|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Isten gyermekeihez méltóan…
1János 3. fejezet 1-12.
1Lássátok meg, milyen nagy szeretetet tanúsított
irántunk az Atya: Isten gyermekeinek neveznek minket, és azok is vagyunk.
Azért nem ismer minket a világ, mert nem ismerte meg őt.
2Szeretteim, most Isten gyermekei vagyunk, de még nem
lett nyilvánvaló, hogy mivé leszünk. Tudjuk, hogy amikor ez nyilvánvalóvá
lesz, hasonlóvá leszünk hozzá, és olyannak fogjuk őt látni, amilyen
valójában.
3Ezért akiben megvan ez a reménység, megtisztítja
magát, mint ahogyan ő is tiszta.
4Aki bűnt cselekszik, törvényszegést követ el, mert a
bűn törvényszegés.
5Azt pedig tudjátok, hogy ő azért jelent meg, hogy
elvegye a bűnöket, és hogy őbenne nincsen bűn.
6Aki őbenne marad, az nem vétkezik: aki vétkezik, az
nem látta őt, és nem is ismeri őt.
7Gyermekeim, senki meg ne tévesszen titeket: aki az
igazságot cselekszi, az igaz, mint ahogyan ő is igaz.
8Aki a bűnt cselekszi, az az ördögtől van, mert az
ördög cselekszi a bűnt kezdettől fogva. Azért jelent meg az Isten Fia, hogy
az ördög munkáit lerontsa.
9Aki az Istentől született, az nem cselekszik bűnt,
mert az ő magja van benne, és nem vétkezhet, mert az Istentől született.
10Erről ismerhetők meg az Isten gyermekei és az ördög
gyermekei: aki nem cselekszi az igazságot, nem az Istentől van, és az sem,
aki nem szereti a testvérét.
11Mert ez az az üzenet, amelyet kezdettől fogva
hallottatok, hogy szeressük egymást;
12nem úgy, mint Kain, aki a gonosztól volt, és
meggyilkolta a testvérét. És miért gyilkolta meg? Mert az ő cselekedetei
gonoszak voltak, a testvére cselekedetei pedig igazak.
Kedves
Testvéreim!
Van
egy olyan élmény, amely biztosan nem maradt ki egyikünk életéből sem, és ez
összeköt bennünket, a világ bármely részén élőket. Kinek boldogabb volt,
kinek boldogtalanabb, ki többre emlékszik, ki kevesebbre, de biztosan
nincsen olyan itt közöttünk, akinek ne lett volna valamilyen gyermekkora.
Így tehát nyugodtan feltehetjük a kérdést, hiszen valószínűleg valamennyien
meg tudnánk válaszolni: milyen érzés gyereknek lenni?
Én
azt mondanám, boldog, önfeledt, szórakoztató. Minden gyerek tudja ezen a
világon, hogy mit jelent játszani. Még azok is, akik szegény országban
nőnek fel. Mert ha nincs Barbie baba, akkor készítenek maguknak gallyakból,
levelekből valami babára emlékeztető formát. Ha nincs pöttyös labda, akkor
is találnak valamit a gyerekek, amit rugdoshatnak. Ha nincs számítógép,
zsákban futást játszanak, vagy fogócskáznak, vagy homokvárat építenek vagy
bújócskáznak.
Mit
jelent gyereknek lenni? Azt, hogy ők mások a felnőtt emberektől. A
gyerekeknek feltétlen, ösztönös bizalmuk van, hisznek a csodákban, a
Mikulásban, a manókban, a tündérekben… hisznek a mesékben, eljön hozzájuk
éjjel a fogtündér. A semmit mindenné varázsolják át!!
Tudjuk
azt, hogy mit jelent gyereknek lenni, hiszen mindannyian átéltük. De azt se
felejtsük el a játék mellett, hogy minden gyermek valójában gyámoltalan.
Segítségre szorul. Viszonylagos tapasztalatlanságuk miatt minden gyermek
sebezhető célponttá válik. Szükségük van arra, hogy gondoskodjanak róluk. Valakinek
fel kell őket ruházni, etetni, itatni kell őket. Nem tudják magukat
ellátni. Szükségük van valakire, aki törődik velük.
A
gyerekek függőségi viszonyban élnek!! Mi, Isten gyermekei is így függünk az
Atyától. Szükségünk van arra, hogy tápláljon bennünket hittel, reménnyel,
szeretettel, amikor ezek megfogyatkoznak az életünkből. Szükségünk van
arra, hogy tápláljon bennünket az élet kenyerével és borával, amitől új
erőre kapunk, és megerősítést nyerünk az örök élet boldogságáról.
A
gyerekeknek talán még inkább szükségük van arra, hogy szeressék őket, mint
a felnőtteknek. Bárhol a világon, a gyerekeknek szükségük van arra, hogy az
édesanyjuk és az édesapjuk szeresse. Érezniük kell az anyai szeretet
gyengédségét és az apai szeretet biztonságát.
Nekünk,
Isten gyermekeinek is szükségünk van rá, hogy az Úr átöleljen bennünket, ha
összetörünk, szükségünk van rá, hogy megáldjon bennünket az ő
megmagyarázhatatlan békességével, csodálatos gyógyulásával. Szükségünk van
a mennyei Atyára, hogyha majd egyszer árván maradunk és a szülői kéz már
nem tud utánunk nyúlni, akkor az atya érintése ott legyen és meggyógyítson,
megvigasztaljon bennünket. És ez az érintés olyan, mint a szülői simogatás,
de ez az érintés halálunkig elkísér bennünket. Sok minden más, hatalmas, csábító
dolog létezik a földön, de az Atya érintése nélkül, a szeretet érintése
nélkül minden üres és sivár marad.
Néha
elcsodálkozom, hogy mi történt azzal az édes kicsi gyermekkel, aki belül
élt. Mi történt a kisfiúval, kislánnyal, aki belül volt? A kicsik olyan
udvariasak, életrevalóak, nyitottak, boldogok, kedvesek… És aztán évekkel
később, amikor fiatal férfivá és nővé cseperednek, sokan fontolgatják
magukban a kérdést: mi történt?? Hogy válhattak ilyen undokká, ilyen
érdektelenné?! Mi történik velük? Mi történik velünk?
Azt
hiszem, a gond sokszor ott van, hogy elfelejtjük, kik voltunk. Elfelejtjük,
honnan jövünk. Elfelejtjük a múltat, és csak a jelen problémáira tudunk
figyelni.
Az Isten gyermekeivel ugyanez történik: sokszor elfelejtjük, kik vagyunk.
Ezért erre emlékeztetni kell bennünket! Emiatt írja János ennek a
fejezetnek az elején: lássátok meg!! Vagyis, emlékezzetek, vegyétek már
észre, hogy milyen hatalmas az Atya szeretete, aki gyermekeivé fogadott
minket!
Sokszor bizony milyen könnyen elfelejtjük ezt, milyen sokszor vagyunk
bizalmatlanok, amikor sodródunk az élet próbatételei között, milyen könnyen
megkeseredünk egy-egy csalódás után, milyen sokszor kétségbeesünk! Ezért
emlékeztetni kell bennünket az Isten szeretetének megnyilvánulására! Emlékeztetni
kell minket arra, hogy bár lehet, hogy a földi gyermekéveknek már vége van,
de mi attól még most is az Isten gyermekeivé lehetünk az Úr Jézus által
nekünk ajándékozott bűnbocsánat alapján! Ha az Isten gyermekei vagyunk, az nem azt jelenti, hogy a
régi életünknek egy javított kiadását éljük, hanem azt, hogy valami
teljesen újat kezdünk! Valami radikális változásnak kell bekövetkeznie az
életünkben! Nem elég, hogyha csak lelkesedünk, de nincs igazi belső
változás! Aki nem teljesen újat akar, hanem csak a régit kiegészíteni,
annak a szíve valójában érintetlen marad, mint amikor a patakban a kavicsot
körülfolyja a víz, ott van a mederben évekig, évtizedekig, de amikor
kivesszük, és feltörjük egy kalapáccsal, akkor a belseje teljesen száraz.
Ma
is van ilyen. Emberek hallgatják az Igét, elvileg egyetértenek sok
mindennel, amiről a Biblia beszél, vagy amiről egy-egy igehirdetés szól, de
valójában semmi közük Jézushoz, mert továbbra is ők maradtak a maguk
életének az urai.
Az
újjászületett ember nem kavics, hanem szivacs. Magába szívja az
evangéliumot, és ki lehet belőle facsarni. Aztán megint magába szívja, és
megint ki lehet belőle facsarni. Így adja tovább az örömüzenetet.
És
hogyha az Isten gyermekeinek nevezzük magunkat, akkor ez azt is jelenti,
hogy az Isten családjába tartozunk!
Ebből a gondolatból következik a jánosi levél egyik üzenete: senki nem
választhatja meg a szüleit. Sokszor annyira meghatározzák a lényünket, hogy
megkísérthet minket a vágy: bár lenne másként! Bár nem így néznék ki,
lennék egy kicsit magasabb, vagy egy kicsit vékonyabb, vagy lehetne kicsit
hosszabb a béketűrésem. De ettől még nem változik meg a tény, hogy
szükségszerűen hasonlítunk a szüleinkre. A hasonlóság pedig a rokonság
bizonyítéka.
És
amit mi földi származásunk vonatkozásában mindannyian elfogadunk, azt János
a mennyei Atyánkhoz fűző lelki rokonságunkra alkalmazza. A hasonlóság pedig
itt is a rokonság bizonyítéka. Ha azt mondjuk, hogy Isten gyermekei
vagyunk, akkor ezt kegyességünkkel be is kell bizonyítanunk. Ahhoz, hogy
ezt egy kicsit jobban megérthessük, szeretnék elmondani egy rövid
történetet, ami egy angol lelkipásztortól származik:
Anglia
királyának két fia Londonban játszott egy parkban, amikor az egyik odaszólt
a másikhoz:
– Fogadjunk,
hogy minden kövér rendőr kopasz.
A
másik válaszolt, jól van, fogadjunk. Nem sokkal ezután arra jött egy
rendőr, a szokásos angol sapkában. Persze, ahhoz, hogy megtudják, tényleg
kopasz-e a rendőr, valahogyan el kellett mozdítani a sapkát a fejéről,
csakhogy ezt már egyik sem merte megtenni. Arra jött viszont egy
utcagyerek, akit meg is kértek azon nyomban: gondolod, hogy valahogyan el
tudnád mozdítani a sapkát a rendőr fejéről? Adunk neked 1 fontot, ha
megteszed. Persze - mondta a fiú - nem gond. Pár pillanat múlva a sapka már
a földön landolt, a fiúk pedig nagy vihogásban törtek ki. A rendőr mérgesen
odament és megkérdezte, mi a nevük. Az első fiú azt válaszolta: én vagyok a
walesi herceg. A rendőr még mérgesebb lett, hogy gúnyt űznek belőle, mire
megkérdezte a másik fiút is, hogy hívják. Az azt mondta: én vagyok a kenti
herceg. A rendőr még mérgesebben mondta: nem hiszek nektek, szemtelen
kölykök, mit képzeltek magatokról?! Megkérdezte a harmadikat is: neked mi a
neved? Az utcagyerek rákacsintott a másik kettőre és nagy diadalmas arccal
válaszolt a rendőrnek: én vagyok a canterbury érsek!
Miért
nem hitt sem a rendőr, sem az utcagyerek a két hercegnek? Mert nem úgy
viselkedtek, ahogyan egy herceghez illik.
Mi
sem várhatjuk el az emberektől, hogy elhiggyék, keresztyének vagyunk, az
Isten gyermekei vagyunk, ha nem ennek a címnek megfelelően viselkedünk. Az
apostol arra figyelmeztet ebben a levélben, hogy a nevünk egyezzen a
viselkedésünkkel!
Azt
mondja János: nézd meg, hogyan élsz! Valóban Isten gyermekei vagyunk, vagy
csak szeretnénk azok lenni? Nézzünk körül az életünkben, a szívünkben. Mert
sokszor mi is vagyunk úgy, hogy azt hisszük, hogy már fölégettük a
bűneinket, de gyakran bizony a szívek mélyén ott van a sok elfeledett bűn,
ott van a sok eltemetett önzés, amibe már talán bele is nyugodtunk, amivel
már megalkudtunk, hogy jól van, ahogy van, így is jól vagyunk.
Nézzünk
körül a szívünkben, hogy ki az, akit talán gyűlölünk, akinek még nem
tudtunk megbocsátani, milyen bűn van még az életünkben! Ássuk ki ezeket a
régi bűnöket, hogy majd az úrvacsora alkalmával odatehessük ezeket az Atya
Isten kezébe. Tegyük oda az Atya kezébe az életünket, hogy valóban méltán
neveztessünk az ő gyermekeinek!
De
ne felejtsük el azt sem, János egy pillanatig sem mondja azt, hogy az igazi
keresztyén sohasem vétkezik! Az
Isten gyermeke és a világ gyermeke között nem az a különbség, hogy az egyik
vétkezik, a másik nem! Isten gyermekeinek is vannak még vétkeik,
hiányosságuk, szokásos bűneik talán, amelyekben elbuknak újra, meg újra.
Vannak még olyan lelki jellemzők, amelyektől még mindig nem tudtak szabaddá
lenni.
De
a különbség abban van, hogy az Isten gyermeke mindent megtesz azért, hogy
megszabaduljon a bűntől. Mindent megtesz azért, hogy távol maradjon
tőle.
Nincsen
bűn nélküli keresztyén! De ezek a bűnök gyengeségből fordulnak elő és
bűnbánat útján rendeződnek! Gondoljunk csak Dávidra, aki vérontással
szerezte meg Bethsabét feleségének, vagy Péterre, aki megtagadta Krisztust!
Az
a bűn, amiről itt János beszél, az az Isten elleni TUDATOS döntést jelenti.
Az Istentől való elszakadást, a kijelentett Ige helyett más útmutatás
követését, az isteni jogrend teljes elutasítását. Ez pedig a szeretet
törvényével való ellenkező tettek sorozatát szüli.
Nem
lehet félig Isten gyermekének lenni! Vagy teljesen átadjuk az életünket
neki, és hálatelt szívvel borulunk le Atyánk elé, vagy pedig a világhoz
tartozunk. Azt olvassuk a Jelenések könyvének 3. fejezetének 15. és 16.
versében: „Tudok cselekedeteidről, hogy nem vagy sem hideg, sem forró. Bárcsak
hideg volnál, vagy forró! Így mivel langyos vagy, és sem forró, sem pedig
hideg: kiköplek a számból”.
A
Krisztussal való közösség alapján lehet száműzni az életünkből az ellene
hangoló erőt és cselekedni az igazságot, ahogy János mondja. De nem elég,
ha valaki csak önmaga szeretne meggyógyulni. Persze az is jó, de azzal még
nem végezte el a feladatát. Nem csak a magunk kis hitét kell ápolgatnunk,
hanem a krisztusi erőt szét kell osztani a világban. Nem elég, ha csak én
adok minden nap hálát az Úrnak, hanem másokat is meg kell tanítani,
imádkozni. Nem csak nekem kell megjavulnom, hanem másokat is jó útra kell
vezetnem. Úgy kell élnünk, hogy a jóság forrása legyünk mások számára.
Úgy
kell élnünk, mint a gyermekek: akiknek őszinte hite van, akik még nem
szokták meg a képmutatást. Azt mondja Jézus: „Engedjétek hozzám jönni a
gyermekeket, és ne tiltsátok el őket, mert ilyeneké az Istennek országa.” És
hogyha mi is részesei kívánunk lenni az Isten országának, akkor nekünk is
újra gyermekké kell válnunk. Isten gyermekévé. Az Úrhoz térő, őszinte
szívű, bűnbánó gyermekké, akik gyermeki bizalommal tudják átadni az
életüket az Atya Isten kezébe.
Legyünk
hát valóban az Isten gyermekei, legyünk méltók erre a névre. Engedjük, hogy
az Úr megérintse a szívünket és megáldja az életünket.
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|