerjen. Nem
akar úgy hazamenni, ahogyan érkezett, változást szeretne, Istentől jövő
békességet. Ő is tudja jól, hogy amikor hazamegy, gyűlölői otthon várják.
De ő már Isten elé vitte az ügyet, és békességgel felvértezve mehet vissza.
Más emberként akar visszamenni a profánba. Kicsit
szentebbül, mert ezért jött az Isten házába. Sőt ahogyan ezt az Újszövetség
szavaival fogalmaznánk meg: ő maga akar templommá lenni, amelyben az Isten
békessége lakozik, amelyben a Lélek lakik.
Tudjuk jól, hogy Isten elé odavihetjük bajainkat,
problémáinkat, sérelmeinket. A kérdés, hogy tudjuk-e otthagyni. Az Istennel
való találkozás tud-e változtatni rajtam?
Ez a zarándokének felteszi a kérdést számunkra: Hogyan
jössz fel a templomba, és hogyan távozol? Történik valami az alatt az idő
alatt, amíg az Isten házában vagy? Akarod, hogy történjen?
Kedves Testvéreim!
Pál így tanítja az övéit: „ti Isten temploma vagytok, és az Isten Lelke
bennetek lakik…” Ebben kérhetünk és nyerhetünk
újra és újra megerősítést, amikor elzarándokolunk a templomba. Jöjjünk
akármilyen békétlenségből, és kelljen akárhova is visszatérnünk, engedjük,
hogy az Isten templommá szenteljen, békekövetté és örömhírmondóvá tegyen.
Egy tudós katolikus pap írásának „A jeruzsálemi templom
imájá”-nak zárósorai, akár a mi imádságunk is lehetnének:
„Drága, megváltó Jézus Krisztus!
…Akarom, hogy általad épüljek újjá, és általad újuljak meg! Nem akarok
olyan maradni, mint eddig. Újítsd meg bennem Atyád imádatát, és költözz
belém, immár a te templomodba, és maradj bennem az új és örök szövetség
által. Ámen.”
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|