|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Miért szegény némely eklézsia?
Lekció: 1. Korinthus
12. fejezet 12-25.
12Mert ahogyan a test egy, bár sok tagja van, de a test
valamennyi tagja, noha sokan vannak, mégis egy test, ugyanúgy a Krisztus
is.
13Hiszen egy Lélek által mi is mindnyájan egy testté
kereszteltettünk, akár zsidók, akár görögök, akár rabszolgák, akár
szabadok, és mindnyájan egy Lélekkel itattattunk meg.
14Mert a test sem egy tagból áll, hanem sokból.
15Ha ezt mondaná a láb: „Mivel nem vagyok kéz, nem
vagyok a test része”, vajon azért nem a test része-e?
16És ha ezt mondaná a fül: „Mivel nem vagyok szem, nem
vagyok a test része”, vajon azért nem a test része-e?
17Ha a test csupa szem, hol lenne a hallás? Ha az egész
test hallás, hol lenne a szaglás?
18Márpedig az Isten rendezte el a tagokat a testben,
egyenként mindegyiket, ahogyan akarta.
19Ha pedig valamennyi egy tag volna, hol volna a test?
20Így bár sok a tag, mégis egy a test.
21Nem mondhatja a szem a kéznek: „Nincs rád szükségem”,
vagy a fej a lábaknak: „Nincs rátok szükségem!”
22Ellenkezőleg: a test gyengébbnek látszó részei nagyon
is szükségesek,
23és amelyeket a test tisztességtelen részeinek
tartunk, azokat nagyobb tisztességgel vesszük körül, és amelyek ékesség
nélkül valók, azok nagyobb megbecsülésben részesülnek:
24az ékeseknek azonban nincs erre szükségük. Isten
szerkesztette így a testet egybe: az alacsonyabb rendűnek nagyobb
tisztességet adva,
25hogy ne legyen meghasonlás a testben, hanem
kölcsönösen gondoskodjanak egymásról a tagok.
Textus: Efezusi levél
4. fejezet 7-16.
7A kegyelem pedig mindegyikünknek a Krisztus
ajándékának mértéke szerint adatott.
8Ezért mondja az Írás: „Felment a magasságba,
foglyokat vitt magával, ajándékot adott az embereknek.”
9Az pedig, hogy „felment”, mi mást jelent, mint azt,
hogy le is szállt erre a földre.
10Aki leszállt, az „fel is ment”, feljebb minden égnél,
hogy betöltse a mindenséget.
11És ő „adott” némelyeket apostolokul, másokat
prófétákul, ismét másokat evangélistákul, vagy pásztorokul és tanítókul,
12hogy felkészítse a szenteket a szolgálat végzésére, a
Krisztus testének építésére,
13míg eljutunk mindnyájan a hitnek és az Isten Fia megismerésének
egységére, a felnőttkorra, a Krisztus teljességét elérő nagykorúságra,
14hogy többé ne legyünk kiskorúak, akik mindenféle
tanítás szelében ide-oda hányódnak és sodródnak az emberek csalásától,
tévútra csábító ravaszságától;
15hanem az igazsághoz ragaszkodva növekedjünk fel
szeretetben mindenestől őhozzá, aki a fej, a Krisztus.
16Az egész test pedig az ő hatására egybeilleszkedve és
összefogva, a különféle kapcsolatok segítségével, és minden egyes rész
saját adottságának megfelelően működve gondoskodik önmaga növekedéséről,
hogy épüljön szeretetben.
Kedves Testvérek!
Egy mondatot kezdek el, amely mondatot szerintem
mindenki jól ismer; próbáljuk folytatni: „szegény az eklézsia” – „maga
harangoz a pap” – szokták mondani. Hát, ahol ez így van, ott valóban valami
nagy szegénység van. De vajon milyen szegénység ez? Általában ilyenkor az
emberek pénzre gondolnak: „Hát nincs pénze a gyülekezetnek, hogy
megfizessen valakit, hogy harangozzon?!” Pedig, ha az Írást komolyan
tanulmányozzuk, rá kell jönnünk, hogy tanításbeli szegénység volt, Ige megértésbeli
szegénység volt ott először, és az Ige iránti engedelmességben szegények
voltak sokan, aminek következménye lesz, hogy végül anyagilag is
legyengült, ellehetetlenült egy közösség.
Egy másik kifejezés, amit gyakran hallunk, használunk,
mi protestánsok: az egyetemes papság, amit a reformáció újra hangsúlyossá
tett, mert nagyon elhomályosodott a középkori nagyon erős hierarchia miatt.
Nos, valóban nagyon fontos. Őseink, közel félezer évvel ezelőtt a Második
Helvét Hitvallásban, amikor azt elfogadták, ilyet is leírtak: Urunk nem
rendel olyan papot, aki naponta megáldozza az ostyát, hanem csak olyanokat,
akik tanítsanak, és szolgáltassák ki a sákramentumokat. Majd egy kicsit később így
fogalmaz a Helvét Hitvallás, egyházunk hitvallása: Minden
Krisztusban hívő embert papnak hívnak. De nem az egyházi szolgálat
szempontjából! Hanem azért, mert Krisztus által mindnyájan lelki
áldozatokat mutathatnak be Istennek. Az egyetemes papság, ahogy az előbb a Helvét
Hitvallás megfogalmazta, azt is jelenti tehát, hogy közvetlen utunk van a
mennyei Atyához Jézus Krisztus által. Nem kell valami külön papi közvetítő
hozzá. Azonban, csöndben, halkan azért valljuk meg, hogy ugyan ezt
szeretjük hangoztatni, többször mondjuk, itt a Nagyerdőn is gyakran lehet
hallani: „hát elvégre az egyetemes papság…!” De valahol ezt is hiányosan
értjük. Mert az egyetemes papság, egyetemes szolgálatot is jelent az Ige
szerint. Az egyetemes papság elvét, azt mondjuk. És az egyetemes szolgálat?
Hiszen, a Helvét Hitvallás így fogalmazott, hogy Krisztus
által mindnyájan lelki áldozatokat mutathatunk be. Mindnyájan lelki áldozatokat…
Nem csak az arra fölszentelt valaki, hanem mindannyian.
Az Írás arról is beszél, hogy különbségek vannak a
szolgálatban, és különbségek vannak az Istentől, a szolgálathoz kapott
ajándékokban, képességekben, karizmákban. De a szolgálat az egyetemes. Az,
minden Krisztus-követésére életét odaszánt ember feladata és küldetése
valamilyen szinten. Az egyetemes szolgálat gyengesége, netalán hiánya, az
valóban szegénnyé tesz egy gyülekezetet, és a végén el lehet oda jutni,
hogy „szegény az eklézsia”.
Nézzük a mai napi újszövetségi Igénket. Az Efézusi
levél először is beszél tanítókról, lelki tanítókról, beszél pásztorokról,
lelkipásztorokról, másokról is. Ezek feladatát úgy határozza meg, hogy
felkészítsék a szenteket a Krisztus-követésére, életüket odaszentelt
embereket, a gyülekezet tagjait. Felkészítsék a szenteket a szolgálat
végzésére. Ez a közvetlen cél. Az elhívott, felszentelt szolgák feladata ez
elsősorban. Nem az, hogy maga harangozzon a pap – életem folyamán már jó
néhányszor harangoztam egyébként én magam is, igazi haranggal, mert nekünk
itt nem az van. A feladat az, hogy a gyülekezet tagjait a szolgálatra
felkészítsük. Éppen a tanítás, a Bibliai tanítás által. Éppen az
igehirdetés által. Éppen a bátorítás, éppen a megbízás által, éppen a
vezetés által. Nem az, hogy helyettük elvégezzük, amit az Isten rájuk
bízott, hanem hogy helyzetbe hozzuk. Hogy olyan helyzetbe hozzuk, hogy
cselekedhessen. Van tehát feladata a felszentelt szolgáknak, ahogy a
hitvallás mondja, az egyházi szolgálatnak. Ez a feladat, ez a szolgálat,
azt is jelenti tehát, hogy a gyülekezet tagjai felfedezzék, kifejlesszék,
megerősítsék magukat mindabban a szolgálatban, amihez az Isten adott
feltételeket. Hogy ezeket az adottságokat, karizmákat, kegyelmi ajándékokat
hasznosítsák a közösség javára. „Felkészítsék
a szenteket a szolgálat végzésére, a Krisztus testének építésére”. A
gyülekezet, a Krisztus-test építése tehát nem valami kizárólagos
lelkipásztori feladat, hanem az egész közösség feladata. Szolgál az egész
gyülekezet – ezt így fogalmazhatnánk meg röviden.
A felolvasott bibliai Igénk másik fontos hangsúlya
pedig: mi a gyülekezet feladata. Mi a gyülekezet szolgálata? „Minden egyes rész – írja az apostol
– saját adottságának megfelelően
működve”. Vagyis az adottságok, a képességek szerint cselekedve
gondoskodik önmaga növekedéséről. Egyik oldalról, hogy személyesen is
gyarapodjunk a hitben, az engedelmességben, a szolgálatban, és hogy maga a
test, a Krisztus-test, a gyülekezet, a helyi gyülekezet is növekedjen,
gyarapodjon és erősödjön. És ezt így fogalmazza meg, hogy „épüljön szeretetben”. Előtte
azonban ott van még egy kifejezés: az igazság. És ez a kettő nagyon fontos:
„szeretetben… igazsághoz ragaszkodva”.
Valaki így fogalmazta meg nagyon találóan: az igazság megkeményedik, ha nem
lágyítja meg a szeretet – a szeretet ellágyul, ha nem erősíti meg az
igazság. És
igaza van annak, aki ezt így megfogalmazta. Vagyis, az egyetemes papság,
hogy közvetlen bejárásunk van az Istenhez, az, nagyon komolyan
összetartozik az egyetemes szolgálattal. A kettő elválaszthatatlan, vagyis,
hogy mindenki szolgál.
Mielőtt ebben a hőségben elfáradnánk, az utolsó
pontról szeretnék, de arról egy kicsit részletesebben szólni. Nevezetesen:
saját adottságodnak megfelelően szolgálsz-e itt? Az Istentől neked adott
képességek, a hozzá adott talentumok szerint cselekszel-e? Mert ez a kulcskérdés.
Hogy az eklézsia szegény vagy gazdag, az ettől függ. Nem az egyéb
dolgoktól. Azok is befolyásolják, de alapvetően attól függ, hogy amire az
Isten engem, téged, őt, a harmadikat, a századikat, a négyszázadikat
megbízta, azt ki-ki teljesíti-e. Akik ott voltak a gyülekezeti táborban,
néhányszor az utóbbi években tapasztalták már azt, hogy a táborgyertyánál
azt kértem a résztvevő közel 400 embertől, kicsiktől és nagyoktól, hogy én
különböző feladatokat, szolgálatokat fogok mondani, amivel hozzá kellett
járulni ahhoz, hogy ez a tábor megvalósuljon, és aki úgy érzi, hogy
egyikben vagy a másikban érintett, tudniillik részt vett benne, az álljon
föl. És úgy szép lassan egyre többen, többen, többen álltak föl. És hogyha
jól működik egy gyülekezet, akkor gyakorlatilag azt mondhatnánk, hogy ülve
nem nagyon kéne, hogy maradjon valaki. Mert mindenki valamivel, valamilyen
módon részt tud, részt kell, hogy vegyen benne. A keresztyénséget is nagyon
kísérti az, ami a világot, mai világunkat nagyon jellemzi, amit így is
neveznek – szégyenteljes egyébként –, hogy fogyasztói társadalom. De
legalább nyíltan bevallják. Fogyasztói társadalom. Az a lényeg, hogy
fogyasszál, fogyasszál, fogyasszál. Mintha ez lenne az élet értelme,
tartalma és célja. Ha a gyülekezetben is így kezdünk gondolkozni, akkor
lassan már nem vagyunk keresztyének. És lassan nem leszünk gyülekezet, és
lassan, amíg nem lopták el a harangot, és még esetleg van helyben lelkész,
akkor lehet, hogy maga fog harangozni. Nézzük meg tehát, hogy is van
mindez! Csak szolgálatod által leszel igazán a gyülekezet része! Hogy
hallottuk az előbb a korinthusi levélből? Úgy, hogy „nem mondhatja a szem a kéznek vagy lábnak”, biológiai testünk
egyik tagja a másiknak, hogy „rád
nincs szükség”. Mindenkire szükség van! Minden tagra szükség van! Pedig néha
igazságtalanul azt mondjuk: aranykezű ember! De mire menne ez az arany kéz,
ha a tüdő nem dolgozna, ha a szív nem dolgozna, ha a többi belső tagunk – a
kevésbé tisztességesek, ahogy mondja Pál apostol –, azok nem dolgoznának,
azok nem tennék hozzá a magukét. Persze, mi azt mondjuk, hogy arany kezű
ember. Igen, de hány testrészünk, szervünk dolgozik a kezünk alá, hogy
ügyes legyen a kezünk?! Tehát, szolgálatod által leszel igazán a gyülekezet
része. És a szolgálatod által nyersz még több áldást te magad is. Az Isten
gazdag Isten, megajándékoz bennünket, hogy megajándékozzuk egymást. És
ebben a kölcsönös “adok”-ban, ebben gazdagodunk. Nem tudom, mennyire
figyeltük meg, mondjuk az apostoli leveleket… A Timóteushoz, Tituszhoz
írott levelet most vegyük ki, mert ott kimondottan Pál apostol fiatal
gyülekezetvezető munkatársához ír, hogy gyülekezet vezetőként neked, milyen
speciális szolgálatod van, tudniillik, hogy felkészítsd a szenteket a
gyülekezetben a szolgálat végzésére. De a többi levél – márpedig ezek az
újszövetségi levelek többsége –, kiknek szól? Alapvetően nem
gyülekezetvezetőknek, hanem a közösség tagjainak. A gyülekezetet szólítja
meg. Szeretnék akkor itt a teljesség igénye nélkül néhányat említeni.
Nagyrészt ismerősek lesznek ezek a bibliai mondatok,
csak gyakran, úgy elengedjük a fülünk mellett. Tehát, meglátogatni
özvegyeket, árvákat, ez az igazi kegyesség – írja Jakab apostol a
gyülekezetnek. Nem a lelkipásztornak! A gyülekezetnek! Meglátogatni azt,
aki talán bajban van, talán gyásza van, akinek szüksége van arra.
Szolgálat? Részesülni a közösségben? Az első Thesszalonikai levél tanítást
ad a korai gyülekezeteknek és a mindenkori gyülekezeteknek… Miközben a
Krisztust várták, a visszajövetelét, közben az évek, évtizedek teltek, és
haltak meg gyülekezeti tagok… most mi lesz? – és ekkor hangzik el nagyon
komoly bibliai tanítás az örök életről, a föltámadásról. És ezek után ott
van egy mondat: „vigasztaljátok tehát
egymást ezekkel a beszédekkel”. Nem azt olvassuk: menjetek el, és
kérjétek meg a tiszteletes urat, hogy vigasztalja meg. Ez majd ott lesz a
Timóteushoz, Tituszhoz írott levélben. Az egész gyülekezetnek írja az
apostol, hogy „ti, egymást vigasztaljátok meg”. Na de ehhez ismerni kell, ezeket az
Igéket! Ismerni kell! Mit mondjak én a másiknak? Ott van az Írásban!
Ismernem kell! Szolgálat? Igen. Pál apostol leveleinek az elején többször
találkozunk azzal, hogy imádkoztam értetek. Azonban ott van a második
Thesszalonikai levélben: „imádkozzatok
értünk is, hogy az Isten kegyelme, az Isten Igéje terjedjen!”. Imádkozzatok!
– írja az apostol a gyülekezetnek. Szolgálat? A Kolossé levél ismert szakaszát
szeretném idézni: hogy „tanítsátok
egymást zsoltárokkal, dicséretekkel… intsétek egymást”. Itt is a
gyülekezet tagjai egymást. Van a Timóteushoz, Tituszhoz írt levélben is, a
gyülekezetet eligazító levélben, hogy nektek
mi a részetek ebből. De az egész gyülekezet kapja azt a feladatot, hogy
tanítsuk egymást. Ahogy a gyermekek hitbeli, lelki nevelése, először is,
családi feladat. Azután tud a gyülekezet segíteni. Esetleg egy egyházi
iskola, egy hitoktatás. De ezt nem lehet megcserélni, ezt a sorrendet. „Tanítsátok egymást!” De tanítani
csak az tud, aki ismeri a tanítani valót, az Isten Igéjét. Vagy a Zsidókhoz
írott levél azt mondja: „jótékonyságról,
adakozásról, az egymással való közösségvállalásról el ne feledkezzetek!”.
Megint az egész gyülekezetet szólítja meg. Egy másik helyen, a Zsidókhoz
írott levél 12. fejezetében pedig, ilyeneket olvasunk: intsétek a
rendetleneket! Biztassátok a bátortalanokat! Karoljátok fel az erőtleneket!
Néhányat említettem csupán. A sor folytatható.
A kérdés tehát ez: saját adottságodnak megfelelően
kedves testvérem cselekszel-e, szolgálsz-e, vagy csak fogyasztani akarsz?
Ahol mindenki fogyasztani akar, ott el fog fogyni a közösség. Az a
társadalom, amelyik fogyasztói akar lenni, az a csőd felé halad. Még ha
egyelőre viszonylag magas életszínvonal szerint is. A gyülekezet közössége
nem ilyen! A gyülekezet közösségében az a feladatunk elhívott szolgáknak,
hogy felkészítsük, segítsük a közösséget, hogy ki-ki a maga szolgálatát
végezze. És hogyha ez egyre inkább gyakorlattá kezd válni, akkor nem lehet
szegény egy viszonylag kis gyülekezet sem. Nem lehet szegény. Mert ha
szegény, akkor ott szegényes volt a tanítás, szegényes és hiányos volt a
megértés és még hiányosabb volt a cselekvés. Akkor ott csak fogyasztani
akartak sokan, és egyszer elfogytak.
Kedves testvérek, az egyén és közösség, a
személyesség és a sokféleség egymást kiegészítő, meggazdagító áldásainak
legyél te is része. A mostani igehirdetésnek ezt a címet adtam: miért szegény némely eklézsia? A választ, úgy gondolom, már nem kell
megismételni. De a gazdag úrnak, a gazdag Istennek gazdag gyülekezete kell,
hogy legyen. Amely gazdag szeretetben, az Isten akaratának megértésében,
gazdag a meg-cselekvésében, ahol ki-ki maga keresi, kutatja, fölismeri és
betölti a saját küldetését. És akkor épül az a közösség szeretetben. És
akkor nem lehet azt mondani, amivel a bevezetőben kezdtük, hanem azt lehet
mondani, hogy túlcsordulóan van, amivel mi itt mások felé is szolgáljunk.
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|