|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Valóságosan szeretni
Ima: 139.
zsoltár:
„Uram, Te megvizsgálsz engem, és ismersz engem.
Tudod, ha leülök, vagy ha felállok, messziről is észreveszed szándékomat.
Szemmel tartod járásomat, és pihenésemet. Gondod van minden utamra. Még
nyelvemen sincs a szó, Te már pontosan tudod URam. Minden oldalról
körülfogtál. Kezedet rajtam tartod. Csodálatos nekem ez a tudás. Igen
magas, nem tudom felfogni. Hová menjek Lelked elől? Orcád elől hová fussak?
Ha a mennybe szállnék, ott vagy. Ha a holtak hazájába feküdnék le, Te ott
is ott vagy. Ha a hajnal szárnyaira kelnék, és a tenger túlsó végén laknék,
kezed ott is elérne. Jobbod megragadna engem. Ha azt gondolnám, hogy elnyel
a sötétség, és éjszakává lesz körülöttem a világosság, a sötétség nem lenne
elég sötét Neked, az éjszaka világos lenne, mint a nappal, a sötétség pedig
olyan, mint a világosság. Vizsgálj meg Istenem! Ismerd meg szívemet.
Próbálj meg és ismerd meg gondolataimat. Nézd meg nem járok-e téves úton?
És vezess az örökkévalóság útján.”
Ámen.
János 1. levele
3. rész válogatott versek:
13Ne csodálkozzatok, testvéreim, ha gyűlöl titeket a
világ.
14Mi tudjuk, hogy átmentünk a halálból az életbe, mert
szeretjük testvéreinket: aki nem szereti a testvérét, az a halálban van.
16Abból ismerjük a szeretetet, hogy ő az életet adta
értünk; ezért mi is tartozunk azzal, hogy életünket adjuk testvéreinkért.
18Gyermekeim, ne szóval szeressünk, ne is nyelvvel,
hanem cselekedettel és valóságosan.
22és amit kérünk, megkapjuk tőle, mert megtartjuk
parancsolatait, és azt tesszük, ami kedves őelőtte.
23Az ő parancsolata pedig az, hogy higgyünk az ő
Fiának, a Jézus Krisztusnak nevében, és szeressük egymást, ahogyan erre
parancsolatot adott nekünk.
24Aki pedig megtartja az ő parancsolatait, az őbenne
marad, és ő is abban; és ezt, hogy ő bennünk van, abból tudjuk meg, hogy a
Lelkéből adott nekünk.”
Kedves Testvérek!
Talán
mindannyian kimondtuk már ezeket a szavakat: „Ne csak mondd, tedd is meg!”
És lehet, hogy mindannyian hallottuk is már ezeket a szavakat nekünk
címezve. Jól ismerjük az ilyen helyzeteket, amikor valamit meg kellene
tennünk, tennünk kellene valamit, és mi ahelyett, hogy cselekednénk, csak
beszélünk róla.
Talán
azért, mert semmilyen indíttatást nem érzünk, hogy úgy cselekedjünk, vagy
indíttatást még érzünk is, csak éppen mégsem indulunk. Pedig tudni jól
tudjuk, hogy mi a helyes.
Mint
amikor reggel megcsörren az óra, és tudjuk, hogy fel kell kelni, de mégsem
szeretnénk, és biztosan előfordult már, főleg iskolás korunkban, hogy
először még kikapcsoltuk az ébresztőt, hogy szundikálhassunk tovább. S
miután az idő már későre jár, a szülő is bekiabál az ajtón helyettesítve az
ébresztőórát, hogy „Ideje felkelni!”, válaszoltunk is, hogy „Kelek már!”,
de csak visszaaludtunk. Vagy amikor látjuk valakin, hogy nagy szükséget
szenved, és mi mégis inkább elfordítjuk a tekintetünket, mert éppen
fontosabb dolgunk van, vagy csak nem akarjuk megalázni magunkat, és „Szívesen
segítenék, de...” vagy éppen: „Majd legközelebb segítek” szavakkal
elintézzük a dolgot.
És
sorolhatnánk még az életünkből az olyan alkalmakat, amikor tudtuk mi a jó,
talán még szóban is hangot adtunk ennek, de mégsem úgy cselekedtünk.
A
Krisztusi példázat is eszünkbe juthat: „Egy
embernek két fia volt, és az elsőhöz fordulva ezt mondta: Fiam, menj,
dolgozz ma a szőlőben. Ő így felelt: Nem akarok; később
azonban meggondolta magát, és elment. Azután a másikhoz
fordulva, annak is ugyanezt mondta. Ő azonban így felelt: Megyek, uram – de
nem ment el. Ki teljesítette a kettő közül az apja akaratát?
»Az első« – felelték.”
És
valóban! Lehet, hogy az első szóban ellenkezett, de végül cselekedett. A
másik viszont hiába válaszolt igennel, mégis csalódást okozott. Pedig ahhoz
nem férhet kétség, hogy mindketten tudták mi a helyes.
Persze
mondhatjuk, és igaz is, hogy egyik sem járt el teljesen tökéletesen, hiszen
valami hibádzott mindkettőnél, az eredményesség szempontjából az egyik
viszont helyesen tett. S ha valaki jót tesz, igazából mindegy, hogy miért
tesz, mert az eredménye jó. Ahogy Pál apostol írja a Filippibeliekhez írt
levelében: „Mert miről is van szó?
Egyedül arról, hogy bármelyik módon, akár színlelésből, akár
meggyőződésből: Krisztust hirdetik, és én ennek örülök.” Lehet, hogy
valaki színlelésből, érdekből, divatból tesz valamit, de a cselekedet
hatása ugyanaz, az eredményt tekintve nincs sok különbség. Ahogy a példázatban
lehet, hogy az első fiú szájhúzva ment ki a szőlőbe dolgozni, de a munka
mégis kész lett.
Láthatjuk
tehát a variációs lehetőségeket szándék, szavak és valós tettek
összefüggésében. Van, aki mondja, és nem teszi, van, aki nem mondja, és
megteszi. Ez már jobb az eredmény szempontjából. De a saját maga
szempontjából kétségtelenül a 3. variáció a legjobb. Ha valaki mondja, úgy
is gondolja, érzi és így teszi meg.
De
végső soron mégiscsak mindezek csúcsa, az eredmény az, ami kézzelfogható,
ami bizonyítékként látható. Annak bizonyságaként, hogy az indulat ott van
az emberben.
Nagyon
érdekes kérdés mindig a hit és a cselekedetek kapcsolata. A két végletes
gondolkodás között, János levelében itt az arany középutat láthatjuk.
Ugyanis nem csak hitről és cselekedetről beszél, hanem összekapcsolja e kettőt
a szeretettel. A szeretettel, ami valóban a kettő között áll. Hiszen
egyszerre érzés, gondolat, lelki-, szellemi dolog, és ugyanígy cselekedet
is, megnyilvánulás is.
Így
fordulhat elő a szeretettel is, ahogy a korábban említett eseteknél, hogy
valaki csak beszél róla, de nem éli meg, nem cselekszi meg. Hogy valaki
csak kimondja: „Szeretlek!” De már nem is igazán érzi annak jelentőségét,
amit mond.
„Ne
szóval szeressünk, ne is nyelvvel, hanem cselekedettel és valóságosan!”
És milyen érdekes, hogy még csak nem is azt olvassuk, hogy ne CSAK szóval
szeressünk, ne CSAK nyelvvel. Hanem egyszerűen ezt olvassuk: Ne szóval
szeressünk, ne is nyelvvel.
Kedves
Testvérek! Beszédünknek, a szavaknak nagy súlya van, de éppen ezért nagyon
vissza is lehet vele élni. S a rengeteg visszaélés, hazugság, átverés a
beszédet hiteltelenné teszi. Ha hallunk egy hírt, nem tudhatjuk abból mi
igaz és mi nem. Ha hallunk egy politikust, szintén így vagyunk vele. Még
akkor is kétkedve hallgatjuk, ha esetleg valóban színtiszta igazat beszél.
Ki tud ma már hinni a beszédnek önmagában? De a magánéletben is válhatnak
súlytalanná szavaink. A csak reflexből, megszokásból kimondott „Szeretlek!”,
„Én is!” párbeszéd sem jelenti már azt, amit kellene.
A
szavak helyett tehát az őszinte kinyilvánított szeretet a fontosabb.
Azonban mégis érezzük, hogy a kettő egymás nélkül nem igazán lehetséges. A vekker
csörgésére felkelni, álmosan, morogva is lehet. A szőlőbe kimenni és
dolgozni, elvégezni a feladatot duzzogva is lehet. De szeretni nem. Hát
akkor hogy lehet erre mégis felszólítani a másikat? Hogy lehet parancsba
adni a szeretetet?
Ha a
felolvasott Igét összefüggéseiben látjuk, máris választ kapunk a kérdésre.
Most felolvasom az Ige kulcsmondatait, egy új sorrendben. „Az
ő parancsolata pedig az, hogy higgyünk az ő Fiának, a Jézus Krisztusnak
nevében – Aki pedig megtartja az ő parancsolatait, az őbenne marad, és ő is
abban; és ezt, hogy ő bennünk van, abból tudjuk meg, hogy a Lelkéből adott
nekünk – szeretjük testvéreinket – tudjuk, hogy átmentünk a halálból az
életbe.” Látjuk tehát a folyamatot, most nézzük ennek elemeit.
1.
Először tehát Krisztust kell elfogadnunk, benne kell hinnünk. Azaz a
szeretetparancsolat első felét látjuk: „Szeresd
az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből
és teljes erődből!”
2. A
második, hogy ha őt elfogadjuk, ő velünk lesz, kiárasztja ránk az ő Lelkét.
3. A
harmadik a szeretetparancsolat második fele. „Szeresd felebarátodat, mint magadat.”
4. A
negyedik pedig, mondhatjuk a végcél és végeredmény: az átmenetel a halálból
az életbe.
Láthatjuk
ezt a négy lépést. Először az ember elfogadja Krisztust, s ajándékképen kap
az ő Lelkéből. Megtartja a parancsot, szereti felebarátját, majd végső
jutalomképpen átmegy az életbe. Szinte felelgetnek egymásnak a lépések,
Isten és ember között.
Olyan ez, egyszerű és nagyon profán példával élve,
mint amikor az ember elmegy egy autókereskedésbe. Ott ő következik, ki kell
választani az autót. Ezután a következő lépés, hogy miután kiválasztotta,
kifizette, megkapja a kulcsot, amivel azt vezetni is tudja. S ezután ismét
ő jön. Beteheti a garázsba évekre, hogy ott álljon kihasználatlanul, az
akkumulátora lemerüljön. Nem érdemes. De vezetheti óvatlanul, száguldozhat
vele, neki mehet minden oszlopnak, kidönthet minden táblát. Nem érdemes. De
vezetheti az autót szabályosan, óvatosan, vigyázva rá. Karbantartva. Így
már érdemes, mert ennek jutalma lesz, hiszen az autó tovább lesz jó
állapotban. Azonban nem szabad elfelejtenünk valamit. Hogy az említett
folyamatok nem csak ebből a négy lépésből állnak. Mert a négy lépés
tulajdonképpen öt. Hiszen az elsőt megelőzi a legfontosabb lépés, az
autóvásárlás esetében az autó legyártása. A hit folyamatában pedig a
megváltás.
„Abból ismerjük a szeretetet, hogy ő az
életét adta értünk”. Ebből következik minden. Ez a kezdet és a vég,
hiszen Ő a kezdet és a vég! „Ezért mi
is tartozunk azzal, hogy életünket adjuk testvéreinkért.” Ezért tudjuk
hálából szeretni testvéreinket, ezért tudunk egyáltalán hinni a
megváltásban. Mert van megváltás. Minden bűnünkért, akár gondolatunkért,
minden szavunkért az ÚR eleget tett. Meghalt, hogy nekünk életünk legyen.
Az Atya feláldozta őt. S ezért tartozunk neki azzal, hogy megtartjuk az ő
parancsolatait.
„Az ő parancsolata pedig az, hogy
higgyünk az ő Fiának, a Jézus Krisztusnak nevében, és szeressük egymást,
ahogyan erre parancsolatot adott nekünk.” És innentől kezdődnek el a
felsorolt lépések. Higgyünk Krisztusban, és szeressük egymást. Az első a mi
döntésünk. Elfogadjuk-e a Megváltót? Elhisszük-e hogy nem a gonosz és nem a
bűn diadalmaskodik, hanem a halál felett győzelmes Úr? Elfogadjuk-e hogy
lehet örök életünk? Azt hiszem ennyire egyértelmű kérdésekre nincs, aki
nemet mondjon. És mégis, a bűn annyira jelenlévő valóság, hogy sokan nem
tartanak erre igényt.
De
akik ebben hisznek és bíznak, megkapják a Szentlelket. S következik a 3.
lépés. A felebarát iránti szeretet parancsa. Kérdésünk ezzel kapcsolatban
így hangzott: „Hogy lehet szeretetre felszólítani?” Mert sok mindent meg
lehet parancsolni. Hogy tegyünk rendet a szobában, mosogassunk el,
vásároljunk be, vigyük le a szemetet, végezzünk el valamit. De hogyan lehet
szeretetre parancsot adni?
De
az ÚR parancsai nem olyan parancsok, mint amilyeneket az emberek adnak ki
egymásnak. Mert az Úr parancsolatainak végrehajtásához segítséget is ad.
Hogy szeretni tudjuk egymást, a saját Lelkéből ad nekünk. Így tudjuk
legyőzni gyűlöletünket, ellentéteinket.
Parancsolatba
kaptuk, hogy szeressük egymást. Sőt, ezzel tartozunk az Úrnak. De igazán ő
az, aki képessé is tesz erre a szeretetre. Ő az, aki Lelke által újjá
teremt. S így már valóban mondhatjuk, hogy szeretnünk kell egymást, így már
valóban elnyeri értelmét a parancs a szeretetre. S a szeretetünkön
keresztül azt is lemérhetjük, hol tartunk a hitben. „Mi tudjuk, hogy átmentünk a halálból az életbe, mert szeretjük
testvéreinket: aki nem szereti a testvérét, az a halálban van.” A
szeretetünk a bizonyítéka tehát annak, hogy igazán elfogadtuk az Urat, és
vettük az ő Lelkét, s hogy a
halálból átmentünk az életbe.
A
folyamatot láthattuk tehát, Az Úr megváltására válaszolnunk kell, hinnünk
őbenne, s akkor Lelke által képesek leszünk a szeretetre, s így a halálból
átmegyünk az életbe. S akkor nem csak szájjal szeretünk, akkor nem csak
gondolatban és szóban fogjuk tudni mi a helyes, hanem őszinte szeretetből
tudunk élni mások javára is.
Ámen!
Mennyei
édesatyánk!
Csodálatos a Te szereteted, amellyel bennünket kimentettél a halálból!
Megadtad a lehetőséget, hogy elfogadjunk Téged, higgyünk a Te egyszülött
Fiadban, akit feláldoztál értünk.
Köszönjük neked a kegyelem és megváltás csodáját!
És köszönjük, hogy itt a Földön sem hagysz magunkra
bennünket, hiszen a Te Lelkedet adtad nekünk.
Könyörgünk, hogy segíts parancsolataid megtartásában!
Segíts mindig szeretnünk a másik embert. Segíts megbocsátanunk, megbékélnünk.
És segíts, hogy mindezeket, ne csak kimondjuk, hanem valóságosan meg is
éljük!
Segíts most megvizsgálnunk magunkat. Segíts
felismernünk érzéseinket, indulatainkat. Segíts felismernünk, mi az, ami
tőled való. És segíts abban megmaradni.
Tisztítsd meg a mi szívünket. Készíts az
asztalközösség alkalmára. Készíts úgy, hogy mindannyian egy szívvel és
lélekkel járulhassunk a megterített asztalhoz. Elfogadva egymást,
szeretetben.
Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|