|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Tanítás és
megmaradás
Lekció: 5Móz
4,1–10
1Most pedig, Izráel, hallgass azokra a rendelkezésekre
és döntésekre, amelyekre tanítalak benneteket, és cselekedjetek azok
szerint, hogy élhessetek, és hogy bemehessetek, és birtokba vehessétek azt
a földet, amelyet atyáitok Istene, az ÚR ad nektek.
2Semmit se tegyetek ahhoz az igéhez, amelyet én
parancsolok nektek, se el ne vegyetek abból! Tartsátok meg Isteneteknek, az
ÚRnak parancsolatait, amelyeket én parancsolok nektek.
3Saját szemetekkel láttátok, mit tett az ÚR Baal-Peór
miatt, hogyan pusztította ki közületek Istenetek, az ÚR, mindazokat, akik
Baal-Peórt követték.
4De ti, akik ragaszkodtatok Istenetekhez, az ÚRhoz, ma
is mindnyájan éltek.
5Íme, én megtanítottalak benneteket azokra a
rendelkezésekre és döntésekre, amelyeket az én Istenem, az ÚR parancsolt
meg nekem. Azok szerint cselekedjetek azon a földön, ahova bementek, hogy
birtokoljátok azt.
6Tartsátok meg, és teljesítsétek azokat, mert az által
lesztek bölcsek és értelmesek a népek szemében. Ha meghallják mindezeket a
rendelkezéseket, ezt mondják majd: Bizony, bölcs és értelmes nép ez a nagy
nemzet!
7Mert melyik nagy nemzethez vannak olyan közel
az istenei, mint hozzánk a mi Istenünk, az ÚR, valahányszor kiáltunk
hozzá?!
8És melyik nagy nemzetnek vannak olyan igazságos
rendelkezései és döntései, mint amilyen az az egész törvény, amelyet én
adok ma elétek?!
9Őrizkedj azért, és vigyázz nagyon magadra, hogy meg
ne feledkezz azokról, amiket saját szemeddel láttál; ne vesszenek el
emlékezetedből egész életedben! Ismertesd meg azokat fiaiddal és unokáiddal
is;
10azt a napot, amelyen ott álltál Istened, az ÚR előtt
a Hóreben, ahol ezt mondta nekem az ÚR: Gyűjtsd össze a népet, hogy
meghallgassa igéimet, és tanuljanak meg félni engem mindig, amíg csak a
földön élnek, sőt tanítsák meg erre a fiaikat is.
Textus: ApCsel 11,19–26
19Azok, akik az István miatt támadt üldözés
következtében szétszóródtak, eljutottak Föníciáig, Ciprusig és Antiókhiáig,
de senki másnak nem hirdették az igét, csak a zsidóknak.
20Volt azonban közöttük néhány ciprusi és
cirénei férfi. Mikor ők eljutottak Antiókhiába, a görögökhöz is szóltak, és
hirdették az Úr Jézust. 21És az Úr keze velük volt, úgyhogy sokan
hittek, és tértek meg az Úrhoz.
22Ennek a híre eljutott a jeruzsálemi gyülekezet
fülébe, ezért kiküldték Barnabást Antiókhiába.
23Amikor megérkezett, és látta az Isten
kegyelmét, megörült, és bátorította mindnyájukat, hogy szívük szándéka
szerint maradjanak meg az Úrban; 24mivel derék ember volt, telve Szentlélekkel és
hittel. És igen nagy sokaság csatlakozott az Úrhoz.
25 Barnabás azután elment Tarzuszba, hogy
felkeresse Sault. Amikor megtalálta, magával vitte Antiókhiába.
26Így történt, hogy egy teljes esztendeig
dolgoztak együtt a gyülekezetben, és igen nagy sokaságot tanítottak. A
tanítványokat pedig Antiókhiában nevezték először keresztyéneknek.
Kedves Testvérek!
Az év első vasárnapjain
szokás szerint a gyülekezet missziói célkitűzéseit elevenítjük fel. Így
volt szó már az elmúlt vasárnapokon a közösségről, a szolgálatról és az
evangélizálásról. A most felolvasott Ige a tanítványképzés gondolatát
állítja középpontba. A tanítványképzés, azaz a gyülekezeti tagok
tanításának, a hitismeretek elsajátításának hogyanjáról és miértjéről szól
ez az Ige.
Nézzük meg először, hogy hogyan
történt mindez Antiókhiában? Mondhatnánk, hogy ez az apostoli tudósítás
nemcsak beszámoló az Antiókhiai gyülekezet megalakulásáról, hanem tanítás a
tanításról.
Először is megtudhatjuk, hogy
kik is valójában a gyülekezet tanítói, kik
végzik ténylegesen a tanítás szolgálatát. Ha saját
magunknak feltesszük ezt a kérdést, hogy kinek kell és lehet tanítani,
akkor egy kézenfekvő válasznak tűnik, ha azt mondjuk, hogy a gyülekezet
tanítói a lelkészek. A válasz jogosnak tűnik, sőt evidensnek, de nem
teljesen igaz.
Nézzünk egy másik
válaszlehetőséget is. Sokak szerint ugyanis a gyülekezetben mindenki
tanító, mert minden keresztyén feladata a tanítás. Azt kell azonban
mondanunk, hogy ez a ló túloldala, és éppen úgy nem igaz.
Történetünk néven nevezi a
tanítókat. A tanítást egyértelműen Barnabás és Pál végzik. Kik ők?
Lelkészeknek aligha nevezhetjük őket, legalábbis a szó klasszikus
értelmében, de azt is érezzük, hogy nem véletlenül ők azok, akik tanítanak.
Merthogy a tanításnak feltétele van. Ez nem elsősorban a teológiai
végzettség, de nem is arról van szó, hogy elég keresztyénnek lenni, ahhoz,
hogy tanító legyek. A Római levélben ezt írja Pál: „Mert a nekünk adatott kegyelem szerint
különböző ajándékaink vannak, eszerint szolgálunk is: ha prófétálás
adatott, akkor a hit szabálya szerint prófétáljunk, ha valamilyen
más szolgálat adatott, akkor abban a szolgálatban munkálkodjunk: a tanító a
tanításban, a buzdító a buzdításban, az adakozó
szerénységben, az elöljáró igyekezettel, a könyörülő pedig jókedvvel.
A tanítás tehát az Istentől kapott kegyelmi ajándék függvénye. Szolgálat,
amelyre elhív és kiválaszt némelyeket az Úr. Ilyen elhívással nemcsak a
lelkész rendelkezhet, hiszen a Zsidókhoz írott levél a gyülekezeti tagokon
kéri számon, hogy „már tanítóknak kellene lennetek”. De nem is
minden gyülekezeti tagnak ez az ajándéka, hiszen van, aki buzdításra,
adakozásra, könyörületességre kapott elhívást. Még
figyelmeztet is az Ige: „Testvéreim, ne legyetek sokan tanítók, hiszen
tudjátok, hogy súlyosabb ítéletben lesz részünk.” (Jak 3,1). Máshol pedig ezt
olvassuk: „Ne
hívassátok magatokat tanítóknak se, mert egy a ti tanítótok: a Krisztus.”
A felolvasott lekcióban is
látjuk, hogy Izráel népének tanításával elsősorban Mózest bízta meg Isten. Mózes mondhatja
el magáról, hogy „íme, én
megtanítottalak benneteket azokra a rendelkezésekre és döntésekre,
amelyeket az én Istenem, az ÚR parancsolt meg nekem.” Pál és Barnabás is,
mint a tanítás ajándékával felruházott emberek küldetnek Antiókhiába. Igénk
Barnabásról azt mondja, hogy „derék
ember volt, telve Szentlélekkel és hittel”, aki a jeruzsálemi
gyülekezet felhatalmazásából megy Antiókhiába. Később azt olvassuk róla,
hogy az antiókhiai gyülekezet saját tanítójának tekintette őt, akárcsak
Pált.
Kik lehetnek tehát a mi
gyülekezetünk tanítói? Mindazok, akik a tanítás kegyelmi ajándékát kapták
Istentől, és akiket a gyülekezet ezzel megbíz, ahogyan minden szolgálatnál
fontos a közösség felhatalmazása. A belső és külső elhívás teszi a tanítót
tanítóvá. Hogy így szolgáljanak gyermekek között, ifjúsági csoportban, vagy
éppen felnőttek körében. Fontos a gyülekezet életében, hogy legyenek
olyanok, akik ismereteket adnak át, de óvakodni kell attól, hogy mindenki
tanító akarjon lenni.
Másodszorra nézzük meg, hogy
kik a tanítottak, kiket szükséges az
apostoli tanításban részesíteni. A történet szerint Pál és Barnabás
nagy sokaságot tanítottak. Kikből állt ez a sokaság? Nagyrészt olyanokból,
akik nemrég hallottak először Krisztusról. A keresztyén missziónak még
nagyon az elején vagyunk, aligha feltételezhetünk előismereteket
Antiókhiában. Senki nem járt korábban hittanra, vagy
gyermek-istentiszteletre, senkit nem tanítottak meg a nagyszülei a
Miatyánkra. De voltak ott olyanok is, akik már a keresztyénüldözések révén
kerültek Antiókhiába. Névtelen tanítványok, ciprusi és cirénei férfiak, nem
tudjuk hányan, de arányában nyilván jóval kevesebben, akik úgy érkeznek
ebbe a városba, hogy már ismerik és hirdetik az Úr Jézust, bizonyságtévő
keresztyének.
Mégis a tanításra mindenkinek
szüksége van. Mindegy, hogy ki hol tart a hitben. Mózes
szavaiból is kiderül, hogy a tanítás a teljes Izráelnek, Isten népe
egészének adatott. Szükséged van rá neked, fiaidnak és unokáidnak egyaránt.
Textusunk, ahogyan az Apostolok Cselekedeteinek nagy része, általánosságban
tanítványoknak nevezi a gyülekezet tagjait. Ahogyan tanítványoknak
nevezhetjük magunkat is, függetlenül attól, hogy mióta vagyunk tagjai a
gyülekezetnek. Az első keresztyénekről azt olvassuk, hogy kitartóan
együtt voltak az apostoli tanításban. Ezért gyűlünk össze vasárnaponként.
Az „Írás Istentől ihletett, és hasznos a
tanításra,” ezért szükséges nekünk azt naponként olvasni, magunkban
és közösen tanulmányozni, rendszeresen hallgatni. Ha valaki a gyülekezet
honlapját böngészi, és rákattint az igehirdetések menüpontra, ott a
fejlécben egy idézet jelenik meg Mózes 5. könyvéből: „Esőként
szitáljon tanításom, harmatként
hulljon mondásom, mint permet a zsenge fűre, záporeső a pázsitra.” Azaz a folyamatos tanítás
mentén növekedhet, erősödhet mindannyiunk hite, akárcsak a fű, amelyet
megöntöz az eső.
Amikor vége van péntekenként
az ifinknek, a bibliaiskolásoknak szoktuk átadni a termet 7 órakor. Magam
is kicsit meglepődtem, de jóérzéssel konstatáltam, hogy a bibliaiskolába
nemcsak azok jelentkeztek, akik most frissen kapcsolódnak be a
gyülekezetbe, és talán a vallásos nevelés hiánya miatt sok pótolnivaló akad
az ismeretek terén. Hanem többen járnak olyanok is, akik régóta hitben
élnek és tagjai a gyülekezetnek, csak éppen érzik (nagyon helyesen), hogy a
tanításra mindig szükség van, az ismereteket mindig lehet tovább mélyíteni
és ezáltal hitünk is erősödik.
A tanításra tehát mindenkinek
szüksége van, és folyamatosan rászorulunk.
Harmadszorra pedig, még
mindig a tanítványképzés hogyanjához kapcsolódva, olvasunk a tanítás időtartamáról: „egy teljes esztendeig dolgoztak együtt
a gyülekezetben.” Látszólag nem ez a textus leglényegesebb
információja, mégis okkal írja le Lukács ezt az adatot is. Ezt
nyilvánvalóan nem abszolút igazságként kell értelmeznünk, mely szerint
minden megtért ember egy év tanulást igényel. Hanem egyszerűen arról van
itt szó, hogy az igaz hithez, a keresztyén élethez szükséges ismeretek nem
szerezhetőek meg egyik napról a másikra. Aki járt iskolába, az tudja jól,
hogy a tanulás időigényes folyamat. Még a jó papról is azt tartja a mondás,
hogy holtig tanul, mégis tudatlanul hal meg. A megtérés lehet akár egy
pillanat is, ahogyan erre sok példát is látunk a Szentírásban, de a tanulás
több időt igényel. Fogalmazhatunk úgy is, hogy az Istennek elég a másodperc
töredéke ahhoz, hogy megragadjon, de az én emberi elmémnek több idő kell,
míg felfogom, megismerem, beépítem mindazt, amire Isten meg akar tanítani.
A felolvasott mózesi
visszaemlékezésből kiderül, hogy a pusztai vándorlás negyven éve, az Isten akaratának
tanulási ideje volt. Az iskola, ahol a nép megtanulhatott Istenre
hagyatkozni, a törvények szerint élni. Még így is sokan elbuktak, mert még
ennyi idő is kevés volt a tanulásra. Mózes az ígéret földjének a küszöbén újra
arra figyelmezteti a népet, hogy ne feledkezzenek meg az Isten tanításáról.
A tanulás nemcsak élethosszig tart, hanem egy
generációkon átívelő folyamat. Az Isten népének újra és újra meg kell
tanulnia, hogy mi az Isten akarata.
Arra is figyelmeztet ez az
Ige, hogy a tanítók is legyenek türelemmel. Az igaz hit nem kérhető számon
idő előtt. Sajnos sok helyen gyakorlat egyházunkban a
gyorstalpaló konfirmációi előkészítő, amely nem hagy elég időt a tanulásra.
Pál és Barnabás biztosan talált volna magának más feladatot is,
letudhatták volna hamarabb is az antiókhiai ügyeket, de ők egy éven
keresztül tanítottak. Az Isten pedig erős gyülekezetté formálta ez idő
alatt az antiókhiai tanítványokat. Hasonlókat olvasunk más gyülekezetek
alapításának történetében is: Korinthusban például másfél évig tartózkodott
Pál, Efézusban pedig két évig tanított egy Tirannosz nevű ember házában. A
tanítás tehát időt igényel, amit nem szabad megspórolni.
A hogyanok után nézzük meg
végül, hogy miért szükséges a tanítványképzés. Miért beszélünk
tanítványképzésről, amikor már van gyülekezet, vannak megtért emberek,
sikeres volt az evangélizáció, a megtérésre hívás?
Az antiókhiai gyülekezet
példája arra mutat rá, hogy a tanítás
a gyülekezet megmaradásának egyik alapfeltétele. Vagyis ha vannak
elhívott tanítók, és vannak akik készek a tanulásra, ha van rászánt idő,
akkor maradhat meg a gyülekezet. A felolvasott szakasz nem más, mint egy
nagyvárosi gyülekezet megalakulását összefoglaló tudósítás. Antiókhia mint
a Szíria nevű római provincia fővárosa, a harmadik legnagyobb város volt a
Római Birodalomban (Róma és Alexandria után), meglehetősen távol
Jeruzsálemtől. Még sincs annyira távol, hogy az Isten Igéje ne jusson el oda.
Azt olvastuk, hogy az István vértanú halála után támadt üldözések
következtében a szétszóródott tanítványok és Krisztus-követők egészen
távoli vidékekre is eljutnak. Névtelen tanítványok evangélizációjának
hatására, sokan megtérnek Antiókhiában. Talán a pünkösdi események is
eszünkbe jutnak, amikor háromezren tértek meg és megszületett az egyház.
Antiókhiában is látványos a változás, tömegek lesznek Krisztus követői.
Mondhatnánk, hogy ez egy ideális állapot, hiszen megszületett a gyülekezet.
De a történetnek itt még nincs vége. Sőt éppen az események felénél járunk.
Ha még emlékszünk a Heidelbergi Káté 21. kérdés-feleletére, ott a „Mi az
igaz hit?” kérdésre kettős válasz érkezik. Szó van egyrészt bizalmi
kapcsolatról, másrészt pedig ismeretekről. Az igaz hit nem csak az egyik
vagy csak a másik, hanem mindkettő egyszerre. Amikor Antiókhiában az
igehirdetés hatására megtérések történnek, még csak addig jutottunk el,
hogy ezek a megtért emberek bizalommal tekintenek Krisztusra, kötődnek
hozzá, személyes kapcsolatban akarnak lenni vele. De hiányzik még az
ismeret. Ezért kell, hogy folyatódjon a történet. A jeruzsálemi gyülekezet
ezért küld tanítót Barnabás személyében, aki aztán segítségül hívja Pál
apostolt, és megkezdődik a tanítványképzés Antiókhiában. A jeruzsálemi
keresztyének felelősnek érzik magukat az antiókhiai testvérekért, ügyüknek
érzik, hogy ott is legyen tanítás és szilárduljon meg a gyülekezet. Először
a történetben ugyanis még csak az Úrhoz csatlakozott sokaságról van szó, de
nem gyülekezetről. Ahhoz, hogy később az egyik legnagyobb keresztyén
gyülekezetté válhassanak, ahhoz a jeruzsálemieknek szükséges gondoskodni a
tanítókról. Ahhoz, hogy az antiókhiai gyülekezet legyen a pogánymisszió
bázisa, hogy ez a gyülekezet küldje majd el Pált és Barnabást azokra a
missziói utakra, melyek során az evangélium eljut Európába, gyülekezetek
alakulnak, ahhoz most elengedhetetlenül szükséges, hogy komoly tanítás,
hitre nevelés, ismeretátadás vegye kezdetét Antiókhiában.
Mert nagy dolog és Isten
csodás műve, hogy tömeges megtérések történnek ebben a városban, de a
megtérés-élmény önmagában nem elég, mert akkor nem marad meg a gyülekezet,
nem marad tartós a hit. Az élmény ugyanis elhalványul, a hit könnyen
eltorzul. Ahogyan olvastuk a lekcióban is, Izráel népe
számára sem elegendő a kollektív élmény, hiszen kihalt az a generáció, akik
kiszabadultak Egyiptomból, akik látták a Vörös-tenger kettéválását, vagy
kóstolták a mannát a pusztában. Meg kell tanítani az újabb generációt
mindarra, amit megtanult, megértett a nép Isten akaratából, amit kézhez
kapott a nép a törvény tábláin keresztül. Csak így maradhat meg Izráel népe
az Isten közelében.
És mi is, Kedves Testvéreim,
csak a folyamatos tanítás mellett maradhatunk meg a hitben, ahol az
Istennel való találkozás élménye mellé odakerül az Isten-ismeret, az igeismeret.
A hit tanulható, ismereteken alapuló részét is mélyíteni kell
ahhoz, hogy hitünk igazabb legyen. A gyülekezeteink
megmaradásának és hatékony működésének egyik alapfeltétele tehát, hogy
rendszeresen együtt legyünk a tanításban.
Kedves Testvérek!
Szánjuk tehát oda életünket a
tanításra. Akinek a tanítás ajándékát adta az Isten, az erősödjön meg ebben
a szolgálatban. Szánjuk oda magunkat a tanulásra is, mert tanítványok
vagyunk mindannyian. Az újonnan érkezőknek és régóta hitben járóknak
egyaránt szükségük van a tanításra, hiszen az igaz hit nemcsak a bizalmon,
hanem ismereten is alapszik. És szánjuk oda időnket az Ige tanulmányozására,
ismereteink bővítésére, hogy megmaradhassunk az igaz hitben. Mert, ha megmaradunk
az igaz hitben, akkor maradhatunk meg gyülekezetként az Isten országa
építésének szolgálatában. ÁMEN.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|